Landemærket 12, København omk. 1897
Fra : Jean Seeberg

Dato : 04-02-03 02:41

Min oldemor Mariane Sofie Jensen, gift med Christian Sørensen begge bosat i
Østerby, Samsø bliver sendt til København for at føde sit 2. barn som
Christian S. ikke vil vedkende sig.

Hun føder barnet Karl Marius Sørensen på Landemærket 12, 3 den 12 januar
1897 og barnet bliver døbt den 4 marts 1897 i Trinitatis sogn.

Faddere var Christine Lindgren, Landemærket 12 - Frk. Louise Henriette
Jensen, Landemærket 12 samt Elektriker Poul Schow, Nyhavn 11

Mit spørgsmål lyder på om det evt. kan have været en "fødeklinik", hjem for
fødende kvinder eller har hun bare boet privat under sidste del af
graviditeten samt fødslen ?

Findes der et register/vejviser fra den tid eller er der nogen der har
kendskab til stedet ?

Ved søgning på nettet kan jeg se at der i dag på ads. er et Galerie Egelund

Galerie Egelund
Landemærket 12
1119 København K

Hilsen Jean

jean@seeberg.dk

Fra : dannebrog

Dato : 04-02-03 09:46

--
Ulrich Alster Klug
København - Denmark

http://www.dk-yeoman.dk
dannebrog@dk-yeoman.dk

"Jean Seeberg" <jean@seeberg.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> graviditeten samt fødslen ?
>
> Findes der et register/vejviser fra den tid eller er der nogen der har

Joda - Vejviser for Kjøbenhavn begynder i ca. 1770, og i 1897-udgaven vil du
sikkert kunne se, om der er en fødeklinik på adressen. - Ellers kunne man
prøve FKT 1895 eller 1901 for adressen (disse ses på Rigsarkivet).

M.v.h.

Ulrich

Fra : Hugh Watkins

Dato : 05-02-03 03:16

"Jean Seeberg" <jean@seeberg.dk> wrote in message news:3e3f1a14$0$71600$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> [...]
> kendskab til stedet ?
>
> Ved søgning på nettet kan jeg se at der i dag på ads. er et Galerie Egelund

Hi Jean

a nice gallery for a glass of wine
for a fernisering

Vi kan prøv jormodeprotocol på LAK

bestemte ikke nogen klinik jeg vere i KRAK for samme år

Men jeg har læssede ikke hjver jordmoder addresser

mvh

Hugh W

Fra : Jean Seeberg

Dato : 05-02-03 17:50

"Hugh Watkins" <hugh_watkins@net.dialog.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Vi kan prøv jormodeprotocol på LAK
>
> bestemte ikke nogen klinik jeg vere i KRAK for samme år
>
> Men jeg har læssede ikke hjver jordmoder addresser

Hej Hugh.

Nu omtalte Mariane er fra min mors slægt, fra Samsø.

På min fars slægt, Zee/Seebergs side var en af mine aner jordmor i
København,
det kunne have været sjovt om de 2 slægter tilfældigvis havde stødt på
hinanden,
men det er ikke tilfældet, selvom de er døbt i samme kirke Trinitatis,
for Nicoline Sarine Nielsen Zeberg, jordmor er født i 1799 og død i 1853
(Colera)

Det kan være familie hun bor hos, da jeg har et foto af en "ukendt" pige
hvor der bag på kortet/billedet er skrevet:

København 1915
Kære Onkel Christian.
Til venlig Erindring
om Din
Niese.
Else Marie

Når hun kun skriver hilsnen til Christian og ikke Mariane, må jeg gå ud fra
Mariane er rejst fra Christian på dette tidspunkt. (1915)
Jeg har ikke fundet ud af om Else Marie er Niese på Christians eller
Marianes side, men tror det er på Marianes side.

Den fadder, Frk. Louise Henriette Jensen, Landemærket 12, kunne være en
slægtning til Mariane og måske søster til Else Marie, men det er kun gætværk
og efternavnet Jensen er for lidt at bygge det på.

