Behandling af Faddere
Fra : Lykke Juhler

Dato : 01-02-03 18:22

Hej

Jeg har idag siddet og tastet slægten ind påny I BK6, derved er jeg kommet
til et punkt som jeg godt kunne tænke mig at høre andres erfaringer om.

Faddere.

Indtil nu har jeg haft dem stående i Note både i en tidligere Winfam og nu i
BK.
Da jeg nu alligevel skulle starte næsten forfra med indtastningen kunne jeg
ligeså godt afprøve rubrikken "Vidner".
I kirkebøgerne står der gerne "Jens Jensen, Vibæk, pige Hanne Olsen,
Sønderborg" osv osv.
Men "pige", "Ungkarl", Gårdmand osv. plus deres bopæl kan jeg ikke
umiddelbart skrive ind i rubrikken "Vidner"
Til gengæld bliver personerne faktisk oprettet i programmet, -men man kan
ikke dobbeltklikke på Vidnet og så komme til et sted hvor man kan skrive
mere.
Samtidig når man skriver et nyt navn ind, gennemgår den alle personer i
programmet for at se om vedkommende allerede er oprettet, -og det er da
meget rart at vide om en ny person faktisk står som fadder et eller andet
sted, -men jeg synes faktisk det er lidt uoverskueligt.

Nu overvejer jeg at slette alle vidner og så lave et notat i "Noter" om
faddere, -men så er der absolut ingen sammenligningsmuligheder.

Bl.a stødte jeg idag på en Anne Cathrine Møller, -der stod som fadder for et
barn som hun senere adopterer. Men da jeg oprettede hende som person blev
hun indført som Anne Cathrine Eckhardts som var hendes fødenavn.
Så faktisk var hun jo nu både oprettet som en person, -plus et vidne, -men
da navnene ikke var de samme er hun nu indført som 2 forskellige.

Er I forvirret?????????????
Det er jeg også!!!!!!!!!

Hvad gør I???????

Med venlig hilsen

Og god weekend

Lykke Juhler
fam.juhler@tcnmail.dk

Fra : Poul F. Andersen

Dato : 01-02-03 18:37

Hej Lykke,

Måske denne tidligere tråd kan hjælpe?

Startet den 30.12.02 12:37 af Peter Iversen

Fra: "Peter Iversen" <pchiv@mail.dk>
Emne: BK6 - vidnehåndtering
Dato: 30. december 2002 12:37

--
Venligst
Poul F. Andersen

Fra : Ole Munk

Dato : 01-02-03 18:46

"Lykke Juhler" <fam.juhler@tcnmail.dk> wrote in message
> [...]
> Så faktisk var hun jo nu både oprettet som en person, -plus et vidne, -men
> da navnene ikke var de samme er hun nu indført som 2 forskellige.

Jeg har ingen erfaring i at håndtere vidner i BK6, da jeg anvender TMG, men
jeg vil da gerne komme med nogle betragtninger om hvordan jeg behandler
faddere.

Faddere til alle mine aners børn opretter jeg altid som personer i basen og
knytter dem derefter som vidner til den pågældende dåb. Det er klart, at ud
fra oplysningerne ved dåben kan man kun oprette navn, stilling, bopæl samt
født før og død efter, men det er også ok i første omgang.Derefter kan man
eventuelt via en folketælling finde lidt supplerende oplysninger om
vedkommende.

Fordelen ved at registrere faddere som personer er først og fremmest, at du
derved får et bedre overblik. Når f.eks. person X fra by A optræder flere
gange som fadder hos din ane person Y i by B, så er der jo meget, der kunne
tyde på et slægtskab. Hvis du kun lader fadderne optræde som noter får du
aldrig det overblik. Jeg mener f.eks. også det er en fordel at kunne trække
rapporter over dine aner og se hvor de optræder som faddere, det giver igen
et godt overblik over hvilke familiemedlemmer og venner/naboer de "kom
sammen med".

Dit eksempel med Anne Cathrine, hvor du har fået hende oprettet to gange er
selvfølgelig en risiko, men den findes vel ikke kun ved faddere. Det er vel
bare at finde dit programs "slå to personer sammen funktion" så burde den
være klaret. Hellere risikere at skulle slå nogle personer sammen end
risikere at mangle nogle oplysninger.

mvh Ole

Fra : Niels Gjermandsen

Dato : 01-02-03 20:07

Hej Lykke
Jeg har brugt denne facilitet i BK6 og er glad for dens muligheder.
Jeg udskriver en liste fra menuen Lister hvor du kan udskrive en vidne liste
som enten er på et enkelt vidne eller på alle vidner, du får listen så du
kan se hvor vidnet er registreret som vidne og er den samme vidne til flere
personer eller begivenheder så kan du se det med det samme.
Jeg bruger derfor denne facilitet til at se hvilke omgangskreds der blandt
andet er på et givet tidspunkt i familien, listen er jo selvfølgelig ikke
komplet men den kan give et fingerpeg på omgangskredsen, og den har da også
givet mig et peg på nogle af mine problemer med at finde personer, særlig
ved navnegengangere i et sogn.

Niels Gjermandsen

Fra : Lykke Juhler

Dato : 02-02-03 10:34

Hej alle

Tusind tak for alle svarene, -jeg har nu været inde på den tidligere tråd,
og lagt svarene sammen med dem jeg her har fået, -og så må jeg finde en
brugbar løsning indtil der kommer en ændring i programmet.

I har nok ret i at det stadig er mere hensigtsmæssigt at benytte
"vidner", -fremfor at indskrive i "Noter", -da man jo altid kan gå tilbage
og søge på enkeltpersonerne, og så indføre ekstra data der.
Samtidig så vil jeg være i stand til at kunne finde personerne igen, -modsat
at skulle søge alle Noter igennem.

Hvis andre har ideer til hvordan man kan gøre, vil jeg meget gerne høre fra
Jer, -også selvom I bruger andre programmer, -da det jo ikke kun drejer sig
om håndteringen i BK, -men i høj grad om hvordan man skal behandle faddere.

Fortsat god søndag.

Hilsen
Lykke
fam.juhler@tcnmail.dk