Hvordan finder jeg navnet på pastoratet
Fra : Bente Poulsen

Dato : 02-02-03 17:53

Jeg har via folketællinger fundet et godt udgangspunkt til at finde aner, de
to gange jeg har været på arkiv.

Dog fik jeg et problem, idet der stod af XX var født i pastoratet, og YY var
født i sognet

Den med sognet var jo let nok, men pastoratet var ikke så nemt, fik så den
geniale ide - syntes jeg selv - at låne Trap Danmark på biblioteket, for om
der her var hjælp at hente, det var der på sin vis, men jeg er stadig
usikker på hvordan jeg kan se hvilket navn pastoratet har.

Når der eks. står følgende

NØRRE KONGERSLEV
Sdr. Kongerslev - Nr. Kongerslev - Komdrup kommune
Omgives af Fleskum herred (Gudum og Mou sogn), samt Sdr. Kongerslev og
Komdrup sogne.
Udgør sammen med Sdr. Kongerslev og Komdrup sogne én sognekommune og ét
pastorat under Hindsted og Hellum herreders provsti,

Hvordan finder jeg så ud af hvilket navn pastoratet har? det er jo ret
vigtigt når jeg skal kigge i kirkebøgerne

Håber nogen kan hjælpe
På forhånd tak
MVH
Bente Poulsen

Fra : erik

Dato : 02-02-03 19:17

Hvis jeg ikke har misforstået noget, så må sognet være = pastoratet.
Dog kan et pastorat vel bestå at flere sogne, præsten havde da mere end en kirke han
predikede i.
Det skulle være til at finde ud af v.h.a. Trap eller
http://www.dis-danmark.dk/sogne_ix.htm

Erik R.N.

Fra : Michael Schneiders

Dato : 02-02-03 20:01

Prøv www.sogn.dk

Hilsen
Michael Schneiders

Fra : Hugh Watkins

Dato : 02-02-03 20:13

"erik" <fox44REMOVETHIS@mail.dk> wrote in message news:3e3d609d$0$83841$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> [...]
> predikede i.
> Det skulle være til at finde ud af v.h.a. Trap eller

I begge LAK og LA
i håndskrift læsser salerne på reol til højre finds der
Trap

Kraks vejviser også har under gade sogn herred data
og lige forslelligt in arkiverne til selv betjenning

Også ret gamle

Hugh W

Fra : Bodil Madsen

Dato : 02-02-03 20:48

I Wibergs præstehistorie ser det ud til at Sønder Kongerslev og Nørre
Kongerslev samt Komdrup har fælles præst. Det er vel så 1 pastorat. Det
hedder vel Kongerslev-Komdrup pastorat. Blot et gæt.
med venlig hilsen
Bodil Madsen

Fra : Arne Feldborg

Dato : 02-02-03 20:42

"Bente Poulsen" <stenbuk@paradis.dk> skrev Sun, 2 Feb 2003 17:53:18
+0100

>Udgør sammen med Sdr. Kongerslev og Komdrup sogne én sognekommune og ét
>pastorat under Hindsted og Hellum herreders provsti,

Som jeg læser teksten i Trap (4 udgave bind V side 654-660) så er Sdr.
Kongeslev hovedsognet og navnet på sognekommunen. Sognekommunen er den
borgerlige kommune (der dog ofte var sammenfaldende med een eller flere
kirkesogne).

Nr. Kongerslev og Komdrup sogne angives som Annekser. Hvis vi går ud fra
at den samme præst har betjent alle tre sogne, så udgør de tilsammen
hans pastorat.

>Hvordan finder jeg så ud af hvilket navn pastoratet har? det er jo ret
>vigtigt når jeg skal kigge i kirkebøgerne

Før ca. 1815 er det muligt at samme kirkebog er brugt for hele
pastoratet, men efter den tid bør der være een for hvert sogn.

Jeg slog det lige op:

Sdr. og Nr. Kongerslev samt Komdrup:
C169.1. 1703 - 1773, 5 kort
C169.2. 1773 - 1813, 6 kort

SØNDER KONGERSLEV
C169.3. 1813-1833: 3 kort
C169.4. 1834-1861: 7 kort
C169.5. 1860-1891: 8 kort

NØRRE KONGERSLEV
C169.12. 1813-1831: 3 kort
C169.13. 1832-1857: 8 kort
C169.14. 1858-1888: 10 kort
C169.15. 1886-1891: 2 kort
C169.18. 1886-1888: l kort

KOMDRUP
C169.20. 1813-1835: 3 kort
C169.21. 1836-1867: 6 kort
C169.22. 1868-1891: 4 kort

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Steven

Dato : 02-02-03 22:49

"Arne Feldborg" <feldborg@haunstrup.dk> skrev i en meddelelse
> "Bente Poulsen" <stenbuk@paradis.dk> skrev Sun, 2 Feb 2003 17:53:18
> [...]

Med risiko for at udsætte mig for alskens hån for at stille ubegavede
spørgsmål, vover jeg alligevel et lille øje:
Er det virkelig korrekt, at vores Kirkeministerium ikke ligger inde med
svaret på dette spørgsmål?

Med venlig hilsen

Steven