Men skulle du løbe over oplysninger ang. beboere på Landemærket 12, eller
andet, uden ekstra besvær for dig, vil det selvfølgelig glæde mig, da min
oldemors slægt er meget ukendt for mig.

Hilsen Jean

Fra : Claus Harkjær

Dato : 05-02-03 20:48

Hej
Jeg ved ikke noget om beboerne, men jeg har fundet nogle billeder.

Se på http://www.geocities.com/fyldige/lokalhistorie.html

Der er billeder fra området ved Rundetårn.

Venlig hilsen

Claus Harkjær

Fra : Jean Seeberg

Dato : 05-02-03 22:09

Hej Claus.

Det er da alletiders side og med hensyn til Landemærket, så er der jo mange
gode billeder, måske nr 12 er et af dem.
http://www.aok.dk/E/V/CPHDK/0000/07/36/ ses Landemærket 12 anno 2003 og
jeg kan se på kortet at det er midt i mellem Gothergade og Abenra.
Det er sjovt nok jeg har tidl. været inde og søge på Landemærket i
forbindelse Abenra (tidl. Rosengården) da min ane Zeberg med familie fra
1801 - 1813 boede Matr. 269, som skulle være hjørnet af Rosenborggården, men
jeg er i tvivl om Matr.nr. 269 er hjørnet over mod Landemærket.

Nå, nu er siden med billeder midl.t ude af drift ( Sorry, this site is
temporarily unavailable! ) så jeg kan ikke lige se om nogle passer med ads.
på nr 12.

Det er i øvrigt også en side mange andre med rødder i København kan få glæde
af denne side du har nævnt:

Fra : Hugh Watkins

Dato : 06-02-03 03:33

"Jean Seeberg" <jean@seeberg.dk> wrote in message news:3e417fe1$0$71643$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> [...]
> På http://www.aok.dk/E/V/CPHDK/0000/07/36/ ses Landemærket 12 anno 2003 og
> jeg kan se på kortet at det er midt i mellem Gothergade og Abenra.
avn 11

Ikke korrekt uimellem Åbenrå og Pilestrælde

http://krak.dk/

klik

find vej

Landemærket 12 1119 København K

http://krak.dk/scripts/kort/krakdk_kortvisning.asp??kk=564259588&vnr=84220&hnr=12&vejdata=dk_veje

Det end af pilestræde har vere omlagt

og alle gamle huse er væk

i pausen fra 4 x 35 nat taxi

mvh

Hugh W

http://www.geocities.com/lokalhistorie/lokrundetaarn.htm

http://www.geocities.com/lokalhistorie/landem01.jpg

no 28 tydeligt

muski http://www.geocities.com/lokalhistorie/landem02.jpg

3ier hus på venstre siden

Krjak nok siger hvadforen er hjorner huset
Dame Frisør muskin nummer 16

det ver to foretning i huset

Pilestræde udmunding er nemmer Trinitas idag
over et gamle kirkegård
skeleter forsinkede den nu værende brolagt gågade

Fra : Jean Seeberg

Dato : 06-02-03 15:13

Hej Hugh.

Det kan jeg godt se, at placeringen er anderledes på Kraks kort, og
forvirringen bliver ikke mindre når man går ind på Danmark før og nu:

http://www.kms.dk/C1256AED004EA666/(AllDocsByDocId)/9030657D57304F5CC1256BAA
00416E6D på Landemærket 12 så er placeringen igen ændret !!!
Man skal da vist være lokalkendt for at holde rede i det !!

Der må jo være fejl i Galerie Egelund
adresse: Landemærket 12, 1119 København K
http://www.aok.dk/E/V/CPHDK/0000/07/36/ "Vis mig på kortet" for der er
klatten/ads. vist anderledes, som tidl nævnt !

