Tyveri af slægtsdata!
Fra : Erik M. Nielsen

Dato : 08-02-03 18:05

Hej.

Til stor forundring har vi modtaget mail fra Lars Kr. Lundin om
anesammenfald imellem en af vore bekendtes slægt og en af denne gruppes
flittige skribenter.

Det forholder sig sådan at der, os bekendt, ikke er nogen fælles aner disse
to personer imellem. Men sidstnævnte har på et tidspunkt hjulpet vores
bekendte med at lede efter aner i USA. Det vil sige at sidstnævnte har
indsendt sin gedcompfil til Lars Kr. Lundin, indeholdende vores bekendtes
slægt!

Det virker meget mærkeligt i vore øjne, og hvis sådanne data findes i
Gedcomp-databasen i større stil, så mener jeg at værdien og troværdigheden
af databasens indhold forsvinder?

Hvad mener I andre? Så forstår man bedre at nogle kan prale med tusindvis af
personer i deres slægtsforskningsprogrammer.

Erik M. Nielsen - Odense

Fra : Bent Fleron

Dato : 08-02-03 20:17

Erik M. Nielsen wrote:
> [...]
> anesammenfald
>
> Det forholder sig sådan at der, os bekendt, ikke er nogen fælles aner

Hvis jeg skulle indlede med en række spørgsmålstegn så skyldes det *ikke
dit* indlæg, men derimod sammenblandingen af to slægtsskaber. Tror du
ikke det er en 'gebommerlig' fejl. Lad os antage at vedkommende har
brugt sit slægtsprogram uden at definere en ny fil, men simpelthen
koblet den på en fil i brug, jeg erkender det ville være en underlig
ting at gøre, men jeg har ikke fantasi til at forestille mig andre
muligheder. Derefter har vedkommende simpelthen glemt at slette de
uvedkommende personer.

Jeg kan dog godt forestille mig en eller anden har røde ører lige i
øjeblikket, men jeg tror ikke det er en bevidst handling. Hvad skulle
han/hun opnå ?
--
Med venlig hilsen Bent Fleron

Fra : Niels Nybo Jakobsen

Dato : 08-02-03 20:21

Undskyld; men hvori består problemet?
Mig bekendt har vi ikke ejendomsret til vore aner. De har måske snarere
"ophavsret" til os , men næppe omvendt.

Jeg har selv været ude for, at mine egne og min hustrus data er dukket op i
en bingo i GEDCOMP, hvor vi ikke er relateret til indsenderen, og hvad så?
Alvorligst var, at disse data indeholdt en stavefejl.
Værdien af databasen bliver næppe forringet, da enhver slægtsforkser med
respekt for sig vil kontrollere sammenhængen til sin egen slægt, inden han
kopierer data ind i sin egen base. Eller hvad ...?

Det er sikkert rigtigt, at nogle "forskere" samler til hobe i deres
databaser med navne og data, som ukritisk bliver hentet fra nær og fjern.
Måske for at kunne prale med det, måske med et andet formål. Dem om det!

mvh
Niels Nybo Jakobsen

Fra : Bent Fleron

Dato : 08-02-03 20:52

Niels Nybo Jakobsen wrote:
> Undskyld; men hvori består problemet?

Du behøver skam ikke at undskylde, for hvis du ikke kan se problemet, så
er alt jo vel, men det er en form for slægtsforskning der ikke hører
hjemme inden for seriøs forskning og i øvrigt kan jeg kun komme i tanke
om et enkelt tilfælde hvor denne ejendommelige registrering med fordel
kan benyttes, og det er ved analyse af et lokalsamfund, men den slags
hører til gengæld ikke hjemme i Gedcomp.

> Jeg har selv været ude for, at mine egne og min hustrus data er
> dukket op i en bingo i GEDCOMP, hvor vi ikke er relateret til
> indsenderen, og hvad så?

Det sker ofte. Jeg har endda fået flere, især når man ikke har
registreret ret mange oplysninger om en person, jo færre oplysninger des
flere sammenfald. Det er jo svært for computeren at skelne hvis navn, fx
Peter Jensen, alder samt fødested får klokkerne til at ringe.

> Alvorligst var, at disse data indeholdt en stavefejl.

Det er ikke engang sikkert, det afhænger nok mest af kilden det er
nedskrevet fra.
--
Med venlig hilsen Bent Fleron

Fra : Ole Munk

Dato : 08-02-03 21:05

"Bent Fleron" <bent@fleron.dk> wrote in message

> [...]
> kan benyttes, og det er ved analyse af et lokalsamfund, men den slags
> hører til gengæld ikke hjemme i Gedcomp.

Hvis du nærlæser det oprindelige indlæg vil du se, at det ikke er et
spørgsmål om at X har "stjålet" andres arbejde og taget der med i sine data.
Tværtimod ser det ud til, at X har hjulpet Eriks bekendte med nogle
oplysninger.

Derimod er det, som jeg læser det: "Tyveri af aner", som indlægget handler
om. Det findes der vel hverken moralske eller juridiske forhindringer for?
Hvis f.eks. nogen af en eller anden grund har lyst til at indsende en
gedcomfil med alle efterkommere efter Gorm den Gamle, uden selv at være i
familie med ham er det vel helt ok?

mvh Ole

Fra : Erik M. Nielsen

Dato : 08-02-03 22:34

"Ole Munk" <ole@ole-munk.dk> wrote in message
> [...]
data.
> Tværtimod ser det ud til, at X har hjulpet Eriks bekendte med nogle

Det er korrekt at han tidligere har hjulpet med at finde data.
Men hvad er formålet med at indlemme andres familiedata i sin gedcompfil?
De fleste indsender sine data til gedcompdatabasen for at komme videre med
sin slægtsforskning. Og så er det glædeligt at få respons fra Lundin med
hensyn til ane sammenfald. Men værdien er lig nul når man opdager at det er
ens egne data man bliver præsenteret for.
X [det er ikke min ide ] har tidligere fortalt om sin umådelig store
samling af aner og direkte forespurgt erklæret at alle var hans egne. Det er
hermed klart at det var en sandhed med modifikationer.
Hvis jeg sendte mine data til Ole og Ole indlemmede dem i sine date som han
sendte til Lundin? Så ville jeg få en mail med anesammenfald fra Lundin. Jeg
kunne så indsende Oles data - og: Bingo - bingo - bingo osv. Og så er
værdien af gedcomp arbejdet efter min mening væk?
Erik

Fra : Ole Munk

Dato : 08-02-03 23:27

"Erik M. Nielsen" <genealogiSPAMFILTER@antispam.dk> wrote in message
> "Ole Munk" <ole@ole-munk.dk> wrote in message
> data.
>
> Det er korrekt at han tidligere har hjulpet med at finde data.
> Men hvad er formålet med at indlemme andres familiedata i sin gedcompfil?

