Anders Fogh Rasmussens 64 aner
Fra : Ole Bech Knudsen

Dato : 24-01-03 22:11

I anledning af statsministerens 50 års fødselsdag (på søndag) har forlaget
"SLÆGTEN" udsendt et temahæfte på 60 sider med titlen: "I alle de riger og
lande. - Anders Fogh Rasmussen og fortiden!" (ISBN 87-90331-28-1).
Heri er publiceret bidrag til statsministerens anetavle, nemlig de første 64
aner.
Der gives bl.a. en grundig behandling af oldefaderen, som udvandrede til USA
i 1905, og af tipoldefaderen, som udvandrede ca.1890 til Estland,
eksporterede landbrugsvarer til Danmark!, vendte tilbage til København 1896
og oprettede "Smørforretningen Livland" i kælderforretningen Rådhusstræde 7,
hvorefter han atter udvandrede til Estland omkring 1916.
Hæftet viser, at slægtsforskere selvfølgelig må inddrage mange andre kilder
end blot kirkebøger og folketællinger, hvis der skal kastes blot et minimalt
lys over forslægtens liv og færden.
Hæftet kan bestilles hos SLÆGTENs ekspedition bojen@daks.dk Kr. 25 plus
forsendelse.
Mvh.
Ole Bech Knudsen

Fra : bo

Dato : 25-01-03 09:42

"Ole Bech Knudsen" <obk.aarhus@mail1.stofanet.dk> wrote in message news:<3e31ab28$0$2593$ba624c82@nntp04.dk.telia.net>...
..
> Hæftet kan bestilles hos SLÆGTENs ekspedition bojen@daks.dk Kr. 25 plus
> forsendelse.

Det er da ikke 1.april endnu
Men man får måske 25 kr udbetalt sammen med hæftet.
Politiske reklamer hører vist ikke hjemme i den her gruppe!

Bo

Fra : Lars Kr. Lundin

Dato : 25-01-03 10:23

Fri, 24 Jan 2003 22:11:13 +0100 skrev Ole Bech Knudsen:

> nemlig de første 64 aner.

Man kan kun vanskeligt tale om 'de første 64 aner'.

Et ane-træ med 1 generation af aner har de første 2 aner.
Et ane træ med 2 generationer af aner har de første 6 aner,
hvor af de 4 er i den ældste generation.

Et anetre med 5 generationer af aner har de første 62 aner,
hvor af de 32 er i den ældste generation.
Et anetræ med 6 generationer af aner har de første 126 aner,
hvor af de 64 er i den ældste generation.

Hvis man istedet kun viser de 64 aner i 6. generation, så er
disse 64 aner ikke de første.

Måske hentyder 'de første 64 aner' til et anetræ, med kraftigt
anesammenfald, således at dybden er mere end 5 generationer af
aner, og med præcis så meget anesammenfald at træets aner udgøres
af kun 64 forskellige individer.

Det vil i givet fald ikke være så godt for statsministerens arvemasse.

-Lars Lundin.
--
GEDCOMP: En omfattende og gratis database for slægtsforskere med
interesse i Danmark: http://www.lklundin.dk/gedcomp/

Fra : Ivan jensen

Dato : 25-01-03 12:27

"Lars Kr. Lundin" <news-gi-17@lklundin.dk> skrev i en meddelelse

> Man kan kun vanskeligt tale om 'de første 64 aner'.
>
> Et ane-træ med 1 generation af aner har de første 2 aner.
> Et ane træ med 2 generationer af aner har de første 6 aner,
> hvor af de 4 er i den ældste generation.

Fra gammel tid har det været normen, at sige, at en anetavle omfatter 64
aner, når man har alle 3*tip-oldeforældrne, altså udfyldt den række, der
omfatter 64 personer. Så udtrykket 'de første 64 aner betyder, at anetavlen
omfatter 127 personer, inkl. probanden.
Det er således et anerkendt udtryk i slægtsforskningstraditionen.
Se f.eks. Fabritius og Hatt: Håndbog i Slægtsforskning, 3. udgave side 37FF.

mvh
Ivan Jensen

Fra : Lars Kr. Lundin

Dato : 25-01-03 14:35

Sat, 25 Jan 2003 12:27:05 +0100 skrev Ivan jensen:

> [...]
> anerkendt udtryk i slægtsforskningstraditionen. Se f.eks. Fabritius og
> Hatt: Håndbog i Slægtsforskning, 3. udgave side 37FF.

Nå, så faldt den vits til jorden - tak for seriøst svar.

Herefter kan jeg oplyse at mit eget ane-træ kun er komplet
indtil de første 16 aner.

-Lars Lundin.

Fra : PC Jensen

Dato : 25-01-03 14:39

Lars Kr. Lundin wrote:

> Nå, så faldt den vits til jorden

Ikke nødvendigvis ... :)

PC

Fra : Ivan jensen

Dato : 25-01-03 14:56

> Sat, 25 Jan 2003 12:27:05 +0100 skrev Ivan jensen:
>
> Nå, så faldt den vits til jorden - tak for seriøst svar.

Det var nu ikke for at jorde din vits! Den kan da udmærket være relevant!

Jeg er nu spændt på, om Ole Bech Knudsen har samme opfattelse som mig med
udtrykket 'de 64 aner', så hæftet følger anetavlen tilbage til
3*tipoldeforældrene. Der er der nemlig sammenfald med min anetavle i Hans
Jørgensen Smed og Anne Rasmusdatter Friis i Glatved, Hoed Sogn, Djurs Sønder
Herred.
Jeg mener, at da Anders Foghs anetavle i sin tid blev offentliggjort i
Slægten, gik den knap så langt tilbage.

mvh
Ivan Jensen

Fra : Poul F. Andersen

Dato : 25-01-03 18:54

"Lars Kr. Lundin" <news-gi-17@lklundin.dk> skrev i en meddelelse

> Nå, så faldt den vits til jorden - tak for seriøst svar.

Det var godt nok en omfangsrig vits ?!
Uden en eneste:
Eller en:

???

> [...]