Hilsen Jean

Fra : Claus Harkjær

Dato : 06-02-03 17:05

Landemærket 12 ligger mellem Pilestræde og Vognmagergade. Hvis kortet
siger noget andet tager det fejl - for hvis der er afvigelser mellem
kort og terræn er det som regel terrænnet der har ret

/Claus Harkjær

Fra : Hugh Watkins

Dato : 07-02-03 00:42

"Claus Harkjær" <claus@harkjaer.dk> wrote in message news:3E4287B6.67222132@harkjaer.dk...
> Landemærket 12 ligger mellem Pilestræde og Vognmagergade. Hvis kortet
> siger noget andet tager det fejl - for hvis der er afvigelser mellem
> kort og terræn er det som regel terrænnet der har ret

correct idag claus

men jeg køreded forbi i taxi lige bagefter
og den gamle ulige hus nummer gå op til 55 paa venstre siden

nok helt nyt nummer til lige tal siden ingen
gamelt hus tilbage
mouski untagen præstergaarden ved kirken
- vinduerne se forkert ud.

Hugh W

Fra : Jean Seeberg

Dato : 05-02-03 23:33

Hej igen Claus.

Jeg kan nu se at det billede Landemærket 1909 set mod Trinitatis kirke, må
være så tæt på som man næsten kan komme og en af de gamle bygninger nede på
venstre hånd, måske den bygn. med den spidse gavl kan være nr. 12 !

Mon ikke husnr. starter fra bunden så lige nr. til venstre på billedet ??

Frisør salonén må ligge på hjørnet til Abenraa.

Abenraa (gl. Rosengården) hvor min Zeberg som var skomagermester har haft
sit værksted omk 1801- Matr. 269 mener jeg svarer til det idag kaldet
Pjaltenborg ?

Inden da år 1787 boede familien i Adelgade 74-76 se billede Adelgade set mod
Sankt Pauls Kirke, bygningen til højre.

Tidl. 1783 boede de i Lille Købmagergade, men der har jeg desværre ikke
noget matr.nr. så jeg ved hvilken bygn..
Lille Købmagergade er det samme gade som Købmagergade idag ?? eller den
lille tarm/sidegade der går fra ?

De er også :
http://www.sns.dk/byer-byg/infoblade-bygbevar/4/211190-4/teksten.htm hvor
der er gode oplysninger om de gamle bygn. i København,
samt : http://www.kuas.dk/bygningsfredning/fredede_bygninger/101W.htm

Fra : Hugh Watkins

Dato : 12-02-03 00:41

> [...]
>
> Mit spørgsmål lyder på om det evt. kan have været en "fødeklinik", hjem for
> fødende kvinder eller har hun bare boet privat under sidste del af

Jeg har lige være i LAk og lavede et forocopy av
"Jordmødreprotocol"

Jordmoderen vere M.Svendsen
og hun bor i Gothersgade 89
København K

efter T Krack vejveseern 1897

Det ver et hjemmefødsel på 3sal i forhuset

"Anmeldelse om et levendefødt Barns Fødsel i Kjøbenhavn"

Arkivspakke ordeligt hed >>

SUNDHEDSTYRELSEN
Født KØBENHAV
JANUARY 1897

<< ikke hospitals fødsel eller klinik
den er circa 5 tommer tyk lidt mindre end A4 papir

men email mig privat med deres address og de for det i posten

mvh

Hugh W

Fra : Jean Seeberg

Dato : 12-02-03 17:51

Hej Hugh.

Jeg takker for din hjælp og for at du gider haver ulejlighed med at hjælpe
mig., har også sendt dig mail privat.
Er i England i en uge, men vil når jeg kommer hjem arbejde videre på sagen.

Hilsen Jean

Fra : Hugh Watkins

Dato : 13-02-03 04:48

Hej Jean

ingen ulejleghed jeg skulle i huset PGA Gary Norgaards anetavle

i posten i morgen

mvh

Hugh W

Fra : Jean Seeberg

Dato : 19-02-03 23:32

Tak.

Har set det i dag, da jeg kom hjem fra England.
Har sendt mail privat.

Hilsen Jean