En af grundene kunne være den som Morten Møller Hansen giver. Ellers har jeg
også svært ved at se formålet med det, har du spurgt X hvorfor?

> [...]
er
> ens egne data man bliver præsenteret for.

Jeg er enig med dig i, at du ikke har meget glæde af netop det enkelte hit.
Men hvis du både kender vedkommende og umiddelbart kan se det er dine egne
data, behøver du jo ikke bruge lang tid på dem. Til gengæld har du vel
stadig glæde af alle de andre hit du får?

> [...]
er
> hermed klart at det var en sandhed med modifikationer.
Jeg er helt enig med dig i, at man ikke bør samle på personer (for aner kan
det vel ikke være) blot for antallets skyld. Det bør aldrig være et formål i
sig selv.

> [...]
> kunne så indsende Oles data - og: Bingo - bingo - bingo osv. Og så er
> værdien af gedcomp arbejdet efter min mening væk?

Hvis jeg fik et Bingosammenfald med dig, pga du havde indsendt en fil til
Gedcomp, så ville der formodentlig ske det, at vi ville udveksle oplysninger
på den ene eller anden måde. Efterfølgende ville vi begge sikkert tilføje
vores slægsdatabase de oplysninger/personer fra "den andens" data, som vi
har interesse i og selvfølgelig ville vi anføre "den anden" som kilde.

Når jeg så næste gang sender en opdateret fil til Gedcomp, ville vi få hit
igen, hvor vi begge kender alle personerne. Men da vi ved vi lige har
udvekslet oplysninger behøver vi jo ikke bruge en masse tid på det nye
bingo-sammenfald.

mvh Ole

Fra : Erik M. Nielsen

Dato : 09-02-03 10:52

> [...]

> igen, hvor vi begge kender alle personerne. Men da vi ved vi lige har
> udvekslet oplysninger behøver vi jo ikke bruge en masse tid på det nye

Enig. Sådan ville det være under normale omstændigheder. Men hvorfor flette
to familiers data sammen i en fil, når der ikke er den mindste antydning af
fællesskab mellem dem?
Jeg mener stadig, at hvis alle fulgte denne fremgangsmåde hvor der ikke er
fælles berøring slægterne imellem, så ville vi blive præsenteret for utrolig
mange Bingosammenfald. Måske så mange at et "regulært" sammenfald ville
blive overset.

Erik

Fra : Bent Fleron

Dato : 09-02-03 11:30

Erik M. Nielsen wrote:

> Men hvorfor
> flette to familiers data sammen i en fil, når der ikke er den mindste
> antydning af fællesskab mellem dem?

Enig.
Men nu hvor jeg tænker mig om er det slet ikke sikkert du har læst mine
indlæg i denne tråd, for hvis jeg husker korrekt sendte du mig et
'Plonk' sidste forår i forbindelse med et indlæg om provokation, men til
I øvrige som synes det er rimeligt at indsende en Gedcomp med
oplysninger om slægtsforhold der er fuldstændig uvedkommende for
indsenderen, og her drejer det sig end ikke om indgiftede eller på anden
måde berøringsmæssige slægtsforhold, synes jeg I lige skal kaste en
tanke på Lars K. Lundin og spørge jer selv om det nu også var hans
intentioner ved opbygningen af Gedcomp. Jeg kan selvfølgelig ikke vide
det, men jeg tror det ikke. Det kan Lars K. Lundin selv bedst besvare.
Jeg vil ikke gå så vidt at kalde det tyveri af slægtsdata, men jeg tror
det er misbrug af Gedcomp.
--
Med venlig hilsen Bent Fleron

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 09-02-03 15:06

Bent Fleron wrote:

> Enig.
> Men nu hvor jeg tænker mig om ....
Tænk lige engang til )
Det står tydeligt at GEDCOMP ikke er beregnet til at bearbejde datafiler der
ukritisk indeholder berømte danskere, kongehuset, dubbletter og nutidige
personer (som alle sikkert har fra starten) - men forskes der i flere
familier, er det jo da ganske underordnet om de ligger i een eller hver sin
fil, selv om de ingen indbyrdes forbindelse har med hinanden. Og der er vist
da ikke nogen størrelsesbegrænsning.

Formålet er jo at finde og skabe forbindelse mellem forskere der sider med
samme projekt, så det er muligt at samarbejde til fælles fordel og undgå
dobbeltarbejde - og så er det vel fløjtende ligegyldigt om det er ens egen
familie eller naboens, eller den man tilfældigt har kastet sig over som
værende spændede at beskrive.

I det hele taget er det et spørgsmål om grundholdning, nemlig om man
egoistisk står på sin individuelle ret eller man socialt gerne deltager i
fællesskabet. Eje eller dele.
GEDCOMP-projektet lægger helt tydeligt op til det sidste, som et aldeles
fænomenalt initiativ der fortjener at blive flittigt brugt.

Slægtsdata der er offentligt tilgængelige er fælles arvegods - selv om man
naturligvis bør kreditere den eller de der har gjort en indsats for at gøre
dem tilgængelige i en eller anden form forskellig fra de originale.
--
Med venlig hilsen Poul Erik Jensen
www.genealog.dk

Fra : Bent Fleron

Dato : 09-02-03 16:12

Poul Erik Jensen wrote:

> [...]
> de ligger i een eller hver sin fil, selv om de ingen indbyrdes
> forbindelse har med hinanden. Og der er vist da ikke nogen

Så langt så godt, Poul Erik. Jeg har nu prøvet at se sagen fra flere
vinkler og har da også ændret lidt på min egen holdning. Selvfølgelig
kan man da forske i en fuldstændig fremmed slægt, hvor man overhovedet
ikke har nogen slægtsmæssig sammenfald. Det gør jeg selv. Nøgleordet her
må være 'forske', og i det tilfælde er det i høj grad vigtigt at
indsende filen til Gedcomp, det kunne jo være der sad nogen derude et
sted og manglede præcis de oplysninger. Men, men det er der jo ikke tale
om her. Lad os sige en familie har forsket og samlet informationer om
3000 personer, en anden slægtsforsker vil gerne hjælpe med yderligere
undersøgelser fordi han har data liggende for 20000 personer, så han får
hele molevitten forærende. Nu sender så familien med de 3000 personer så
en fil ind til Gedcomp, men det gør den hjælpende forsker også og hele
Danmark bliver dynget til med de samme 'Bingo-meddeleser', især hvis de
øvrige 20000 personer er indsamlet på samme måde; altså med et venligt
smil om en hjælpende hånd. Flink fyr, som Arne siger.

> [...]
> ligegyldigt om det er ens egen familie eller naboens, eller den man
> tilfældigt har kastet sig over som værende spændede at beskrive.

