Rugtved, Viskinge, Skippinge - efterlysnin~
Fra : John Thomsen

Dato : 23-01-03 13:33

Vi står med et lille problem med en familie, vi ikke kan få "gjort
færdig"
Hans Kristian Nielsen, *1867 i Grandløse og Ane Margrethe Kirstine
Mikkelsen, *1865 i Viborg bliver gift 21.11.1891 i Viskinge kirke og
slår sig formentlig ned i Rugtved. De får siden
Ingeborg Elisabeth Sofie Nielsen, *24.1.1893-22.2.1893
Martha Marie Sofie Nielsen, *28.8.1894
Niels Peter Holger Nielsen, *14.4.1897 og
Karl Aage Emil Nielsen, *7.6.1899

Ingeborg dør uden fremstilling i kirken, og Martha hjemmedøbes inden
fremstilling i Bregninge kirke - der ligger et godt stykke væk fra
Viskinge, men derudover optræder Chresten Nielsen (ikke familie) og
Jens Andersen af Rugtved som både forlovere og faddere.

Ifølge familietraditionen, der kun kender Karl, kom denne tidligt ud
at tjene, nemlig som 9-årig. Moderen døde tidligt, og faderen giftede
sig igen med en Sofie, som leverede yderligere nogle halvsøskende:
Verner, Erna, Grethe og Aksel.

Vi har ikke kunnet finde den lille familie i FT 1906, ligesom det har
været forgæves at søge moderens død og børnenes konfirmationer i den
stedlige kirkebog. De er ikke flyttet ud af sognet, men hvor kan de
optræde?

I forbindelse med Karls ene fadder synes KB at indeholde et
"Sjelleklinkegaard" efter Kresten Nielsen's hustru og et "Sjelleklinke
mark" efter pigen Johanne Petersen. Hvor er disse lokaliteter?

Er der nogle her, der har tips eller fiduser til, hvor vi skal søge,
eller måske ligefrem selv forskning i "området".

Er der nogle der har erfaring med, om Efterlysninger via DIS-Danmark's
hjemmeside har større eller mindre chance for at gi' respons?

Venligst
John

Fra : Lizzi Palner Sonne

Dato : 23-01-03 17:44

> Er der nogle her, der har tips eller fiduser til, hvor vi skal søge,
> eller måske ligefrem selv forskning i "området".
Tømmerup Sogns Lokalhistoriske Forening

Tømmeruphallen

Tømmerupvej 20, Spangsbro

4400 Kalundborg

www.lokalarkiver.dk/tslf

ti 9-11.30 samt efter aftale

Kirsten Penther

Hallenslevvej 20

4281 Gørlev

58 85 37 53

penther@post.tele.dk

Lizzi Palner Sonne

Fra : Lizzi Palner Sonne

Dato : 23-01-03 17:52

> Er der nogle her, der har tips eller fiduser til, hvor vi skal søge,
> eller måske ligefrem selv forskning i "området".

Undskyld rodet, prøver igen

Tømmerup Sogns Lokalhistoriske Forening
Tømmeruphallen
Tømmerupvej 20, Spangsbro
Kallundborg
www.lokalarkiver.dk/tslf

Åbnings tid ti 9-11.30 samt efter aftale

Kirsten Penther
58 85 37 53
mailto:penther@post.tele.dk

Jeg har ikke selv været på arkivet, men har talt med Kirsten flere gange i
telefonen. Hun er meget hjælpsom

Med venlig hilsen

Lizzi Palner Sonne

Fra : Keld Westergaard Bør~

Dato : 24-01-03 03:33

"John Thomsen" <sir_john@vip.cybercity.dk> wrote in message >
> [...]
> optræde?

> eller måske ligefrem selv forskning i "området".

Min ægtefælle er født i Viskinge sogn, men du finder vores vielse i Ubberup
Valgmenighedskirkes kirkebog. Jeg ved en del fra Viskinge-Aunsø området
tilhører denne valgmenighedskirke. Så, måske?...
Hilsen
Keld Westergaard Børgesen

Fra : Jeppe Juel Jensen

Dato : 24-01-03 16:42

Hej John.

Rart at se dig fremme i lyset igen - velkommen!

Ang. "Sjelleklinkegaard":
Jeg er overbevist om, at du skal til Ubby sogn i Ars herred.
De finder du Kelleklinte - Kelleklintegård og Kelleklinte mark.

De venligste hilsner ................... jeppe.

Fra : John Thomsen

Dato : 27-01-03 19:36

On Thu, 23 Jan 2003 12:33:17 GMT, sir_john@vip.cybercity.dk (John
Thomsen) wrote:

Tak til dem, der svarede både her i NG og direkte.

Konkret har vi nu fået identificeret Kelleklinte, som Jeppe udpegede.
Det ligger også kun 1½ km fra Rugtved, omend både i et andet sogn og
herred.

En spurgte tilbage i e-mail, om den lille familie boede først, midt i
eller sidst i Rugtved; jeg anede ikke den havde udstrækning til at
skelne således og at det havde betydning.

Men jeg havde håbet at nogle havde FT 1901 og/eller 1906 fra området
og var bedre end jeg til at spotte familien, eller havde noget senere
på nogle af familiemedlemmerne.

Venligst
John