Mobiltelefon og højttalere
Fra : Anders Abildgaard

Dato : 11-03-03 19:41

Er der mon nogen der ved, hvorfor mobiltelefonens signal laver netop denne
særegne lyd, når den ligger nær f.eks. en højttaler?
"da-dadada-dadada-dadada"

Venligst
Anders Abildgaard
andersa@privat.dk

"Gud er og bliver død! Og vi har selv slået ham ihjel! Hvordan skal vi finde
trøst, vi mordere over alle mordere!" Fr. Nietzsche.

Fra : Bamsefar

Dato : 11-03-03 20:06

det er fordi din mobiltelefon udsender elektromagnetiske bølger...

Fra : Finn Bindeballe

Dato : 11-03-03 19:55

hej der.....

Anders Abildgaard wrote:

> Er der mon nogen der ved, hvorfor mobiltelefonens signal laver netop denne
> særegne lyd, når den ligger nær f.eks. en højttaler?
> "da-dadada-dadada-dadada"

en lidt enkel forklaring.....

naar du taler ind i en moderne telefon, saa bliver de lyde din stemme laver,
lavet om til en lang række tal. disse tal bliver 'pakket' sammen, og sendt i
nogle bestemte intervaller hen til en radiomast. det er disse transmisioner du
kan høre. naar 'tallene' er kommet hen til masten, finder den ud af hvor de skal
hen, og hvis det er en alm. telefon, bliver de 'pakket' ud igen, og din stemme
er gendandet.

/finn

Fra : Kaare Fiedler Christ~

Dato : 11-03-03 21:26

Finn Bindeballe <FinnB@Post6.Tele.DK> writes:

> [...]
> hen, og hvis det er en alm. telefon, bliver de 'pakket' ud igen, og din stemme

Men mobiltelefonen går jo ikke i højtaleren mens du snakker i
telefon. Kun lige før den ringer, og desuden en sjælden gang imellem,
sikkert når den skal bekræfte over for den antenne den er registreret
ved at den stadig findes. I en bil kan man også ofte høre den gå i
bilradioen samme sted hver gang man kører, sikkert fordi den skifter
antenne.

Så det må være nogle specielle (kraftigere?) signaler der udsendes ved
disse "søgninger" i forhold til f. eks. tale.

Er der nogen der ved mere om det?

Hilsen
Kåre
--
Kaare Fiedler Christiansen fiedler@daimi.au.dk

$ make it so
don't know how to make it (bu42).

Fra : Ivar Madsen

Dato : 12-03-03 00:27

Kaare Fiedler Christiansen skrev Tirsdag den 11. marts 2003 21:26 i
dk.videnskab:

> Så det må være nogle specielle (kraftigere?) signaler der udsendes ved
> disse "søgninger" i forhold til f. eks. tale.
> Er der nogen der ved mere om det?

Når telefonen har kontakt med en mast, så får den besked om at sende på en
bestemt styrke, ofte 1/10 af dens max(2watt), måske den skruger op på fuld
styrke når den søger en mast?

Ivar Madsen

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 12-03-03 13:07

Kaare Fiedler Christiansen skrev:

>Men mobiltelefonen går jo ikke i højtaleren mens du snakker i
>telefon.

Det kan den sagtens, det er oftest bare ikke så kraftigt - jeg tror
det skyldes, at sendestyrken er høj når telefonen skal ringe, og når
den leder efter en mast - men ikke nødvendigvis når man snakker.

Det er en lidt anden 'melodi' der kommer, når man har gang i et
opkald, end når den ringer/søger, men den er der - prøv at gå tættere
på højtalerne.

Venligst,
Lasse Hedegaard

--
http://www.simlock.dk/ - låsesmeden til din mobiltelefon!

simlock.dk 2 år, hurra! Det fejres med fødselsdagstilbud hele marts,
og nu tilbydes også unlocking af Orange SPV og SonyEricsson P800.

