Optisk illusion i metroen
Fra : Martin Kristensen

Dato : 11-03-03 18:15

Nogen andre der har bemærket en effekt der opstår hvis man stirer på
mønstret på sædet foran en i metroen? Hvis man stirer på samme sted i et
stykke tid begynder det at se ud som om det opdeler sig i en slags 3d-lag.
Det mærkelige er at man ikke skal af-fokusere eller noget, bare stirre på
det samme sted.

/Martin

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 11-03-03 19:33

In dk.videnskab, Martin Kristensen <cruzer@gjk.deekay> says...
> Nogen andre der har bemærket en effekt der opstår hvis man stirer på

Nej.

Bor i Sønderjylland

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 11-03-03 19:43

Martin Kristensen skrev:

>Nogen andre der har bemærket en effekt der opstår hvis man stirer på
>mønstret på sædet foran en i metroen?

Ok ja. Det kan man lave med et vilkårligt mønster. Det er samme
teknik der skal bruges for at se 3d-billeder uden hjælpemidler.

>Hvis man stirer på samme sted i et stykke tid begynder det at se
>ud som om det opdeler sig i en slags 3d-lag.

Ja, fordi øjnenes indstilling glider lidt så de fokuserer på to
forskellige punkter. Derved modtager de to øjne lidt forskellige
billeder - netop det der er baggrunden for hele vores
3d-opfattelse.

Du kan prøve med mursten, tagsten, ternet papir, tapet osv.

--
Bertel

Fra : Martin Kristensen

Dato : 11-03-03 22:34

"Bertel Lund Hansen" <nospamfor@lundhansen.dk> wrote in message

> [...]
> 3d-opfattelse.
>
> Du kan prøve med mursten, tagsten, ternet papir, tapet osv.

Det mærkelige ved metro-effekten er at man ikke skal lade øjnene glide fra
hinanden som ved de der 3d-mønstre. Men skal bare fokusere på et enkelt
punkt, og holde fokus i et stykke tid. Så begynder mønstret at flimre lidt,
og så er det som om mønstret opdeler sig i forskellige lag som ser ud som om
de er lidt inde i/ude fra sædet.

/Martin

Fra : Richard Thordsen

Dato : 12-03-03 00:29

Martin Kristensen skrev i meddelelsen ...
>punkt, og holde fokus i et stykke tid. Så begynder mønstret at flimre lidt,
>og så er det som om mønstret opdeler sig i forskellige lag som ser ud som om
>de er lidt inde i/ude fra sædet.

Jeg har engang hørt at en slags 3D-effekt kan opnås vha. den røde og den
blå farve alene - uden brug af 3D-briller - hvis man stirrer længe nok på det.

Så er der bare lige, om mønstret i metroen nu er rødt og blåt!

Fra : Martin Kristensen

Dato : 12-03-03 02:46

"Richard Thordsen" <rithREMOVETHIS@get2net.dk> wrote in message

> [...]
det.

> Så er der bare lige, om mønstret i metroen nu er rødt og blåt!

Det er i hvert fald blåt. Men om det er forklaringen ved jeg ikke.

Efter af have overvejet det lidt har jeg en lille teori. Eftersom effekten
opstår i et område uden for centrum af øjets synsfelt, kunne det måske have
noget at gøre med at øjet har en dårligere "opløsning" jo længere væk fra
centrum af synsfeltet man kommer.

Her er en illustration af effekten...

/ <- sæde
/
/
/
/- - - - - - - - - - - o> øje
/ ^ Her stirrer øjet
/
/
/

Efter at man har stirret på det et stykke tid ser det ca. sådan ud...

/
/
/
/
/
/
/
/
/

Min teori er noget med at synscentret i hjernen bliver forvirret over at
mønstret begynder at flimre når man stirrer på det, og derefter bruger det
den midterste del af synsfeltet til at gætte de lavopløste områders afstand
fra øjet.

/Martin

Fra : Peter Weis

Dato : 12-03-03 17:38

"Martin Kristensen" <cruzer@gjk.deekay> wrote in message

> [...]
> /
> /
>

> Efter at man har stirret på det et stykke tid ser det ca. sådan

Skyldes det ikke at øjnene alligevel glider fra hinanden.
Det kan være at de hver for sig fokuserer på to nabostriber.
Det giver klarhed midt i synsfeltet, men sjove effekter i udkanten
hvor den relative afstand mellem striberne ses under en mindre vinkel
og dermed ikke længere passer med øjeafstanden.

mvh
Peter

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 12-03-03 12:14

Martin Kristensen skrev:

>Det mærkelige ved metro-effekten er at man ikke skal lade øjnene glide fra
>hinanden som ved de der 3d-mønstre.

Okay. Så må jeg nok vente med at kloge mere i det til jeg har
prøvet Metroen.

--
Bertel

Fra : Carsten Svaneborg

Dato : 12-03-03 12:55

Martin Kristensen wrote:
> [...]
> lidt, og så er det som om mønstret opdeler sig i forskellige lag som ser
> ud som om de er lidt inde i/ude fra sædet.

Jeg tror årsagen er at du mætter tabbe i øjet. Du kan prøve
at tegne en lyseblå firkant med et sort punkt i midten på skærmen,
skru' godt op for lysstyrken, og kig på det sorte punkt. Efter en
5-10 sekunder vil firekantens sider begynde med at blive
udviskede, og hvis du nu hurtigt flipper til en helt hvid side,
men med et sort punkt samme sted som før, så vil du stadig se
firekanten, men nu med dens komplimentære farve.

(Det er forøvrigt sådan "de alternative" ser auraer).

--
Mvh. Carsten Svaneborg
http://www.softwarepatenter.dk

Fra : Gitte Sørensen

Dato : 12-03-03 07:20

"Bertel Lund Hansen" <nospamfor@lundhansen.dk> wrote in message

> Du kan prøve med mursten, tagsten, ternet papir, tapet osv.

Ja, og terrazzogulvet i badeværelset kan også give denne oplevelse (nåja, et
eller andet skal man jo sidde og glo på, når man nu bare sidder der og
sidder alligevel).

Gitte

Fra : Jens Bruun

Dato : 15-03-03 18:11

"Bertel Lund Hansen" <nospamfor@lundhansen.dk> wrote in message

> Du kan prøve med mursten, tagsten, ternet papir, tapet osv.

Eller øl i rigelige mængder

--
-Jens B.

Fra : Jesper Haukrogh

Dato : 12-03-03 09:02

Det kan jo også være du bare har sniffet lidt for meget til fjolle-urten...

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 12-03-03 12:15

"Jesper Haukrogh" <(SLETMIG)jhau0233@but.auc.dk> skrev:

>Det kan jo også være du bare har sniffet lidt for meget til fjolle-urten...

Fjolleurt kan man ikke nøjes med at sniffe.

--
Bertel

Fra : Martin Petersen

Dato : 12-03-03 12:35

"Bertel Lund Hansen" <nospamfor@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse

> Fjolleurt kan man ikke nøjes med at sniffe.

Så kan det da godt være man får hosteren på :).

- Martin