XML som alternativ til GEDCOM?
Fra : Kurt Hansen

Dato : 25-01-03 15:47

Det er snart flere år siden jeg hørte om, at navngivne producenter
ville overveje at implementere XML som format til udveksling af data
mellem slægtsforskningsprogrammer. Jeg husker også noget om, at
Mormonkirken ville stoppe udviklingen af GEDCOM-standarden og fremover
kun satse på XML.

Hvad er der sket siden? Er der nogen der kender tilhvordan det går?
Måske er det noget med, at det jo ikke er særligt spændende at være
den første på markedet, for sålænge der ikke er andre der har
faciliteten, har man jo ikke nogen at udveksle med, eller hvad?

Hvor finder jeg iøvrigt specifikationen af den seneste GEDCOM-standard
(version 5,5?). Er der nogle gode links til information om brugen af
GEDCOM, problemer og faldgruber, samt måske endda en gennemgang af
forskellige programmers håndtering af standarden.

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Lars Kr. Lundin

Dato : 25-01-03 15:58

Sat, 25 Jan 2003 15:47:27 +0100 skrev Kurt Hansen:

> [...]
> første på markedet, for sålænge der ikke er andre der har faciliteten,
> har man jo ikke nogen at udveksle med, eller hvad?

Emnet kommer af og til op til diskussion i
soc.genealogy.computing

Sidste jeg kiggede mente en del at det først var relevant med XML,
i en standard, som kan indeholde mere genealogisk information end
GEDCOM version 5.5.

Altså at der ikke er noget svært i at omformulere GEDCOM v. 5.5 til
XML, men at man ikke rigtigt vinder noget ved det.

Iøvrigt må man sige at de fleste software-producenter har været så
dårlige til at læse den (for programmører) temmeligt simple GEDCOM-
standard, at det i sig selv er en grund til at vente med at indføre
en ny standard indtil det virkelig vil gøre en forskel.

> [...]
> GEDCOM, problemer og faldgruber, samt måske endda en gennemgang af
> forskellige programmers håndtering af standarden.

Den nugældende standard er rigtigt nok version 5.5.

Den kan bl.a. ses på
http://www.gendex.com/gedcom55/55gctoc.htm

Til hvert eneste slægtsprogram kan man ved simpel søgning på Nettet
finde større eller mindre mængder tekst om deres problemer med GEDCOM
understøttelse.

-Lars Lundin.
--
GEDCOMP: En omfattende og gratis database for slægtsforskere med
interesse i Danmark: http://www.lklundin.dk/gedcomp/

Fra : Kurt Hansen

Dato : 25-01-03 16:56

Sat, 25 Jan 2003 15:58:27 +0100, skrev Lars Kr. Lundin:

> [...]

[klip]
> [...]
>standard, at det i sig selv er en grund til at vente med at indføre
>en ny standard indtil det virkelig vil gøre en forskel.

Har jeg ret i den antagelse, at udviklerne af slægtsforskningssoftware
netop ikke er programmører, men slægtsforskere der lærer sig den
nødvendige teknik? Mange programmer og de mere eller mindre hyppige
bugfixes tyder på det.

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Lars Kr. Lundin

Dato : 25-01-03 17:05

Sat, 25 Jan 2003 16:55:44 +0100 skrev Kurt Hansen:

> [...]
> netop ikke er programmører, men slægtsforskere der lærer sig den
> nødvendige teknik? Mange programmer og de mere eller mindre hyppige

Ja, det ville forklare meget. GRAMPS er een undtagelse.
Der er forhåbentlig også nogen for DOS/Windows-brugere.

-Lars Lundin.

Fra : Otto Jorgensen

Dato : 25-01-03 17:17

Sat, 25 Jan 2003 16:55:44 +0100, in dk.videnskab.historie.genealogi,
Kurt Hansen <kurt@towle.dk> wrote:

> [...]
>netop ikke er programmører, men slægtsforskere der lærer sig den
>nødvendige teknik? Mange programmer og de mere eller mindre hyppige

tja, eller man har programmører som ikke kan slektsforskning :=))
Tror de fleste er inne i begge fagene, men en del rettinger tror jeg
kommer av at mange program er laget etter sitt egets lands regler og
ønsker fra egne brukere og når man går over landegrensene kommer det til
mange andre forhold som ikke er tenkt på.

Se bare på den rene GEDCOM5.5 og sammenlign hvor mye som vi ønsker i
tillegg og som de fleste program ha lagt til av hendelser og andre
forhold :=))

--
Otto Jørgensen
http://home.online.no/~otjoerge/

Fra : Mikkel Eide Eriksen

Dato : 27-01-03 09:34

"Lars Kr. Lundin" <news-gi-17@lklundin.dk> wrote in message news:<iCxY9.44822$Hl6.5373757@news010.worldonline.dk>...
> [...]
> standard, at det i sig selv er en grund til at vente med at indføre
> en ny standard indtil det virkelig vil gøre en forskel.

Det skal lige nævnes at programmet GEDitCOM til MacOS er simpelthen
fremragende hvad angår GEDCOM-understøttelse. Det benytter selv GEDCOM
internt, og har således ingen fjollede konverteringsmekanismer der
skal tages i brug.

Det kan vist ovenikøbet eksportere til GEDCOMXML, omend jeg ikke
rigtig har kigget på den del så meget.

mvh
Mikkel Eide Eriksen

Fra : Otto Chr. Thygesen

Dato : 25-01-03 16:35

On Sat, 25 Jan 2003 15:47:27 +0100, Kurt Hansen <kurt@towle.dk> wrote:

> [...]
>GEDCOM, problemer og faldgruber, samt måske endda en gennemgang af
>forskellige programmers håndtering af standarden.

Jeg er i besiddelse af en "GEDCOM XML Specification, Release 6.0 Beta
Version", dateret 6 december 2002. Den følger i princippet de
eksisterende GEDCOM Release 5.5 specifikationer, men afviger m.h.t.
bogstavsæt og brugerdefinerede "Tags".

M.v.h.
O.C.

Fra : Kurt Hansen

Dato : 25-01-03 16:50

Sat, 25 Jan 2003 16:35:14 +0100, skrev Otto Chr. Thygesen:

> [...]
>Version", dateret 6 december 2002. Den følger i princippet de
>eksisterende GEDCOM Release 5.5 specifikationer, men afviger m.h.t.

Okay, nu har jeg den også
http://www.familysearch.org/GEDCOM/GedXML60.pdf

Tak for tippet.

Venlig hilsen