Her er vi også enige - helt afgjort. Men eftersom familien har indsendt
deres Gedcomp med de 3000 personer, hvad forventer du så at bruge de
samme 3000 personer til - læse det i stereo ? )

> [...]
> GEDCOMP-projektet lægger helt tydeligt op til det sidste, som et
> aldeles fænomenalt initiativ der fortjener at blive flittigt brugt.

Min grundholdning er der formentlig ikke noget i vejen med i den
retning, jeg har da også for længst indsendt mit materiale til Gedcomp.

> [...]
> om man naturligvis bør kreditere den eller de der har gjort en
> indsats for at gøre dem tilgængelige i en eller anden form forskellig

Jep, jeg har selv indført en del oplysninger der er bearbejdet af fx Kim
Winsløw og som er tilgængelig på hans hjemmeside og ved hver eneste
indføring har jeg noteret under kilder at det stammer fra Kim Winsløw.
Sådan bør det være. Kim Winsløw kan så selvfølgelig ligeledes bruge de
informationer som jeg ligger inde med. Det kan alle andre for den sags
skyld også. Det er klart at de oplysninger måske også vil havne i
Gedcomp på et eller andet tidspunkt, men det vil være i en helt anden
forbindelse. Jeg vil da i hvert fald undre mig gevaldigt, hvis en eller
anden sender hele min fil på 2900 personer ind til Gedcomp, hvad skulle
man gøre det for, den er der jo i forvejen. Nu vil du så sandsynligvis
argumentere for at det vidste vedkommende måske ikke, - næ, men så kunne
han jo spørge, eller måske ville han sende mine 2900 personer ind før
jeg selv fik det gjort for så bliver det virkelig bøvlet med 'Bingoer'
fløjtende gennem en masse kabler, hvor den eneste der faktisk *ikke* er
i stand til at svare på noget netop er ham der indsendte min fil.
--
Med venlig hilsen Bent Fleron

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 09-02-03 16:43

Bent Fleron wrote:
> Så langt så godt, Poul Erik. Jeg har nu prøvet at se
> sagen fra flere vinkler ....
Tja, jeg kan godt se der utilsigtet kan opstå problemer - måske er det
akilleshælen ved det ellers ypperlige tiltag, at hvis alle begynder at sende
deres kæmpefiler til systemet, så kan der blive et uhensigtsmæssigt stort
antal bingo'er. Men det er jo også en helt andet vinkel end emnet der
diskuteres.

> Jep, jeg har selv indført en del oplysninger der er
> bearbejdet af fx Kim Winsløw ....
Tja, måske er det en mangel, at der ikke kontolleres om begge i forvejen har
udvekslet data (uden om GEDCOMP) og bingo-meddelelsen derfor er overflødig?

Men det bringer et andet spørgsmål til torvs: Alle efterlyser og får dermed
også enkeltdata fra flere forskellige, som måske, måske ikke, senere
efterkontrolleres (kommer an på hvorfra data sammer, hvem der viderebringe
disse og i hvilken form) og derefter indgår i egen samling - hvem er nu den
rette ejer (hvis man altså absolut skal definere dette)?

Personligt anser jeg en sådan petitesse som ganske overflødig at diskutere
og kan i vikeligheden ikke rigtig forholde mig til personer der hænger sig i
sådanne.

Fra : Lars Kr. Lundin

Dato : 09-02-03 15:48

On Sun, 09 Feb 2003 11:30:23 +0100, Bent Fleron wrote:

> [...]
> det, men jeg tror det ikke. Det kan Lars K. Lundin selv bedst besvare.
> Jeg vil ikke gå så vidt at kalde det tyveri af slægtsdata, men jeg tror

Sikke en debat man har givet anledning til.

Diskussionen om hvorvidt X's anvendelse af Erik M. Nielsens
data er berettiget eller ej, mener jeg i første omgang bør
forsøges afklaret imellem de to implicerede.

Hvis X's brug af de omtalte data vitterlig er uberettiget,
så må E.M.Nielsen bede ham om lade være med det.

Tilbage står spørgsmålet om berettiget indsendelse til
GEDCOMP af data, der inkluderer andres oplysninger.

Selv har jeg en GEDCOM-fil med min egen slægtsforskning
liggende frit til download (www.lklundin.dk/lklundin.ged).

Jeg har kendskab til tre slægtsforskere, som har
inkluderet min fil i deres egen og herefter har indsendt
deres store GEDCOM-fil til GEDCOMP.

Jeg må sige, at jeg hverken har taget anstød af denne
fremgangsmåde, eller er blevet forvirret over de
sammenfald det har givet anledning til.

Og det mener jeg heller ikke andre har grund til.

Folk har åbenbart forskellige krav til de oplysninger
de medtager i deres egen database. Sålænge de ikke overtræder
gældende love (inklusiv loven om ophavsret), så mener jeg at
det må være deres egen sag.

Selv laver jeg slægtsforskning for at lære mere om mine aner,
og min GEDCOM-fil inkluderer kun oplysninger om folk, der
har en nær forbindelse til mit anetræ.

-Lars Lundin.
--
GEDCOMP: En omfattende og gratis database for slægtsforskere med
interesse i Danmark: http://www.lklundin.dk/gedcomp/

Fra : Steven

Dato : 10-02-03 21:52

"Lars Kr. Lundin" <news-70@lklundin.dk> skrev i en meddelelse
> Sikke en debat man har givet anledning til.
>
> Diskussionen om hvorvidt X's anvendelse af Erik M. Nielsens
> data er berettiget eller ej, mener jeg i første omgang bør
> forsøges afklaret imellem de to implicerede.

Helt enig.

> Hvis X's brug af de omtalte data vitterlig er uberettiget,
> så må E.M.Nielsen bede ham om lade være med det.

Min familie - forældre, bedsteforældre og længere tilbage - har tidligere
betalt for at få udført undersøgelser vedr. slægten, som man ikke selv var i
stand til at "grave" frem. Disse undersøgelser, er blevet udført at
professionelle slægtsforskere. Mange af disse indsamlede oplysninger, er så
stille og roligt igennem tiden sivet rundt i det netværk af genealoger, som
nødvendigvis må have et netværk af kolleger at støtte sig til, når selv
deres store viden ikke rækker til at "knække nødder."
Mulighederne for slægtsforskning - og den hastighed med hvilken den udføres,
for 50 (f.eks.) år siden og i dag - er som nat og dag!
Det kan vi bl.a. takke internettet for, som vi brugere i denne NG, jo
benytter os meget flittigt af. Det, der tidligere krævede specialviden eller
"inside information" kan i dag klares ved nogle relativt simple søgestrenge
på GOOGLE.

> Tilbage står spørgsmålet om berettiget indsendelse til
> GEDCOMP af data, der inkluderer andres oplysninger.

