Et ægteskab i København
Fra : PERNILLE CHRISTOFFER~

Dato : 04-02-03 22:24

Hejsa!

Jeg er en pige, som er nybegynder i slægtsforskningens kunst. Jeg har et
spørgsmål til hvordan jeg finder et ægteskab indgået i København. Jeg ved
kun personernes navne, men ikke i hvilket sogn de muligvis kan være blevet
gift. De er ikke blevet gift i det sogn hvor deres søn, min far bliver født.
Jeg har heller ikke kunnet finde dem i nogen af de omliggende sogne. Så hvad
gør jeg?
Et andet spørgsmål er hvordan jeg finder en persons fødselssogn i København.
Jeg har kun hendes fødselsdata, men ingen oplysning om hvor i København hun
er født. Hvad gør jeg?
Hvor kan jeg finde nogle oplysninger på en skilsmisse i København i 1932?
Jeg ved godt at der er en tilgængelighedsfrist på 80 år, men den har jeg
tænkt mig at søge dispensation fra, da begge parter er døde.
På forhånd tak hvis der er nogen der kan hjælpe mig.
Pernille Christoffersen

Fra : Niels Gjermandsen

Dato : 04-02-03 23:05

Hej Pernille
Jeg kan forstå på noget af dette du skriver at det er personer der levede
før 1920 i københavn.
Er dette korrekt så er der politiets registre på stadsarkivet på rådhuset i
Kjøbenhavn.
Her kan du nok få meget hjælp, jeg er selv så heldig at der ikke er ret
mange Kjøbenhavnere i min slægtsforskning, men de få der er der har jeg
fundet gennem politiets registre da dette register dækker perioden fra et
stykke ned i 1800 tallet og til 1920. Registret er lige så godt som et
folkeregister over Kjøbenhavn, og man kan følge personerne hele tiden de
opholdt sig i Kjøbenhavn med adresser og flyttetidspunkter.

Niels Gjermandsen

"PERNILLE CHRISTOFFERSEN" <pernille.christof@get2net.dk> skrev i en
meddelelse news:igW%9.4533$8C.4454@news.get2net.dk...

Fra : Hugh Watkins

Dato : 05-02-03 02:57

"PERNILLE CHRISTOFFERSEN" <pernille.christof@get2net.dk> wrote in message news:igW%9.4533$8C.4454@news.get2net.dk...
> [...]
> Jeg har kun hendes fødselsdata, men ingen oplysning om hvor i København hun

Jormoderprotocol 80 aars frist

Fødsels kliniker find i gammelk KRAKS vejviser

Rigshospital Kodegnd kontor

fodsels annonce i aviserne

efter hvilket aar

Tag på LAK
Jagtvej KBHN N

søg på dispensation

Hugh W

Fra : dannebrog

Dato : 05-02-03 15:29

Hej Pernille!

Ud fra politiets registerblade (1890-1923) kan du måske regne ud, hvor
personen er konfirmeret. Ved konfirmationen i kirkebogen (KB), kan du måske
se, hvor hun er født. - Ofte står der desværre bare Kbhvn. - Så må man lede
alle sogne igennem.

M.h.t. vielsen, så står vielsesdato og år + sted ofte anført ved første
eller alle børns fødsler, når børnene altså er født efter 1891.

Ang. skilsmisse, så har Lansdarkivet på Jagtvej i Kbhvn. mæglingsprotokoller
og sager vedr. skilsmisse fra det tidspunkt, du søger. Registraturen hedder
'Københavns Overpræsidium'.

Held og lykke

Med venlig hilsen

Ulrich

Ulrich Alster Klug
København - Denmark

http://www.dk-yeoman.dk
dannebrog@dk-yeoman.dk

Fra : Jacob Nordahl

Dato : 05-02-03 17:26

ang. hvor du finder et fødsels sogn, det afhænger jo meget af
hvilke data, du har tilgængelige, men hvis du har en døds/begravels
dato, kan du være heldig at finde deres fødesogn noteret sammen med
begravelsen.. ;) (et forsøg værd, hvis du har data til at understøtte det,
ellers er det jo bare på den "lange" måde.)

*jacob

Fra : Kim N. Jensen

Dato : 05-02-03 22:58

Hvis du ved sådan nogenlunde, hvornår de er blevet gift (det er selvfølgelig
lettest, hvis du har en præcis dato) kan du måske finde vielsen i Københavns
Kommunes vielsesprotokoller - der er flere af slagsen, både borgerlige og
almindelige vielser og lysninger - prøv at se
http://www.ksa.kk.dk/Sl%C3%A6gsforskning.htm der har mange oplysninger om de
kilder, der findes i Stadsarkivet. Skattebøger, telefonbøger og Kraks
vejvisere er også særdeles anvendelige, når man skal skyde sig ind på,
hvornår en person er død. Skilsmisseakter er nok mere Landsarkivet for
Sjælland, men jeg har været heldig at finde notater om slige ting netop i
Københavns vielses og lysningsprotokoller. Husk i øvrigt, at checke om
København nu også er København og ikke Frederiksberg - sidstnævnte har også
et lidet kendt stadsarkiv, hvis personale er vældig hjælpsomme, også pr.
email, hvis man har rimelig præcise oplysninger (og bor langt nok væk til at
kunne godtgøre, at man ikke lige kan komme forbi).

Med venlig hilsen / Kind Regards

Kim N. Jensen
---
eBøger på dansk - eBibliotek 1800 på http://www.ebib1800.dk
Privat udsalg af bøger og musik -
http://home2.inet.tele.dk/kim-niel/overskud/index.html
Søges: Ældre udgaver af W. Clark Russell, Jules Verne, Eugene Sue, Wilkie
Collins samt I ledige Timer

---

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 05-02-03 19:20

> [...]
født.
> Jeg har heller ikke kunnet finde dem i nogen af de omliggende sogne.

En mulighed du bør have i baghovedet er - udover kirkesognene, at de kan
være blevet borgerligt viet. Dette blev tilladt 1851, og protokollen ligger
på Stadsarkivet på Københavns rådhus.

Hilsen fra Korsør
Flemming Svendsen.