14/15 aarig pige gift! Kan det passe?
Fra : Kim Melchior

Dato : 06-02-03 17:42

Jeg har en situation i Egtved hvor hvis de oplysninger jeg har er
rigtige saa var bruden kun 14/15 aar gammel.

Det drejer sig om Anna Berthelsdatter Krag der gifter sig med Jep
Nielsen Bredstrup Moller fra Nybjerg Molle i Egtved. Jeg har fundet
folgende indlaeg i Egtved kirkebog:

d 21 September 1699 trolovede fader Molleren Jep Nielsen med Berthel
Herredsfogeds Datter udi Bolling, den 28 Nov copulerede jeg dem

Anna bliver begravet den 5 juni 1763 i folge dette indlaeg fra Egtved
kirkebogKirkebog:

Dom 1 post Trinity praediket over Enke Anne Berthelsdatter Krag af
Egtved 78 Aar mindre end 9 dage gammel.

Hvis Anna er naesten 79 aar gammel da hun dor i 1763, saa skal hun
vaere fodt i skal hun vaere fodt ca 1684/1685 og var dermed kun 14/15
aar gammel da hun blev gift.

Jeg har ikke vaeret i stand til at etablere at der var en aeldre
soster der kunne vaere tale om, som er dod og derefter et giftemaal
mellem Anna og hendes svoger Jep Bredstrup fandt sted.

Hvad er jeres mening om ovenstaaende?

Fra : Brian Petersen

Dato : 06-02-03 18:14

http://w1.454.telia.com/~u45414926 (Holbæk Amt Hjemmeside)

Jeg har en lignende situation i Mårslet sogn, hvor Jens Borresen af Raunholt
den 18 november 1725 gifter sig med Maren Søfrensdatter af Hørret.
Den 31 august 1760 står der i kirkebogen at "Jens Borres Kone i Rafnholt
Maren gl. 50 Aar" er begravet.
Så Maren Sørensdatter har altså været 15 år, da hun giftede sig og jeg har
da også fundet en Maren, Søren Hansens, der bliver født 1710.
Så vist skete det, at en del piger blev gift i en meget ung alder.

Venlig hilsen Brian

Fra : Anne Lise Hovdal

Dato : 16-02-03 11:49

"Brian Petersen" <aneforskning@yahoo.dk> skrev i melding
> [...]
> den 18 november 1725 gifter sig med Maren Søfrensdatter af Hørret.
> Den 31 august 1760 står der i kirkebogen at "Jens Borres Kone i Rafnholt

Alderen ved dødsfall i kirkebøker kan være feil. En av mine
mannlige aner var oppgitt å være 60 år da han døde i 1796,
og etter det skulle han være født i 1736. Da skulle han også
være 17 år da han ble gift første gang i 1753. Jeg fant han
som døpt i 1731, og han var altså 22 år i 1753. En av mine
kvinnelige aner døde i 1776, og var oppgitt å være 66 år da
hun døde(altså født ca 1710). Hun ble gift i 1724, og fikk sitt
første barn i 1725. Jeg tror mer på at alderen ved dødsfallet
er for lav, enn at hun ble gift som 14-åring. Dessverre mangler
kirkebøkene for prestegjeldet hun skal ha blitt født i for årene
1697-1714, så jeg får ikke sjekket når hun er døpt.

Anne Lise Hovdal

Fra : Jean Seeberg

Dato : 06-02-03 18:19

Hej Kim.

Jeg har et lign. "problem", med en af mine aner.

I følge kirkebogen (og FamilySearch, men de har jo data fra kirkebogen)
skulle - Nicoline Sarine Nielsen Zeberg født den 29 maj 1799 være blevet
gift den 6 november 1812 i Trinitatis Kirke, København med - Søren Frederich
Møller.

Hun bliver gift igen 23 marts 1821 med -Christen Olsen Simonsen Kroyer.
Her står hun skrevet som pige, hvilket ikke indikere at hun skulle have
været gift tidl. da hun så skulle have stået som evt. enke, Madm. ell.

Jeg er ikke i tvivl om at der er tale om samme pige da navnet jo ikke er
helt almindelig, men jeg har endnu ikke fundet løsningen på mit "problem"

Hilsen Jean
jean@seeberg.dk

Fra : dannebrog

Dato : 08-02-03 00:26

Find et skifte efter hendes første mand; han må jo være død før 1821, hvis
hun da gifter sig igen.