Hvis jeg modtager en "Bingo-fil" fra GEDCOMP og opdaterer den med manglende
oplysninger jeg har modtaget fra en anden bruger af GEDCOMP, bruger jeg jo
også "hans/hendes" oplysninger til at øge kvaliteten i min egen GEDCOM-fil.
Er det så kun mig selv der skal have glæde af denne yderligere kvalitet?
Jeg ville da være et skarn, hvis jeg tilbageholdt oplysninger, som andre
kunne (muligvis) have nytte af i deres slægtsforskning. Og, hvorfor skal
andre bruge lige så megen tid på at grave de selv samme oplysninger frem,
som jeg nu er i besiddelse af?

> Selv laver jeg slægtsforskning for at lære mere om mine aner,
> og min GEDCOM-fil inkluderer kun oplysninger om folk, der
> har en nær forbindelse til mit anetræ.

Det er vel udgangspunktet for alle slægtsforskere. Men, når vi så gifter
os - og får børn - kommer der jo automatisk en helt ny gren på stammen! Og
den skal vel også med - for helhedens skyld. Slægtsforskning er vel i
virkeligheden et ret kompliceret puslespil af uendelig mange "timeglas" hvor
den, der udfører forskningen, altid vil befinde sig på "timeglassets"
smalleste sted. Det samler sig, udvider sig, samler sig o.s.v. Så, selv om
ens udgangspunkt var at få styr på blot de nærmeste slægtninge, er der vel
ikke noget at sige til, at mange databaser alligevel ender med at blive
noget større end man egentlig havde regnet med.

Steven

Fra : Hans Engmark

Dato : 11-02-03 19:21

On Sun, 09 Feb 2003 15:47:54 +0100, "Lars Kr. Lundin"
<news-70@lklundin.dk> wrote:

>Selv laver jeg slægtsforskning for at lære mere om mine aner,
>og min GEDCOM-fil inkluderer kun oplysninger om folk, der
>har en nær forbindelse til mit anetræ.

For at opfylde formålet med GEDCOM, at skabe kontakt mellem
slægtsforskere, behøver man vel kun at indsende den direkte linie i
anetræet?

mvh
Hans Engmark

Fra : Lars Kr. Lundin

Dato : 11-02-03 20:42

On Tue, 11 Feb 2003 19:20:47 +0100, Hans Engmark wrote:
> For at opfylde formålet med GEDCOM, at skabe kontakt mellem
> slægtsforskere, behøver man vel kun at indsende den direkte linie i
> anetræet?

(Du mener nok GEDCOMP).

I princippet ja, men i praksis nej:

Lad os sige at to indsendte slægtsdatabaser begge
indeholder oplysning om personen A's navn og dødsdato.

Hvis A's navn er almindeligt forekommende vil GEDCOMP
næppe opdage at der er tale om et personsammenfald. Danmarks-
historien kender trods alt mange tilfælde af 'navnebrødre',
der dør samme dag.

Men hvis begge databaser derudover har oplysning om nogle
af A's slægtninge (f.eks. en søster, og hendes mand og
børn), så vil GEDCOMP konkludere at der er så stort overlap
af enslydende oplysninger om A, at det må dreje sig om samme
person. Sammenfaldet vil så typisk udløse emails, der fortæller
om overlappet mellem A og de slægtninge, der også er nævnt i
begge databaser.

Eksempel: Lad os sige at jeg har enkelte oplysninger om min forfader
A, samt oplysninger A's søster og hendes mand og deres børn, og at
jeg håber på at GEDCOMP kan sætte mig i kontakt med en slægtsforsker,
der kender A's forældre.
Hvis jeg så i min GEDCOM-fil inkluderer mine oplysninger om A,
A's søster og hendes mand og børn, så kan GEDCOMP finde et
solidt overlap med en anden database, der har de samme oplysninger
om denne søster og hendes familie. Og så kan det ske at denne
overlappende database har oplysninger om søsterens (og altså A's)
forældre. Og så har jeg på den måde fundet et par aner, som GEDCOMP
ikke ville kunne finde kun på baggrund af mine mere sparsomme
oplysninger om A.

Så min egen GEDCOM-fil inkluderer udover mine aner, også ofte
aners søskende, svogere/svigerinder, samt næstsøskendebørn.

Selv om man har mange oplysninger om personen A, så vil det altid
øge GEDCOMP's mulighed for at opdage et overlap, hvis der også kan
foretages sammenligning mellem oplysningerne om A's nære slægtninge.

En temmelig lang forklaring kommer her:

Når GEDCOMP sammenligner oplysninger om 2 personer, så inkluderer
sammenligningen altid de to personers forældre, ægtefæller og børn.
Eks.: for at 2 personer skal markeres som værende de samme, så skal
eventuelle oplysninger om personernes forældre også stemme overens.
Da man kan have flere ægtefæller og børn, så er det ikke et krav at
oplysningerne om dem passer. Men de må ikke være i modstrid med hinanden
(altså 2 navnebrødre født samme dag, er næppe den samme person, hvis de
på samme tidspunkt er gift med to forskellige kvinder). Hvis oplysninger
om ægtefæller og børn stemmer overens øger det sandsynligheden for at
GEDCOMP konkluderer at der er tale om et overlap.
Jeg kalder det sammenligning i 1 slægtsled.

Den tid en computer ikke laver noget er uigenkaldeligt spildt.

For at undgå et sådant spild, anvender GEDCOMP følgende strategi:
Hvis der på sammenligningstidspunktet kun er få andre databaser,
der venter på sammenligning, så tager GEDCOMP sig tid til at udvide
sammenligningen mellem de 2 personer til at omfatte 2 slægtsled, som
så kommer til at inkludere de 2 personers bedsteforældre, børnebørn
og søskende.
Om sommeren, hvor der ikke er så mange, der indsender data til
GEDCOMP, sker det ofte at GEDCOMP tager sig tid til at udvide
personsammenligningen til 3 slægtsled. I de tilfælde kan en
sammenligning af to personer have involveret sammenligning af
en halv snes personers oplysninger - mens man selv ligger på
stranden og har opmærksomheden et helt andet sted.

Derudover: Når GEDCOMP via ovenstående opdager et personsammenfald,
udfører den sammenligningen een gang til, denne gang med 2 ekstra
slægtsled i forhold til hvad der i første omgang førte til opdagelse
af sammenfaldet. Det er et forsøg på at undgå falske sammenfald.
Så opdagelse af et overlap sker med sammenligning af op til 5
slægtsled, bare for at konstatere at to personer er identiske.

Sammenlignignen med de ekstra slægtsled er grunden til at GEDCOMP
er i stand til at finde overlap mellem personer, som har stavet
deres navn helt forskelligt.

På et døgn kan GEDCOMP således sagtens foretage 10^8 sammenligninger
af 2 personers navne, datoer og professioner - og GEDCOMP kører 7 dage
om ugen.

Jeg synes faktisk at man som GEDCOMP bruger får meget for pengene...

