/ Forside / Karriere / Uddannelse / Højere uddannelser / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Højere uddannelser
#NavnPoint
Nordsted1 1588
erling_l 1224
ans 1150
dova 895
gert_h 800
molokyle 661
berpox 610
creamygirl 610
3773 570
10  jomfruane 570
Leg med krystaller
Fra : M. Graversen


Dato : 05-03-03 11:47

Kære gruppe.

Er der en lille kemiker iblandt jer? Jeg har en søn på 9 som er begyndt at
interessere sig for kemi og det er jo altid dejligt at have børn som
interessere sig for andet end noget man kan lave på en computer!

Vi leger lidt med krystaller, og da jeg blot er en alm. novice med en svag
erindring om min skoletids kemi/fysiktimer, kan jeg ikke komme på andre end
salt.

Vi har lavet salt krystaller ved at opløse salt i vand og hænge en snor ned
i saltvandet og ladet det fordampe. De blev rigtigt flotte. Men nu er det jo
så at vi vil prøve noget andet.

Er der nogen iblandt jer som kan komme med forslag til UFARLIGE (han er klog
nok til at vide at han ikke skal drikke det) kemikalier som evt. kunne give
nogle farvede krystaller eller forslag til simple forsøg på at få
krystallerne til at hæfte sig til andre ting?

Jeg går gerne i Matas og køber ind, men det ville være ekstra sjovt hvis man
kan bruge alm. husholdningsartikler.

Med venlig hilsen
Marianne Graversen



 
 
Bertel Lund Hansen (05-03-2003)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 05-03-03 14:04

M. Graversen skrev:

>Er der nogen iblandt jer som kan komme med forslag til UFARLIGE (han er klog
>nok til at vide at han ikke skal drikke det) kemikalier som evt. kunne give
>nogle farvede krystaller eller forslag til simple forsøg på at få
>krystallerne til at hæfte sig til andre ting?

Kobbersulfat, også kaldet blåsten. Det fås i Matas. Det er
giftigt, men det kan han sikkert sagtens omgås alligevel.

Fordampningen skal ikke foregå for hurtigt, men det er I måske
klar over? Et papir over noget af åbningen kan nedsætte den.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Søren Kjærsgaard (05-03-2003)
Kommentar
Fra : Søren Kjærsgaard


Dato : 05-03-03 15:42

Sukker? De er ganske vist stadigt gennemsigtige/klare, men kan spises
bagefter

Ellers kan man vel lave nogle flotte violette krystaller med
Kaliumpermanganat, men jeg ved ikke om man som 'civil' kan købe dette
(vistnok også giftigt)

mvh Søren

--
---
Remove ROFL from mail address
when replying direct.
"M. Graversen" <m.graversen@privat.dk> wrote in message
news:b44kid$6p7$1@sunsite.dk...
> Kære gruppe.
>
> Er der en lille kemiker iblandt jer? Jeg har en søn på 9 som er begyndt at
> interessere sig for kemi og det er jo altid dejligt at have børn som
> interessere sig for andet end noget man kan lave på en computer!
>
> Vi leger lidt med krystaller, og da jeg blot er en alm. novice med en svag
> erindring om min skoletids kemi/fysiktimer, kan jeg ikke komme på andre
end
> salt.
>
> Vi har lavet salt krystaller ved at opløse salt i vand og hænge en snor
ned
> i saltvandet og ladet det fordampe. De blev rigtigt flotte. Men nu er det
jo
> så at vi vil prøve noget andet.
>
> Er der nogen iblandt jer som kan komme med forslag til UFARLIGE (han er
klog
> nok til at vide at han ikke skal drikke det) kemikalier som evt. kunne
give
> nogle farvede krystaller eller forslag til simple forsøg på at få
> krystallerne til at hæfte sig til andre ting?
>
> Jeg går gerne i Matas og køber ind, men det ville være ekstra sjovt hvis
man
> kan bruge alm. husholdningsartikler.
>
> Med venlig hilsen
> Marianne Graversen
>
>



Brian Lund (05-03-2003)
Kommentar
Fra : Brian Lund


Dato : 05-03-03 15:56

> Sukker? De er ganske vist stadigt gennemsigtige/klare, men kan spises
> bagefter
>
> Ellers kan man vel lave nogle flotte violette krystaller med
> Kaliumpermanganat, men jeg ved ikke om man som 'civil' kan købe dette
> (vistnok også giftigt)
>
> mvh Søren

Kaliumpermanganat kan købes i matas :)

Det er vist nok giftigt at indtage, men jeg er ikke død af at røre det
endnu...
Men det giver sådan noget irriterende pletter på fingrene...