Skifterne fra Kbhvn ses på LAK.

--
Ulrich Alster Klug
København - Denmark

http://www.dk-yeoman.dk
dannebrog@dk-yeoman.dk

Fra : erik

Dato : 06-02-03 19:08

Jo det forekom; men man kan få den tanke, at der var en god grund til ægteskabet.
En undtagelse er "adelige" (eller meget rige) mænd, der i en høj alder ægter ganske
unge piger, af den ene eller anden grund.

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 06-02-03 19:23

> Hvad er jeres mening om ovenstaaende?
At der bør foreligge et "Kongebrev"
Flemming Svendsen.

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 06-02-03 22:55

"Kim Melchior" <scangen@netutah.com> wrote in message
> Jeg har en situation i Egtved hvor hvis de oplysninger jeg har er
> rigtige saa var bruden kun 14/15 aar gammel.

Hun må bestemt have været ferm, smuk eller bare gravid....

))

Mvh. Bodil.

Fra : Kim Melchior

Dato : 07-02-03 00:47

scangen@netutah.com (Kim Melchior) wrote in message news:<39506229.0302060841.2544b9af@posting.google.com>...
> Jeg har en situation i Egtved hvor hvis de oplysninger jeg har er
> rigtige saa var bruden kun 14/15 aar gammel.

Med hensyn til Bodils kommentar
Hun må bestemt have været ferm, smuk eller bare gravid....
))
Gravid var hun ikke, det forste barn kom forst 3 1/2 aar efter brylluppet.

Om hun var smuk eller ferm, tror jeg ikke der er nogen maade vi kan finde ud af

Fra : Alf Christophersen

Dato : 07-02-03 01:08

On 6 Feb 2003 15:46:38 -0800, scangen@netutah.com (Kim Melchior)
wrote:

>Gravid var hun ikke, det forste barn kom forst 3 1/2 aar efter brylluppet.

Det vet du ikke. Spontanarborter var langt mer vanlige den gang.

Fra : dannebrog

Dato : 08-02-03 00:27

Til gengæld var pigerne vel generelt dengang ældre, når de blev mandbare....
En del er sikkert blevet gift, før de kunne få børn.

--
Ulrich Alster Klug
København - Denmark

http://www.dk-yeoman.dk
dannebrog@dk-yeoman.dk

"Alf Christophersen" <alf.christophersen@basalmed.uio.no> skrev i en
meddelelse news:u6u54vk15g36ts2mv4btblog8c80j5u2ig@4ax.com...

Fra : Bente Feldballe

Dato : 07-02-03 15:09

Det forekom også, at bruden snød præsten mht sin alder. Det skete i Hylke
sogn 1818, hvor mine tip-3'er blev gift. Bruden, Inger Marie Rothausen, var
født 1803, så hun var altså reelt 15 år. Men i kirkebogen står hun i første
omgang anført som værende 17. Senere, da præsten blev klar over hendes
korrekte alder, er 17 streget over og 15½ tilføjet ved siden af.

Den bagved liggende historie er, at Inger Marie mistede sin mor allerede
1809 og sin far i 1815. Og selvom faderen var møller, har hun åbenbart
forstået at smede, mens jernet var varmt, så da hun fik fingre i en
gårdmandssøn, gjorde hun netop det )

Med venlig hilsen

Bente Feldballe

Fra : Hedvig Pitzner-Jørge~

Dato : 07-02-03 18:35

Og selvom faderen var møller, har hun åbenbart
forstået at smede, mens jernet var varmt, så da hun fik fingre i en
gårdmandssøn, gjorde hun netop det )

Så han kom altså først til mølle

Mvh Hedvig

Fra : Bente Feldballe

Dato : 07-02-03 23:00

"Hedvig Pitzner-Jørgensen" <hedvig.pitzner@city.dk> skrev i en meddelelse
> Og selvom faderen var møller, har hun åbenbart
> forstået at smede, mens jernet var varmt, så da hun fik fingre i en
> gårdmandssøn, gjorde hun netop det )
>
> Så han kom altså først til mølle

Både og.. Iflg. skiftet efter faderen var det vist mest "mølleskyld", der
var at arve. Men det var så endnu en god grund til at lægge bålet godt til
rette, når der var basis for "en god steg". Og det vidste Inger Marie -
allerede som 15-årig

Med venlig hilsen

Bente Feldballe