På websiden
http://www.lklundin.dk/gedcomp/kontakt.html
skriver jeg at GEDCOMP's brugere bør indsende så mange oplysninger
som muligt om de personer, de er interesseret i. Men jeg skulle nok
udvide den forklaring til at det også er en god ide at indsende
oplysninger om den nærmeste familie, til de personer man er
interesseret i.

Mvh,
-Lars Lundin.

Fra : Hans Engmark

Dato : 11-02-03 21:53

On Tue, 11 Feb 2003 20:42:14 +0100, "Lars Kr. Lundin"
<news-70@lklundin.dk> wrote:

> [...]

>Når GEDCOMP sammenligner oplysninger om 2 personer, så inkluderer
>sammenligningen altid de to personers forældre, ægtefæller og børn.

Hvis dato, sogn, navn, hustru og forældre stemmer overens, så er det
vel sammenligning nok i 99% af tilfældene.

>Jeg synes faktisk at man som GEDCOMP bruger får meget for pengene...

Det er jeg enig i,

> [...]
>udvide den forklaring til at det også er en god ide at indsende
>oplysninger om den nærmeste familie, til de personer man er

Har du prøvet om det giver flere hits end den direkte linie.
Som regel er det kun sidste led man mangler data om. Typisk
fødselsdata.

mvh
Hans Engmark

Fra : Lars Kr. Lundin

Dato : 11-02-03 22:13

On Tue, 11 Feb 2003 21:53:07 +0100, Hans Engmark wrote:

> Hvis dato, sogn, navn, hustru og forældre stemmer overens, så er det vel
> sammenligning nok i 99% af tilfældene.

Enig. GEDCOMP prøver derudover at finde sammenfald,
hvor kun få af disse oplysninger kendes.

> Har du prøvet om det giver flere hits end den direkte linie. Som regel
> er det kun sidste led man mangler data om. Typisk fødselsdata.

'Den direkte linje' forstår jeg som det slægtsskab mellem 2
personer, hvor den ene person er dens andens ane.

At indskrænke sammenligningen i slægtsled til slægtsskab i den
direkte linje, betyder at GEDCOMP ofte vil overse sammenfald af
den type, jeg anvendte som eksempel i mit foregående indlæg.

Så svaret er ja.

-Lars Lundin.

Fra : Alf Christophersen

Dato : 13-02-03 17:43

On Tue, 11 Feb 2003 22:13:19 +0100, "Lars Kr. Lundin"
<news-70@lklundin.dk> wrote:

> [...]
>direkte linje, betyder at GEDCOMP ofte vil overse sammenfald af
>den type, jeg anvendte som eksempel i mit foregående indlæg.

I tillegg vil andre miste nytten av andre slektsgrener som man har
lagt inn, f.eks. andre etterslekter etter ens aner, som ofte kan
inneholde løsninger på andres slektsgåter.

Fra : Hans Engmark

Dato : 13-02-03 23:53

On Thu, 13 Feb 2003 17:43:10 +0100, Alf Christophersen
<alf.christophersen@basalmed.uio.no> wrote:

> [...]

>lagt inn, f.eks. andre etterslekter etter ens aner, som ofte kan
>inneholde løsninger på andres slektsgåter.

Formålet er vist kun at skabe kontakt mellem forskere, ikke at
udveksle filer.

Jo, men det er netop min pointe. Hvis man har fælles aner ender man jo
altid i den direkte linie på et tidspunkt. Men man får selvfølgelig
ingen hits, hvis man kun har 4 generationer.

mvh
Hans Engmark

Fra : Alf Christophersen

Dato : 14-02-03 02:14

On Thu, 13 Feb 2003 23:53:05 +0100, Hans Engmark
<hengmark@post6.tele.dk> wrote:

>Formålet er vist kun at skabe kontakt mellem forskere, ikke at
>udveksle filer.

Men kun de man har felles aner med?? Jaja. Så får vi som arbeider med
etterslekter etter våre aner bruke f.eks. Distreff/DISBYT da
Der matcher vi også etterslekt og kan skape kontakt mellom de forskere
som jobber med samme etterslekter (eller med de som har deler av
etterslekten som sine aner).

Og i Distreff kan man ikke utveksle filer i det hele tatt. Data er der
komprimert og av liten nytte for bruk som Gedcom-fil.
Men meningen var jo at man kontakten bidragsyter og så får man jo
utveksle filer om de aktuelle slekter.

Trodde det var meningen med GedcomP også, men ut fra det du påstår er
altså det en misoppfattelse fra min side (Eller fra din og
andres??)

Fra : Lars Kr. Lundin

Dato : 14-02-03 08:32

On Fri, 14 Feb 2003 02:14:02 +0100, Alf Christophersen wrote:

> Og i Distreff kan man ikke utveksle filer i det hele tatt.

Distreff og GEDCOMP (og DIS-BYT) har grundlæggende samme funktion:
At sætte to slægtsforskere med overlappende slægtsforskning i
kontakt med hinanden.

Om de to slægtsforskere herefter selv vil udveksle deres GEDCOM-filer
er helt op til dem selv. Nogen nøjes med at udveksle oplysninger om
de grene, som den anden udtrykker interesse for.

Når jeg selv modtager en email fra GEDCOMP om overlap, bruger jeg først
email'ens FAMC og (primært) FAMS-linjer til at se om den anden kan have
oplysninger, som jeg har interesse i. (Inden længe vil email'en fra
GEDCOMP automatisk give disse oplysninger).

Så sender jeg en hilsen, med en URL til min GEDCOM-fil, samt spørger
hvilke kilder den anden ligger til grund for de oplysninger jeg har
interesse i.

Herefter foregår der almindeligvis noget videre korrespondance om
de nye oplysninger.

-Lars Lundin.

Fra : Erik M. Nielsen

Dato : 10-02-03 15:53

"Ole Munk" <ole@ole-munk.dk> wrote in message
> En af grundene kunne være den som Morten Møller Hansen giver. Ellers har
jeg
> også svært ved at se formålet med det, har du spurgt X hvorfor?

Ja - vedkommende er blevet spurgt hvorfor, men der kom intet svar!

Min bekendtes slægt er meget sparsom med et ret usædvanligt efternavn
(gammelt Tysk slægtsnavn).

Denne slægt ligger nu på X's hjemmeside, uden referencer til at de omtalte
data, på nær ganske få, er fundet af min bekendte.
På X's hjemmesider står: © 2003 X

Min bekendte har via telefonsamtale med X bedt om at få fjernet slægten fra
hjemmesiden. Svaret var negativt med henvisning til arkivloven.

Da X har indsendt min bekendtes data til Gedcomp, har X selv fået
Bingosammenfald på de indsendte data. X videregiver gerne yderligere data
til dem der har fået Bingo, igen uden at nævne hvem der har fundet dem.