Fra : Peter Weis

Dato : 12-03-03 17:41

"Kaare Fiedler Christiansen" <fiedler@daimi.au.dk> wrote in message

> [...]
> ved at den stadig findes. I en bil kan man også ofte høre den gå i
> bilradioen samme sted hver gang man kører, sikkert fordi den skifter

Hvis mobilen ligger på bordet tæt ved pc'ens højttalerledninger, så
bliver indstrålingen kraftigere end når du tager den op til øret og
afstanden er større.
Sådan fungerer det i hvert fald på mit skrivebord (hvis der stadig er
sådan et under papirbunkerne).

mvh
Peter

Fra : Riverwind

Dato : 11-03-03 22:33

"Anders Abildgaard" <andersa@privat.dk> wrote in message
[...]
> Er der mon nogen der ved, hvorfor mobiltelefonens signal laver netop
denne
> særegne lyd, når den ligger nær f.eks. en højttaler?
> "da-dadada-dadada-dadada"
[...]

Er også diskuteret i <news:alt.cellular.gsm>, og der er et svar:
http://shor.ter.dk/867419924

/Riverwind

Fra : Mathness

Dato : 12-03-03 04:58

On Tue, 11 Mar 2003 19:40:35 +0100, Anders Abildgaard wrote:

> Er der mon nogen der ved, hvorfor mobiltelefonens signal laver netop
> denne særegne lyd, når den ligger nær f.eks. en højttaler?
> "da-dadada-dadada-dadada"

Ved opkald sker der en større mængde traffik mellem mobiltelefonen (MS)
og basestationen (derefter falder datamængden). Fænomenet kan også
opleves når MS'en snakker med nabo basestationer, ved "handover" (dette
er dog lidt afhængigt af netudbyder og nettype), samt ved tænd/slukning
af MS'en (letteste metode hvis man skal måle hvad der sker).

--
Thomas Klietsch m a t h n e s s @ z 4 2 . d k

Only a Sofa-Wrestler would dare attack The Mighty FurNiTaur.

Fra : Ole Back

Dato : 12-03-03 14:39

"Anders Abildgaard" <andersa@privat.dk> skrev i en meddelelse

> Er der mon nogen der ved, hvorfor mobiltelefonens signal laver netop denne
> særegne lyd, når den ligger nær f.eks. en højttaler?
> "da-dadada-dadada-dadada"

Dette fænomen sker kun ved visse højtalere - de der er skærmet overfor
elektromagnetisk støj og lign. udsender ikke denne lyd - Ellers tror jeg
hurtigt at diverse festivaller og koncerter rundt omkring ville lukke :)

Det samme sker forresten med visse computerskærme, der nærmest får afbøjet
billedet. (kunne forestille mig at det har noget at gøre med at
elektron-strålingen i skærmen bliver forstyrret - som ovenfor, sker det ikke
ved alle skærme, og heller ikke ved TFT skærme (ikke hvad jeg ved af)).

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 12-03-03 15:08

Ole Back skrev:

>Dette fænomen sker kun ved visse højtalere - de der er skærmet overfor
>elektromagnetisk støj og lign. udsender ikke denne lyd - Ellers tror jeg
>hurtigt at diverse festivaller og koncerter rundt omkring ville lukke :)

Man skal *ret* tæt på højttaleren før det kan høres, og jeg er
ikke bekendt med at PA-højttalere skulle være afskærmet. Findes
der overhovedet højttalere med afskærmning?

>Det samme sker forresten med visse computerskærme, der nærmest får afbøjet
>billedet. (kunne forestille mig at det har noget at gøre med at
>elektron-strålingen i skærmen bliver forstyrret

Det er rigtigt. Bevægede elektroner afbøjes i et magnetfelt. Man
kan prøve at nærme en magnet til et tv eller en monitor, men man
skal være opmærksom på at der sidder en jernmaske inde bag
skærmen som kan blive midlertidigt, permanent magnetiseret. Så
vil billedet være sært også når man fjerner magneten. Det går væk
efter nogle uger (måneder?), men kan fjernes med det rigtige
apparat - som reelt blot er en spole med vekselstrøm i som
langsomt fjernes fra skærmen.

