Hvad er en District Cirorigus
Fra : Tom Stryhn Sr.

Dato : 08-02-03 00:24

Hvad er en District Cirorigus fra FT 1801 i Stege Købstad
den samme mand er i FT 1787 Frimand Kvarter, Kbhvn
Barbersvend hos Amtsbarber Gottvald på Vimmelskaftet 22, Kbhvn

--
Regards / Med venlig hilsen

Tom Stryhn
stryhn@email.dk
http://freepages.genealogy.rootsweb.com/~stryhn/
last update / sidst opdateret 04.Feb.2003

Checked by Norton anti-virus system

Fra : Ole Munk

Dato : 08-02-03 00:50

"Tom Stryhn Sr." <stryhn@email.dk> wrote in message
> Hvad er en District Cirorigus fra FT 1801 i Stege Købstad
> den samme mand er i FT 1787 Frimand Kvarter, Kbhvn
> Barbersvend hos Amtsbarber Gottvald på Vimmelskaftet 22, Kbhvn

Mon ikke han skulle være Distrikts Kirug?

mvh Ole
--
E-mail: ole@ole-munk.dk
Hjemmeside: www.ole-munk.dk

Fra : Hans Nørgaard

Dato : 08-02-03 01:28

Jeg har plukket lidt fra Kulturhistorisk Opslagsværk, som du måske kan
bruge:
"Forbedringerne i lægeuddannelserne (skete) på baggrund af den voksende
interesse for befolkningens størrelse i løbet af 1700-tallet. Den var
også baggrund for at staten ansatte distriktskirurger, der mod en fast
årlig løn skulle behandle de fattige syge i distriktet gratis. 1771-1800
ansattes der 60 kirurger. Landet blev inddelt i ni fysikater hvor der
blev ansat en mediciner som fysicus, disse blev i 1800-tallet også
kaldet provinsialmedicus. 4.3. 1818 blev der udfærdiget instrukser for
distriktskirurger og fysici, de var stort set enslydende og foreskrev,
at de skulle helbrede alle syge og samtidig forebygge sygdomme ved
kontrol med fødevarer, oplysning, vaccination mod kopper mv. De skulle
ifgl kanc. Skriv. 20.13. 1803 have opsyn med apotekere og jordemødre,
bekæmpe kvaksalvere og lave indberetninger til Sundhedskollegiet. "
mvh
Hans

Fra : Tom Stryhn Sr.

Dato : 08-02-03 01:26

Mange tak for svar

Fra : Henning Jensen

Dato : 30-04-03 11:37

En distrikskirurg er en kirurg = bartskærer= i ældre tid oftest en ikke
læge-uddannet barberer.
I Carøe: " Den danske Lægestand " er listet dem, der gik op til en slags
examen, men der var 100 gange flere uden egentlig examen, der (efter
hukommelse) først blev indført fra 1730erne.
I byerne fik de oftest slags monopol (for deres distriktet), men ofte med
betingelse af, at en medicus/læge skulle føre tilsyn med deres virksomhed.
Der var også en del af dem ansat i militæret.
Med venlig hilsen
Henning Jensen
genos@worldonline.dk

Fra : Hugh Watkins

Dato : 30-04-03 18:35

"Henning Jensen" <genos@worldonline.dk> wrote in message news:oGNra.42343$y3.2946686@news010.worldonline.dk...

> En distrikskirurg er en kirurg = bartskærer= i ældre tid oftest en ikke
> læge-uddannet barberer.
> I Carøe: " Den danske Lægestand "

snip

a must read

on the open shelves at Rigsarkivet

all the data below from Carøe
3 generations

plus on line FT 1834

JOHAN CHRISTIAN PETERSEN NORGAARD apears as a vaccinator in many Morsø KB

sic >> med O ikke Ø i Carøe

Morslanders enjoy !

Hugh W

************ auto generated report by FTM 10 ******************************************

Descendants of Hans Petersen Norgaard

Generation No. 1

1. HANS PETERSEN1 NORGAARD He married MARIE CATHRINE JOHANNE PETESEN.

More About HANS PETERSEN NORGAARD:

Job: Smedmester

Lived: 1877, Flensborg

Child of HANS NORGAARD and MARIE PETESEN is:

2. i. JOHAN CHRISTIAN PETERSEN2 NORGAARD, b. March 2, 1777, Flensborg; d. July 7, 1839, Nykøbing Mors.

Generation No. 2

2. JOHAN CHRISTIAN PETERSEN2 NORGAARD (HANS PETERSEN1)1 was born March 2, 1777 in Flensborg, and died July 7, 1839 in Nykøbing Mors.
He married ANE SOPHIE ZEHR March 19, 1808 in year uncertian, daughter of J A ZEHR. She was born June 24, 1782, and died December 17,
1852.

Notes for JOHAN CHRISTIAN PETERSEN NORGAARD:

Samtlige personer i husstanden

Thisted, Morsø Sønder, Nykøbing Mors Købstad, , , Vestergade, H11 F1, FT-1834

Der vises flg. felter:

Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested

Johan Christian Nørgaard, 57, Gift, , Divisions?? og districtschirurg,

Ane Sophie Zehr, 51, Gift, , hans kone,

Adolphine Nørgaard, 24, Ugift, , deres døtre,

Nicoline Nørgaard, 20, Ugift, , deres døtre,

Ane Sophie, 19, Ugift, , deres døtre,

Hans Petersen Nørgaard, 14, Ugift, , deres søn,

Else Pedersdatter, 20, Ugift, , Tjenestepige,

http://ddd.dda.dk/asp/husstand.asp?amt=Thisted&herred=Mors%F8+S%F8nder&enhed=Nyk%F8bing+Mors+K%F8bstad&stednavn=&matr_nr_adresse=Vestergade&matrikel=&kilde=FT-1834&indtastningsnr=B6217&husstands_familienr=H11+F1

Definitely NOT a relative of Gary Karl Norgaard but appears to have vacinated many of Gary's ancesters against small pox according
to KARBY parish registers

More About JOHAN CHRISTIAN PETERSEN NORGAARD:

Education: Bef. 1797, Aabenraa i lære hos Kirurg J A Zehr

Education 1: Ku. Eksam F. 07 III

Job: 1799, Underskibskirurg

Job 1: 1800, Skibskirurg

Job 2: April 4, 1817, Overskibskirurg, garnisons kirurg, Kristiansø, predikat af Divisions Kirurg

Job 3: February 4, 1818, Distrikts Kirurg Nykøbing Mors

Lived: Aft. 1797, Copenhagen

Children of JOHAN NORGAARD and ANE ZEHR are:

i. ADOLPHINE3 NØRGAARD, b. Abt. 1810.

ii. NICOLINE NØRGAARD, b. Abt. 1814.

iii. ANE SOPHIE PETERSEN NØRGAARD, b. Abt. 1815.

iv. HANS PETERSEN NØRGAARD, b. Abt. 1820.

Endnotes

1. Kristian Carøe, Den Danske Lægstand, (1909 Gyldendal København), 151, sic Norgaard with O.