Vi er klar over at X holder sig inden for gældende jura og som sådan ikke
gør noget lovstridigt.
Til slut et godt råd til alle: Pas på med ukritisk at bede andre om hjælp.
Selv om du honorerer hjælpen, som vores bekendte gjorde, skal du være klar
over at du ikke kan forhindre at de data du videregiver, bliver
offentliggjort på Internet!
Hermed lukker jeg denne diskussion for vores vedkommende.

Erik

Fra : Lars Kr. Lundin

Dato : 10-02-03 16:56

On Mon, 10 Feb 2003 15:52:44 +0100, Erik M. Nielsen wrote:

> [...]
> Bingosammenfald på de indsendte data. X videregiver gerne yderligere
> data til dem der har fået Bingo, igen uden at nævne hvem der har fundet

Din forklaring er ikke til fordel for X. Jeg kunne godt ønske mig at
kom X sit syn på problemet. Herefter ville jeg så overveje om GEDCOMP
skal fortsætte med at hjælpe X.

Der er hidtil en enkelt person, som er ekskluderet af GEDCOMP, fordi
han brugte de oplysninger han fik igennem GEDCOMP kommercielt.

> Vi er klar over at X holder sig inden for gældende jura og som sådan
> ikke gør noget lovstridigt.

Selvom de oplysninger, du har givet X, er samlet sammen fra offentligt
tilgængelige kilder, så kan din sammenstilling af oplysningerne meget
vel være beskyttet af loven om ophavsret.

Du kan kontakte X's internet-udbyder, og forklare at X distribuerer
en pirat-kopi af dine oplysninger. Det tager flere udbydere alvorligt.

> [...]
> hjælp. Selv om du honorerer hjælpen, som vores bekendte gjorde, skal du
> være klar over at du ikke kan forhindre at de data du videregiver,

Man kan læse om GEDCOMP's egen videregivelse af slægtsforskeres
oplysninger på
http://www.lklundin.dk/gedcomp/hold.html

Når man indsender en GEDCOM-fil til GEDCOMP, skal man stadig stole
på at jeg overholder den garanti jeg giver på ovenstående URL.
Men tilliden til GEDCOMP, og dermed nye indsendelser af GEDCOM-
filer, ville nok ophøre, hvis det blev dokumenteret at jeg havde
videregivet oplysninger i strid med ovenstående. Det håber jeg
virker som en ekstra garanti.

Hvis man har stærke ejerskabsfølelser overfor sin slægtsforskning,
så må jeg anbefale at man holder den for sig selv.

Selv anbefaler jeg at man gør det modsatte, offentliggør sine
oplysninger - sådan som det er praksis i 'rigtig' forskning.
Hvis en anden senere kopierer ens arbejde kan man henvise
til ens egen (forudgående) offentliggørelse.

Eksempel: Hvis nu jeg (helt hypotetisk) blev sur over Y's
(internet)-misbrug af den GEDCOM-fil, jeg har offentliggjort,
kunne jeg kontakte Y's internet-udbyder, og dokumentere Y's
misbrug.

-Lars Lundin.

Fra : K. Thidemann

Dato : 10-02-03 17:16

On Mon, 10 Feb 2003 16:56:07 +0100, "Lars Kr. Lundin"
<news-70@lklundin.dk> wrote:

> [...]
>
>Hvis man har stærke ejerskabsfølelser overfor sin slægtsforskning,
>så må jeg anbefale at man holder den for sig selv.

Jeg håber sandelig ikke det kommer så vidt, at du (Lars Lundin) finder
på at standse din service.

Jeg har fået mange gode kontakter på grundlag af mine indsendte filer.

En tilfreds bruger, der ikke har ejerskabsfølelse overfor min
slægtsforskning.

Med venlig hilsen
Ketty Thidemann

Fra : Lars Kr. Lundin

Dato : 10-02-03 19:39

On Mon, 10 Feb 2003 17:15:43 +0100, K. Thidemann wrote:

> Jeg håber sandelig ikke det kommer så vidt, at du (Lars Lundin) finder
> på at standse din service.

Jeg har måske ikke forklaret mig godt nok, så her er en tilføjelse:

Jeg skrev mit foregående indlæg netop for fastholde opbakningen om
GEDCOMP - sålænge den er der, så vil jeg forsøge at fortsætte.

Erik M. Nielsen har oplyst at:
1) han af egen fri vilje og uden om GEDCOMP har overdraget
nogle oplysninger til X.
2) X har herefter brugt disse oplysninger på en måde,
der ikke falder i Erik M. Nielsens smag.

Dette påståede misbrug er altså sket uden om GEDCOMP, og
får ingen konsekvenser for min fortsatte drift af GEDCOMP.

Hvis jeg får kendskab til X's identitet, og får fastslået
at der vitterligt er sket misbrug af ophavsretligt beskyttet
materiale, så må jeg snakke med X om dennes fortsatte brug
af GEDCOMP.

Men ellers er jeg helst fri for at blive blandet ind i
sådanne tvister.

-Lars Lundin.

Fra : Bent Fleron

Dato : 08-02-03 22:47

Ole Munk wrote:

> [...]
> spørgsmål om at X har "stjålet" andres arbejde og taget der med i
> sine data. Tværtimod ser det ud til, at X har hjulpet Eriks bekendte

Jeg forstod det udmærket første gang, og som jeg bemærkede er der
sandsynligvis tale om en 'gebommerlig' fejl. Det er derfor heller ikke
mig der bruger udtrykket 'Tyveri', men at indsende en Gedcomp-fil der
indeholder slægtsdata for personer som er nedfældet i en helt anden
mands slægtsregistratur, vil jeg godt kalde useriøst uanset om mr. X så
har fået dem for at hjælpe en bekendt.

> Derimod er det, som jeg læser det: "Tyveri af aner", som indlægget
> handler om.

Nu er jeg blevet lidt forvirret, så jeg sammenfatter dit indlæg. Du
mener indlægget ikke handler om tyveri af slægtsdata, men det derimod
handler om tyveri af aner. Har jeg opfattet det rigtigt ? - for så vil
jeg godt spørge, hvori ligger forskellen ?

> Det findes der vel hverken moralske eller juridiske forhindringer for?

Den moralske status vil jeg tillade mig at overlade til hver enkelt, der
ønsker at danne egne meninger ud fra de givne oplysninger. De juridiske
forhold kan jeg gode grunde ikke udtale mig (jeg er ikke jurist).
--
Med venlig hilsen Bent Fleron

Fra : Alf Christophersen

Dato : 08-02-03 23:17

On Sat, 8 Feb 2003 20:52:29 +0100, "Bent Fleron" <bent@fleron.dk>
wrote:

>kan benyttes, og det er ved analyse af et lokalsamfund, men den slags
>hører til gengæld ikke hjemme i Gedcomp.

Tja, hvis man arbeider med etterslekter etter aner i f.eks. 16
generasjpn, er ikke det tillatt??