--
Bertel

Fra : Martin Petersen

Dato : 12-03-03 16:35

"Bertel Lund Hansen" <nospamfor@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse

> Man skal *ret* tæt på højttaleren før det kan høres, og jeg er
> ikke bekendt med at PA-højttalere skulle være afskærmet. Findes
> der overhovedet højttalere med afskærmning?

Jeg ville lige gøre jer opmærksom på at det ikke er højttaleren, men
forstærkeren/cd-afspilleren eller hvilken signalkilde der nu er tale om, der
opfanger signalet. Hvis vi snakker aktive højttalere sidder forstærkeren i
højttaleren, og det vil blive stærkere jo tættere på man kommer.

Desuden skærmer man ikke en højttaler for at forhindre stråling at komme
ind, men derimod forhindre at det kommer ud, og påvirker fjernsyn o. lign.

- Martin

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 12-03-03 17:59

Ole Back skrev:

> [...]
>ved alle skærme, og heller ikke ved TFT skærme (ikke hvad jeg ved af)).

Ja, min 19" CRT-skærm kan godt se ret festlig ud, hvis der ligger en
mobil ved siden af. Min digitalkamera kan rent faktisk også reagere på
det (jeg vil dog tro, at det er harddisken der sidder i, som
påvirkes?)

Mit TV står 1½ meter fra skærmen. TVet har en automatisk
degauss-funktion, som aktiveres hver gang man tænder det. Den er så
kraftig, at også billedet på monitoren står og vipper nogle sekunder!

Venligst,
Lasse Hedegaard

Fra : Ivar Madsen

Dato : 13-03-03 20:45

Ole Back skrev Onsdag den 12. marts 2003 14:39 i dk.videnskab:

> Det samme sker forresten med visse computerskærme, der nærmest får afbøjet
> billedet. (kunne forestille mig at det har noget at gøre med at
> elektron-strålingen i skærmen bliver forstyrret -

I en computerskærm (og TV) sider der 1 elektronkanon bagerst, denne fyre en
stråle lige ud midt i skærmen, der sider så nogle elektronmagneter i siderne,
og top & bund, og får afbøjet strålen, således at den når rundt på hele
skærmen, og det er den styren rundt med strålen GSM telefonen får generet.

> som ovenfor, sker det ikke
> ved alle skærme,

Nogle skærme er sikkert beder afskærmen mod forstyrelser.

> og heller ikke ved TFT skærme (ikke hvad jeg ved af)).

TFT har en makant anden opbygning, i prencippet har den opbygget således

########
########
########
########

Hvor du skal forstille dig at stregerne går igennem fra yderkandt til
yderkandt, både lodret, og vandret. Og når der er stråm i et kryds-punkt,
begge veje, så lyser det op, der sændes så strøm i en leder vandret, og så i
de leder lodret, så der er strøm i bege leder gennem de krydspunkter der skal
lyse op, og så skifter den så til parlel ræken, og i lighed med den
gammeldags skærm så går det så hurtigt at vores øjene ikke når at se at der
er blinken og ikke konstant lys. Nå ja, det er så hjulpet af at det er en vis
efterglød.

Da der på TFT skærmen ikke er noget som GSM telefonens udsending af
radiobølger/magnatisme kan genere, så har den ikke det fænomen du ser på en
trationel computerskærm.

Ivar Madsen

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 16-03-03 11:54

In dk.videnskab, Ole Back <nfx@NOSPAMhangaround.net> says...
> Dette fænomen sker kun ved visse højtalere - de der er skærmet overfor
> elektromagnetisk støj og lign. udsender ikke denne lyd - Ellers tror jeg

Nej.

Det digitale signal skal ses som et amplitudemoduleret signal, hvor
bærebølgen ligger i GHz-området. Dette signal bliver opfanget af
højttalerkablet der virker som antenne. Derefter detekteres det af
basis-emitterstrækket i udgangstransistorerne (såfremt de er bipolære -
J-FET'er og MOSFET'er detekterer ikke HF). Det detekterede mobilsignal
bliver så sendt ud til højttaleren beta-større end da det var moduleret.

Har man store problemer med GSM-støj, så prøv at vikle ledningen omkring
en ferritring.

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen