Drivhusgasser
Fra : Hans H.V. Hansen

Dato : 10-03-03 09:33

I P1-morgen hørte jeg for lidt siden et interessant interview med en
glaciolog fra Niels Bohr Institutet, der kunne oplyse, at resultater af
iskerneboringer fra Grønlamd og Antarktis peger i retning af, at det er
klimaændringerne, der styrer atmosfærens indhold af drivhusgasser - og
ikke omvendt!
Så vidt jeg forstod, kunne sammenhængen først endeligt be-/afkræftes
efter yderligere undersøgelser, hvis resultater kunne foreligge inden
for ca. et år.

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Per A. Hansen

Dato : 11-03-03 17:18

"Hans H.V. Hansen" <h2vh@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse news:1frlk0b.aruf1hvc4qf6N%h2vh@post6.tele.dk...
> [...]
> iskerneboringer fra Grønlamd og Antarktis peger i retning af, at det er
> klimaændringerne, der styrer atmosfærens indhold af drivhusgasser - og

Det har været oppe at vende her i gruppen før.
Det ser ud til, at der på den nordligere halvkugle kommer
CO2-stigningen en del år ( 20-30 år) efter en temperaturstigning -
på den sydlige kalvkugle noget kortere tid.

Det er måske ikke så overraskende, da CO2 kun udgør omkring
godt 1% af den totale virkning af drivhusgasserne - og at der ved
temperaturstigning sker der en hurtigere mikrobiel omsætning
af det organiske stof med øget frigørelse af CO2.
Iskerne-undersøgelserne er utrolig interessante. Det bliver
spændende at følge med i, hvad de fremtidige undersøgelser
vil vise.

Per A. Hansen

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 11-03-03 20:22

Per A. Hansen <xxper.hansen@get2net.dk> wrote:
> Det har været oppe at vende her i gruppen før.

Det husker jeg.

> Det ser ud til, at der på den nordligere halvkugle kommer
> CO2-stigningen en del år ( 20-30 år) efter en temperaturstigning -
> på den sydlige kalvkugle noget kortere tid.

Ja, men problemet var vist, at 'opløsningen' på kurverne var så
begrænset, at det kunne være svært at afgøre, hvad der 'kom først'. Men
iht. Steffensens udtalelser kan iskernesnittene tidsfæstes med så stor
nøjagtighed, at kronologien i ændringerne tydeliggøres betydeligt.

> ... Det bliver
> spændende at følge med i, hvad de fremtidige undersøgelser
> vil vise.

Ja, mon ikke!

--
med venlig hilsen,
Hans

Fra : Per A. Hansen

Dato : 12-03-03 16:43

"Hans Henrik Hansen" <h2vh@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse news:1froaa0.16hm51hcxovggN%h2vh@post6.tele.dk...

> [...]
> iht. Steffensens udtalelser kan iskernesnittene tidsfæstes med så stor
> nøjagtighed, at kronologien i ændringerne tydeliggøres betydeligt.

Nej, den skulle være ret præcis, man måler jo forskellige isotoper
i de samme luftbobler i isen. C og O-atomer
Man kan se samme mønster i modsat orden ved globale
temperaturfald. Så man er faktisk ret så sikker på det
fænomen, jeg nævnte - CO2 stigningen kommer senere end
de historiske temperaturstigninger.

Per A. Hansen

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 15-03-03 00:36

"Per A. Hansen" <xxper.hansen@get2net.dk> skrev:

> [...]
> temperaturfald. Så man er faktisk ret så sikker på det
> fænomen, jeg nævnte - CO2 stigningen kommer senere end

http://www.dmi.dk/vejr/index.html

"Nye studier af den velkendte Vostok-iskerne fra Antarktis - der fredag
publiceres i tidsskriftet Science - viser at kuldioxidstigningen kommer
mellem 600 og 1.000 år senere end temperaturændringen og altså skyldes
en form for tilbagekobling fra miljøet.

Studiet viser imidlertid også at blot en lille temperaturstigning kan
udløse en massiv temperatur-tilbagekobling via kuldioxid. I tilfældet
istid/mellemistid skyldes den lille temperaturstigning ændringer i
Jordens bane om solen; men artiklens forfattere advarer om at også
andre mekanismer kan udløse en lignende tilbagekobling."

--
Morten http://miljokemi.dk