(Nei, jeg har ikke bidratt med data til Gedcomp)

Fra : Ole Munk

Dato : 08-02-03 20:54

> [...]
> bekendte med at lede efter aner i USA. Det vil sige at sidstnævnte har
> indsendt sin gedcompfil til Lars Kr. Lundin, indeholdende vores bekendtes

Det er vel meget normalt at en gedcomfil indeholder andre end direkte aner,
f.eks. indgifte personer og lignende. Hvor meget man vil "slæbe rundt på" ud
over sine direkte aner, er vel helt op til en selv?

Jeg kunne ikke selv drømme om at "slæbe rundt" på personer, der ikke på en
eller anden måde er relateret til mine egne aner. Men hvis andre
slægtsforskere er interesseret i andre slægter end deres egne, så er det vel
helt ok? Alle og enhver har da ret til at indsamle data om de slægter de nu
engang er interesserede i - uanset eventuelle familieforhold.

Det kunne jo også tænkes, at vedkommende, der på et tidspunkt har hjulpet
jer, har lagt data om de pågældende personer ind i sit slægtsprogram for at
kunne bevare overblikket og dermed bedre hjælpe din bekendte. Hvis man
derefter danner en gedcomfil kommer alle personer som regel med som default.

> Det virker meget mærkeligt i vore øjne, og hvis sådanne data findes i
> Gedcomp-databasen i større stil, så mener jeg at værdien og troværdigheden
> af databasens indhold forsvinder?

Det synspunkt forstår jeg simpelthen ikke. Formålet med Gedcomp et at skabe
kontakt mellem slægtsforskere, der forsker i de samme personer - det betyder
vel ikke nødvendigvis, at man kun får kontakter med folk, man er i familie
med. At vedkommende har indsendt en Gedcom-fil med personer, du opfatter som
"ikke hans", har da ikke noget med værdien og troværdigheden af Gedcomp at
gøre. For jeg går da ikke ud fra, at oplysnignerne er forkerte?

mvh Ole

Fra : MORTEN MØLLER HANSEN

Dato : 08-02-03 22:55

Ja, og da jeg interesserer mig for personerne i et bestemt sogn, har jeg
dannet en database over disse med indbyrdes familierelationer og med det
formål at lave lokalhistorie - og hjælpe andre forskere med aner i det sogn.

Jeg føler faktisk næsten, at alle personerne i sognet er "mine"!

mvh.
Morten M. Hansen

Fra : Arne Feldborg

Dato : 09-02-03 01:38

"MORTEN MØLLER HANSEN" <morten.mhansen@get2net.dk> skrev Sat, 8 Feb 2003
22:54:56 +0100

> [...]
>formål at lave lokalhistorie - og hjælpe andre forskere med aner i det sogn.
>
>Jeg føler faktisk næsten, at alle personerne i sognet er "mine"!

Som talt ud af min mund.

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 09-02-03 00:48

Erik M. Nielsen wrote:

> Til stor forundring har vi modtaget mail fra Lars Kr.
> Lundin om anesammenfald ...
Det er vel fint nok?
For det er vel i det hele taget formålet med at deltage.

> Det virker meget mærkeligt i vore øjne, og hvis
> sådanne data findes i Gedcomp-databasen i større
> stil, så mener jeg at værdien og troværdigheden af
> databasens indhold forsvinder?
Hvad bygger du dog det sludder på?
Det er jo da netop for at sammenligne og dele fælles oplysninger at mand
sender sin fil til GEDCOMP - og selv om du måske mener at det er nok at
holde sig til sine egne, så er vi da flere der, uden at der er
familiebindinger dertil, forsker i mange helt fremmede slægter, alene p.g.a.
interessen.
Eller i lokalområder på tværs af familiebånd - er det så forbudt at dele
data?

Nej, det er der vel ikke noget suspekt i - og det er da noget vrøvl at kalde
det tyveri, specielt hvis det helt eller delvis er eget arbejde, der vel
altid er rigeligt krydret med andres oplysninger.

> Så forstår man bedre at nogle kan prale med
> tusindvis af personer i deres slægtsforskningsprogrammer.
Tja, hvorfor spekulere du på størrelsen - er det ford din er for lille )

Nej, så længe det er seriøse data der lægges ind i GEDCOMP så er det lige
meget hvem der har leveret dem - jo flere der støtter projektet, jo bedre
data i basen og jo nemmere er forskningen for den enkelte deltager i dette
fællesprojekt, der jo uegentnyttigt stilles til din og min rådighed.

Fra : Erik M. Nielsen

Dato : 09-02-03 13:35

"Poul Erik Jensen" <20030101news@genealog.dk> wrote in message

> Tja, hvorfor spekulere du på størrelsen - er det ford din er for lille
)

Jeg ved det ikke endnu. Jeg er næsten først lige begyndt

Erik

Fra : Arne Feldborg

Dato : 09-02-03 01:27

"Erik M. Nielsen" <genealogiSPAMFILTER@antispam.dk> skrev Sat, 8 Feb
2003 18:05:01 +0100

>Til stor forundring har vi modtaget mail fra Lars Kr. Lundin om
>anesammenfald imellem en af vore bekendtes slægt og en af denne gruppes
>flittige skribenter.

Og.?

>Det forholder sig sådan at der, os bekendt, ikke er nogen fælles aner disse
>to personer imellem.

Det kan du jo for det første ikke vide noget om (medmindre du kender den
fulde og komplette efterslægt for samtlige dine aner.?).

Og for det andet har folk vel andet end direkte aner i deres databaser.
Din 3xtopoldefar kan da meget vel have en søsterdatters søn der også er
oldebarn at den pågældendes 2xtipoldemor (eller gift med en sådan) osv.

Og for det tredie har folk vel lov at arbejde med andet end deres egne
slægter.?
Jeg har selv i de sidste 2 - 3 år næsten fuldstændig forsømt min egen
familie, og til gengæld arbejdet med kendte såvel som ukendte familier
indenfor et geografisk område - er der nu også noget odiøst i det.?
(det tror jeg næppe de folk jeg har hjulpet mener...)

>Men sidstnævnte har på et tidspunkt hjulpet vores
>bekendte med at lede efter aner i USA.

Lyder som om det er en ganske flink fyr - og det her er altså takken han
får.?

>Det vil sige at sidstnævnte har
>indsendt sin gedcompfil til Lars Kr. Lundin, indeholdende vores bekendtes
>slægt!

Og.?

>Det virker meget mærkeligt i vore øjne, og hvis sådanne data findes i
>Gedcomp-databasen i større stil, så mener jeg at værdien og troværdigheden
>af databasens indhold forsvinder?

Hvorfor i alverden dog det. Spørgsmålet er vel om data er troværdige,
ikke hvem der har indsendt dem.?

Og så bare lige for en ordens skyld: Den her omtalte "en af gruppens
flittige skribenter" er ikke undertegnede.

