dråber pr. ml.
Fra : Morten Hansen, IVAO

Dato : 10-03-03 23:25

Hej

Skulle der være en der ved hvor mange dråber der går på 1 ml. ?
Hvis der er forskel på hvor store dråber forskellige vædsker giver,
er det benzin der er tale om.

--
Morten Hansen
www.ivao.org/~mh/

Fra : karamel

Dato : 11-03-03 00:16

"Morten Hansen, IVAO" wrote:

> Hej
>
> Skulle der være en der ved hvor mange dråber der går på 1 ml. ?
> Hvis der er forskel på hvor store dråber forskellige vædsker giver,
> er det benzin der er tale om.

Hvis jeg ønsker rigtigt fra dengang, jeg brugte buretter og omgikkes
(hedder det sådan?!) milliliter-størrelser, så skulle der gå 20 dråber
pr.1 ml VAND.

Hvis der så er forskel på størrelse af dråber fra væske til væske (jeg
ved nu ikke, om det er tilfældet), så er det meget logisk at konkludere,
at dette tal ikke gælder for alle væsker. Hvor meget det i så fald
bliver for benzin, ved jeg ikke, men hvis du anskaffer dig en burette,
kan du selv lave forsøg og hurtigt tælle dråberne.

Karamel

Fra : Henning Makholm

Dato : 11-03-03 00:24

Scripsit karamel <karamel@PLEASEREMOVEkabelnettet.dk>

> Hvis der så er forskel på størrelse af dråber fra væske til væske (jeg
> ved nu ikke, om det er tilfældet),

Faktisk tror jeg at der er forskel på størrelsen af dråber af samme
væske afhængigt af hvad det er de drypper fra. I min dagligdags
erfaring bliver fx vanddråber meget større når de drypper fra en flad
underside af fx beton end fra en spids af upolært materiale.

Og sprøjter man væske ud gennem en dyse kan man opnå endnu mere
forskellige dråbestørrelser afhængig af strålens tykkelse og
hastighed.

Det kan meget vel være at en kemisk standardpipette er dimensioneret
til at lade vand dryppe i dråber på netop 50 µl.

--
Henning Makholm "I didn't even know you *could* kill chocolate ice-cream!"

Fra : Jan Bødker

Dato : 11-03-03 01:04

Jeg mener at difinitionen på en dråbe er en væskeansamling der forlader en overflade ved egen hjælp.
Så den med at vædde om der stadig er 100 dråber i snapsflasken, og derefter slynge flasken foran vinduet så de kan tælle dråberne, holder ikke.
I stedet skal man spidse et lille stykke af en tændstik eller en tandstik og sætte den i flaskehullet, og lade det dryppe der fra.
Dråberne bliver bitte små. Og derved er det også bevist at dråbens størrelse afhænger af overfladen hvorfra den slipper.

Kom ikke og sig at man ikke kan blive klogere af snaps. *GG*

/Jan

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 11-03-03 01:17

Henning Makholm wrote:

> Det kan meget vel være at en kemisk standardpipette er dimensioneret
> til at lade vand dryppe i dråber på netop 50 µl.

I hvert fald er 50 µL en »standarddråbe« i nogle sammenhænge:
http://www.unc.edu/~rowlett/units/dictD.html#drop

Se også en tidligere tråd her fra gruppen:
http://groups.google.com/groups?selm=3def71b8.732917%40news.tele.dk

Der er ingen tvivl om at det samme stof kan danne dråber af forskellige
størrelser alt efter måden dråberne dannes på.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Morten Hansen, IVAO

Dato : 11-03-03 08:23

"Morten Hansen, IVAO" <Morten.Hansen@ivao.org> wrote in message
> Hej
>
> Skulle der være en der ved hvor mange dråber der går på 1 ml. ?
> Hvis der er forskel på hvor store dråber forskellige vædsker giver,
> er det benzin der er tale om.

20 dråber - jeg takker for hjælpen !
Der var bare en der spurgte hvor langt en bil kører
på en dråbe benzin.....
Der var så lidt tvivl om en dråbes størrelse.

5cm pr. dråbe pr. km/l bilen kører, blev så svaret.