BK6 ikke gift ??
Fra : Alice og Jan Frandse~

Dato : 04-02-03 17:26

Jeg har en person som er udlagt som barnefader - hvordan får jeg
vedkommende registeret korret i BK så Mor /Udlagt barne fader ikke fremstår
som gift ??

Bruger jeg hændelse "ugift" eller hvad ?

Fra : Niels Gjermandsen

Dato : 04-02-03 17:59

Hej
Ja det gør du.
Det er faktisk måden at registrere et par på.
Et barn har jo altid en mor og en far, hvis man kan finde ham. Ellers er der
for det meste en udlagt far.
Mor og far har på den ene eller anden måde dannet par, om ikke andet så på
undfangelsesdagen eller den påståede undfangelsesdag, så de er et par der
ikke er gift i denne situation.
Et gammelt ordsprog siger "Moderen er man da sikker på, men det er noget
andet med faderen." Derfor min formulering i foregående tekst.

Niels Gjermandsen

Fra : Tom Stryhn Sr.

Dato : 04-02-03 18:31

det er jo ikke sikkert at det er den rigtige fader selv om han er blevet
udlagt, men har man anden dokumentation f.eks en vedgåelse af faderskabet
fra sogneprotokollen eller andet, kan man jo godt bruge ugift
eller bør man nok kun skrive den udlagte fader i noter ved barnets fødsel

--
Regards / Med venlig hilsen

Tom Stryhn
stryhn@email.dk
http://freepages.genealogy.rootsweb.com/~stryhn/
last update / sidst opdateret 04.Feb.2003

Checked by Norton anti-virus system

Fra : Otto Jorgensen

Dato : 04-02-03 18:37

Tue, 4 Feb 2003 18:30:31 +0100, in dk.videnskab.historie.genealogi, "Tom
Stryhn Sr." <stryhn@email.dk> wrote:

> [...]
>fra sogneprotokollen eller andet, kan man jo godt bruge ugift
>eller bør man nok kun skrive den udlagte fader i noter ved barnets fødsel

spørsmål om hvem som er den riktige fader,kan nok diskuteres i det
store.
I gamle dager var det vel ikke mer sikkert enn i dag. I moderne tid har
man hatt blodtest og nå DNA, så sikkerheten er vel bedre, men.......
:=))

--
Otto Jørgensen
http://home.online.no/~otjoerge/

Fra : Alf Christophersen

Dato : 04-02-03 18:56

On Tue, 4 Feb 2003 18:30:31 +0100, "Tom Stryhn Sr." <stryhn@email.dk>
wrote:

>det er jo ikke sikkert at det er den rigtige fader selv om han er blevet
>udlagt, men har man anden dokumentation f.eks en vedgåelse af faderskabet

Det argumentet gjelder vel like mye barn født i et ekteskap

Fra : Niels Gjermandsen

Dato : 04-02-03 22:23

Hej Gruppe
Hvem er faderen?
Det er faktisk den mand som moderen er gift med på fødselsrtidspunktet, om
det så er den biologiske far er for samfundet totalt ligegyldigt.
Det er kun ved de erkendelsessag fra begge de biologiske forældre at en far,
der ikke er ægtemanden,kan udlægges når moderen er gift.
Så rent juridisk må vi som slægtsforskere regne at den person som udlægges
som barnefader også er barnets far, selv om det er godsejeren der har ligget
i med tjenestepigen og betalt karlen for at påtage sig fadderskabet, så må
vi regne karlen som barnets far da det er det juridiske der tæller.
Jeg ved at diskutionen har været oppe før på nettet, og dengang kom der
mange kommentarer for det ene og det andet, men konklutionen vil altid være
at det er den juridiske far der danner slægtsskabet, det andet vil være for
usikkert.
DNA kan dog bruges hvis man vil være sikker i dag, men det fantes ikke
dangang jeg blev født, og heller ikke dengang mine børn blev født, så vi må
jo bruge de regler som samfundet engang har udstukket for slægtsskaber i
fortiden.

Niels Gjermandsen