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Erik M. Nielsen

Dato : 09-02-03 10:41

"Arne Feldborg" <feldborg@haunstrup.dk> wrote in message

> [...]

> Din 3xtopoldefar kan da meget vel have en søsterdatters søn der også er
> oldebarn at den pågældendes 2xtipoldemor (eller gift med en sådan) osv.

Det har du ret i, men indtil nu er der intet der blot antyder nogen form for
fælles berøringspunkter disse to familier imellem, medmindre vi skal tilbage
til Adam og Eva.

> [...]
> indenfor et geografisk område - er der nu også noget odiøst i det.?
> (det tror jeg næppe de folk jeg har hjulpet mener...)

Mange er som du selv yderst hjælpsomme. Al ære og respekt for det!
Indlemmer du så dem du selv hjælper i dit eget slægtsforskningsprogram,
således at de er med i din eventuelle gedcompfil til Lundin?
Hvis du gør, er det så efter aftale med den du hjælper?
Og hvis den du hjælper på et tidspunkt siger til dig, at nu behøver du ikke
hjælpe mere, fortsætter du så med at forske på vedkommendes vegne?
[Det er ikke Arne Feldborg der er anledning til denne tråd]

> Lyder som om det er en ganske flink fyr - og det her er altså takken han
> får.?

Vedkommende har forlængst fået "Mange tak for hjælpen" - og så skulle man
tro at så var det slut med det. Efterfølgende publicerede han vores
bekendtes slægt på sin hjemmeside, med oplysninger og personer som var nye
for vores bekendte og som vi faldt over ved et tilfælde!

Jo - han er en flink fyr taget i betragtning, at omtalte slægt var ham
aldeles ukendt i forvejen og han ikke selv har berøringspunkter med denne
slægt.

Erik

Fra : Alf Christophersen

Dato : 09-02-03 18:44

On Sun, 9 Feb 2003 10:41:26 +0100, "Erik M. Nielsen"
> [...]

>fælles berøringspunkter disse to familier imellem, medmindre vi skal tilbage

Så fremt dere begge to har danske aner så er det tilstrekkelig å gå
tilbake 10-15 generasjoner, så har dere minst en felles ane
Ant. mange aner felles.

Fra : Arne Feldborg

Dato : 11-02-03 11:26

"Erik M. Nielsen" <genealogiSPAMFILTER@antispam.dk> skrev Sun, 9 Feb
2003 10:41:26 +0100

>Det har du ret i, men indtil nu er der intet der blot antyder nogen form for
>fælles berøringspunkter disse to familier imellem, medmindre vi skal tilbage
>til Adam og Eva.

Det er muligt. Men jeg kan stadigvæk ikke se problemet.?

Den pågældende har hjulpet dig og din bekendte men et problem, og har
forsynet jer med nogle oplysninger, som i ellers selv skulle have brugt
meget tid på at finde.

Nu hævder du så, at han (efter at have afleveret resultatet til dig)
skal slette alle disse ting hjemme hos sig selv - og ikke må gemme det
til evt. senere brug.????

Og det er vel at mærke ikke bare de oplysninger (om nogen overhovedet?)
du som en slags modydelse har sendt ham, men også oplysninger han selv
har fundet og derefter har stillet til fri rådighed for dig.

Jeg må nok indrømme, at jeg har lidt svært ved at følge dig her.

>Mange er som du selv yderst hjælpsomme. Al ære og respekt for det!
>Indlemmer du så dem du selv hjælper i dit eget slægtsforskningsprogram,

Jeg tror jeg bedst kan illustrere det med en lille historie:

En mand kører ind på en tankstation for at tanke bilen op. En halv time
senere opdager han at han har glemt at sætte tankdækslet på.!

Han kører så ind på den næste tankstation, for at spørge om de har en
sådan han kan købe. Nej siger tankpasseren, men vi har en hel kasse med
forskellige tankdæsler, og hvis du kan finde een der passer, så kan du
bare tage den.

Manden undrer sig lidt over denne gestus indtil tankpasseren siger:
"Hvor tror du egentlig jeg har dem fra"? )

Når jeg hjælper nogen (jeg kan nu egentlig bedre lide utrykket 'arbejder
sammen med') er det da meget ofte med 'lånte' fjer - altså oplysninger
jeg selv har fået i en helt anden sammenhæng.

Til gengæld får jeg så en masse nye oplysninger som jeg ellers ikke
ville have fået. Oplysninger som jeg måske på et senere tidspunkt selv
kan bruge eller måske kan hjælpe andre med.

Måske har jeg misforstået noget, men for mig at se er dette selve kernen
i det arbejde der feks. foregår her i gruppen.?

>således at de er med i din eventuelle gedcompfil til Lundin?

Jeg ville naturligvis ikke lægge det ind under min egen familie,
medmindre der er konstateret en klar tilknytning.

Men nu har jeg jo altså mange ged-filer, eller uddrag af sådanne,
liggende. Jeg ville altså enten lægge oplysningerne ind i en ny fil,
eller i en eksisterende fil hvor jeg måtte mene det var relevant.

Og mht. GedComp så kan jeg slet ikke se problemet. Formålet med at
indsende en fil er jo *ikke* at finde ud af hvem der er i slægt med
hvem.
Men derimod at finde oplysninger om hvem der har kendskab til hvad.!

>Jo - han er en flink fyr taget i betragtning, at omtalte slægt var ham
>aldeles ukendt i forvejen og han ikke selv har berøringspunkter med denne
>slægt.

Så meget desto mere rosværdigt er det da at han giver sig tid til at
hjælpe jer med at få trådene reddet ud.

Som det også er fremgået af senere indlæg, så har han jo en interesse i
at få fastslået netop denne families tilknytning, eller mangel på samme,
til de familier han i øvrigt arbejder med.
Og det anser jeg da for at være helt og aldeles legalt.

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Bent Fleron

Dato : 11-02-03 12:33

Arne Feldborg wrote:

> Så meget desto mere rosværdigt er det da at han giver sig tid til at
> hjælpe jer med at få trådene reddet ud.

Selv om det ikke er meningen at tærske langhalm på denne tråd, så vil
jeg blot lige nævne at med de sidste indlæg kender vi jo historien fra
begge sider, og et mere nuanceret billede har vist sig.
Så jeg vil da også lige presse ud gennem sidebenene at Erik M. Nielsen
åbenbart stadig er lige så nærtagende som for et års tid siden. Nu læser
han jo ikke dette så jeg skal nok undlade at komme med flere
kommentarer.
Dette sagt undrer det mig dog stadig, hvorfor Tom overhovedet indsendte
en fil til Gedcomp som stort set må være identisk med en fil indsendt af
den slægt det vedrører. Det er trods alt den vedkommende slægt der bedst
kan besvare eventuelle spørgsmål.
--
Med venlig hilsen Bent Fleron