Laust Thomsen Hjort (1765- ) i V. Vedsted,~
Fra : Jan Eri

Dato : 21-01-03 20:16

Min 4x tipp-oldefar bodde i Vester Vedsted i Ribe og het Laust (el.
Laurids) Thomsen Hjort. Han ble født ca 1765 og gift en gang mellom
1801-1806 med Anna Marie Johansdatter, født ca 1771.

De fikk to barn som jeg kjenner til: Anne Marie Lauridsdatter (1806- )
og Johan Thomsen Lauridsen Hjort (1809-1887). Informasjonen har jeg
fra "Vester Vedsted sogns slægts- og ejendomshistorie" og litt fra
FT1801.

Er det noen som vet eller kan hjelpe meg å finne ut hvor Laust/Laurids
Thomsen Hjort kom fra?

Med takk og vennlig hilsen,
Jan Eri
--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Jan Eri ~~ Protector AS ~~ Norway

Fra : Birthe Ingerslev

Dato : 24-01-03 12:35

Hej
Her er Anne Marie Laustdatter og hendes mand. Som det fremgår er hun født i
Vester Vedsted, mens hendes bror er født i Tjæreborg. Familien flyttede
dertil og begge forældre døde der i 1827, nærmere detailler følger.
Iflg nedenstående oplysninger skulle Laust Thomsen Hjort bo V. Vedsted Vej
109, men det gør han ikke, når man slår op på den side! Måske har de boet
til leje, da de anførte navne alle er ejere af husene.

Cd-rommen Vester Vedsteds sogns ejendomshistorie, udgivet i 2001, har disse
oplysninger. Den kan meget anbefales, hvis man har aner i Vester Vedsted, da
der er en meget omfattende og omhyggelig registrering af alle ejendomme og
deres beboere "siden Arilds tid"!

Kjeld Jakobsen

Niels Andersen gidt med Anne Marie Laustdatter, ejer af ejendommen:

1829-1840

Han var født 2. december 1803 på gården Harreslund, Sdr. Farup Vej 42 i Sdr.
Farup og blev gift 12. november 1831 i V. Vedsted kirke med Anne Marie
Laustdatter, der var født 7. maj 1806*) i V. Vedsted som datter af Laust
Thomsen Hjort og Anna Marie Johansdatter Hein, V. Vedsted Vej 109. De
flyttede kort efter til Tjæreborg. Anne Marie Laustdatter havde en broder
Johan Thomsen Lauridsen Hjort, der boede V. Vedsted Vej 58. Niels Andersen
og Anne Maries børn: *) 9. november 1805 iflg. Peter Jørgen Hansen Okholm

Fra : Jan Eri

Dato : 24-01-03 22:35

Mange takk Kjeld,

både for informasjonen og for tipset om CD-ROMen. Jeg har sendt et
brev til formanden i "Lokalhistorisk Arkiv for Vester Vedsted" for å
høre om de kan selge den til meg. Jeg forsøkte først kulturkontoret i
kommunen, og de henviste meg videre dit.

med vennlig hilsen,
Jan E.

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Jan Eri ~~ Protector AS ~~ Norway

Fra : Ulla Pedersen

Dato : 24-01-03 17:37

Hej Jan Eri!

Vedr. den CD over Vester Vedsted sogn, skal du skrive til Bjarne Sørensen,
da det er ham der har lavet den, og det er også ham der sælger den. Jeg har
selv idag bestilt en, og han sender den allerede til mig på mandag. Næsten
alle min mands aner kommer fra Vester Vedsted, og det ser ud til at i har
sammenfaldende aner. Jeg har heller ikke kunnet finde noget på den person,
du efterlyser, så jeg håber CD'eren kan kaste lidt lys over ham.

Adressen du skal skrive til er: byensbutik@get2net.dk

Venlig hilsen
Ulla Pedersen

Fra : Jan Eri

Dato : 25-01-03 17:51

Takk skal du ha Ulla,

jeg skal sende en email til Bjarne med en gang. Jeg er spesielt
interessert i den personen jeg etterlyser (Laurids Thomsen Hjort)
fordi jeg forsøker å finne ut hvor Hjort navnet i min familie kommer
fra, og foreløpig er det hos ham jeg ender opp.

vennlig hilsen,
Jan E.

--
Jan Eri ~~ Protector AS ~~ Norway