Mindeværket Danske Landmænd og
Fra : Hans Nørgaard

Dato : 05-02-03 23:16

Et andet bogværk efter krigen var Mindeværket Danske Landmænd og deres
indsats. En oversigt over danske bønders virke. Nationalt Bogforlag
1946.Herning, som måske også kan indeholde gode oplysninger. Her er en
smagsprøve.

Jens Jørgen Hansen, husmand, Indslev, Nr. Åby. Født 8.12 1904 i Indslev,
søn af Hans Peter Hansen, tidl. ejer af gården. Gift med Karen Marie
Hansen, født Hansen, datter af Hans Jørgen Hansen, Fjeldsted sogn.
Gården har været i slægtens eje fra 1905. Bygningerne er opført 1911 og
overtaget af Hansen 1939. Der var da opdyrket 6 tdr. land, hvilket er
det samme som nu. Besætningen var ved overtagelsen ligesom nu 1 hest, 4
køer, 4 ungkvæg og 2 svin. Hansen har været på Nr. Åby Efterskole.

mvh
Hans

Fra : Arne Feldborg

Dato : 06-02-03 03:49

Hans Nørgaard <jersey@post4.tele.dk> skrev Wed, 05 Feb 2003 23:15:54
+0100

> [...]
>overtaget af Hansen 1939. Der var da opdyrket 6 tdr. land, hvilket er
>det samme som nu. Besætningen var ved overtagelsen ligesom nu 1 hest, 4

Kaldte man det for en gård på Fyn i 1946.?

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Hans Nørgaard

Dato : 06-02-03 05:31

Kære Arne
Nu har jeg da ikke lige originalen ved hånden, men mon ikke jeg har skrevet
ordret af efter bogen, det tror jeg. Men det lød jo finere at sige gård end
hus. Min oldefar var bolsmand min morfar var gårdejer, selv om det var samme
ejendom, og det kun var en mindre parcel der i årenes løb blev købt ind til.
Jeg ved også et sted, hvor en ejer kaldte sig proprietær, men hans eftermand
i gården nøjedes med at titulere sig gårdejer. Snobberi er vel den rette
betegnelse?
mvh
Hans

Fra : Kurt Hansen

Dato : 06-02-03 07:46

Thu, 06 Feb 2003 05:31:28 +0100, skrev Hans Nørgaard:

> [...]
>i gården nøjedes med at titulere sig gårdejer. Snobberi er vel den rette

Min farmor var gårdmandsdatter og min farfar var husmandssøn og selv
husmand i sine yngre dage. Når farmors far skrev julekort til dem, var
adressen altid: Til Husmand Niels kristian Hansen og Hustru - med tyk
streg under Husmand

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Hans Nørgaard

Dato : 06-02-03 09:18

Ja for mange var husmand en hæderstitel, selvfølgelig - men jeg forholdt mig blot
til at man kaldte en husmands ejendom for gård. Det var det Arne undrede sig
over.
mvh
Hans

Fra : Børge Askholm

Dato : 06-02-03 07:47

"Hans Nørgaard" <jersey@post4.tele.dk> wrote in message

> Gården har været i slægtens eje fra 1905. Bygningerne er opført 1911 og
> overtaget af Hansen 1939. Der var da opdyrket 6 tdr. land, hvilket er
> det samme som nu.

Gård og Gård. Selv på Fyn - hvor jeg selv levede mine førte 20 år - synes 6
tdr. land at være i underkanten. Måske det er ikke landbrugskyndige der
bruger udtrykket. Jeg har set det i forbindelse med min egen slægt det havde
et lignende jordareal som er blevet benævnt en gård.

Børge

Fra : Bent Fleron

Dato : 06-02-03 08:34

Børge Askholm wrote:
> "Hans Nørgaard" <jersey@post4.tele.dk> wrote in message

> Gård og Gård. Selv på Fyn - hvor jeg selv levede mine førte 20 år -
> synes 6 tdr. land at være i underkanten.

Nøgleordet er sandsynligvis *opdyrket*. Med otte stykker kreaturer og en
hest har en del jord nok ligget brak, måske mose/skov .
--
Med venlig hilsen Bent Fleron