Brian



Mikkel Lund (05-03-2003)
Kommentar
Fra : Mikkel Lund


Dato : 05-03-03 18:59


"Brian Lund" <vult2@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:3e660fe0$0$199$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> > Sukker? De er ganske vist stadigt gennemsigtige/klare, men kan spises
> > bagefter
> >
> > Ellers kan man vel lave nogle flotte violette krystaller med
> > Kaliumpermanganat, men jeg ved ikke om man som 'civil' kan købe dette
> > (vistnok også giftigt)
> >
> > mvh Søren
>
> Kaliumpermanganat kan købes i matas :)
>
> Det er vist nok giftigt at indtage, men jeg er ikke død af at røre det
> endnu...
> Men det giver sådan noget irriterende pletter på fingrene...
>
>
> Brian
>
>

Og når du nu alligevel har købt Kaliumpermanganat, kunne du jo også smide en
flad tyver efter en lille dåse
glyserin. Lav en lille bunke Kaliumpermanganat og dryp et par dråbe glyserin
på, og LØB. Nej det er bare fis,
det gå ild i bunken efter 10 til 60 sek. Det er festligt.

Hilsen Mikkel



Bertel Lund Hansen (05-03-2003)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 05-03-03 19:15

Mikkel Lund skrev:

>på, og LØB. Nej det er bare fis, det gå ild i bunken efter 10 til 60 sek. Det er festligt.

Dit indlæg virker en smule forvirrende, men sagen er at man godt
kan lave det nummer du beskriver når man tager hensyn til at der
udvikles en ret kraftig varme, og at sprutteriet rammer
omgivelserne, samt at der kommer en lidt kraftig røgudvikling.
Det vil være fint at lave det udenfor.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Carlsen (06-03-2003)
Kommentar
Fra : Carlsen


Dato : 06-03-03 16:26


"Bertel Lund Hansen" <nospamfor@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse
news:kffc6vooro580rod05sp4okh56r43cgcq7@news.stofanet.dk...
> Mikkel Lund skrev:
>
> >på, og LØB. Nej det er bare fis, det gå ild i bunken efter 10 til 60 sek.
Det er festligt.
>
> Dit indlæg virker en smule forvirrende, men sagen er at man godt
> kan lave det nummer du beskriver når man tager hensyn til at der
> udvikles en ret kraftig varme, og at sprutteriet rammer
> omgivelserne, samt at der kommer en lidt kraftig røgudvikling.
> Det vil være fint at lave det udenfor.

En sjov måde at tænde bål på...tag glyserin i en vodka flaske tk noget i
munden. Inden da kom KMnO4 i bålet og spyt glyserinen på - nogle kan blive
imponeret :)



Jes Hansen (05-03-2003)
Kommentar
Fra : Jes Hansen


Dato : 05-03-03 20:01

> Kaliumpermanganat kan købes i matas :)

Jeg tror nok de dage er ovre, desværre

--
Jes Hansen



sune vuorela (06-03-2003)
Kommentar
Fra : sune vuorela


Dato : 06-03-03 00:34

En der kalder sig "Jes Hansen"
<eq0y4q5qvpbfvv8tyylmwxj02@sneakemail.com> skrev:


>> Kaliumpermanganat kan købes i matas :)
>
>Jeg tror nok de dage er ovre, desværre

Så er det sket siden i lørdags...

--
Sune

Mikkel Lund (06-03-2003)
Kommentar
Fra : Mikkel Lund


Dato : 06-03-03 17:12


"Jes Hansen" <eq0y4q5qvpbfvv8tyylmwxj02@sneakemail.com> wrote in message
news:b45hhs$3lg$1@news.cybercity.dk...
> > Kaliumpermanganat kan købes i matas :)
>
> Jeg tror nok de dage er ovre, desværre

Ja det passe så overhovedet ikke.
"Har du snakket med din materialist i dag?"



Carlsen (06-03-2003)
Kommentar
Fra : Carlsen


Dato : 06-03-03 16:24


"Brian Lund" <vult2@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:3e660fe0$0$199$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> > Sukker? De er ganske vist stadigt gennemsigtige/klare, men kan spises
> > bagefter
> >
> > Ellers kan man vel lave nogle flotte violette krystaller med
> > Kaliumpermanganat, men jeg ved ikke om man som 'civil' kan købe dette
> > (vistnok også giftigt)

Er Kaliumpermanganat så giftigt??? Jeg har hørt at man kan lægge lidt under
en mad hvor efter man tisser farve?!



Morten Bjergstrøm (06-03-2003)
Kommentar
Fra : Morten Bjergstrøm


Dato : 06-03-03 16:47

"Carlsen" <carlsens@webspeed.dk> skrev:

> Er Kaliumpermanganat så giftigt???

Giftigt og giftigt er måske så meget sagt, da KMnO4 rent faktisk kan
bruges til behandling af drikkevand istedet for chlor så chlorlugten
undgås. Ozon er dog nok mere anvendt til dette formål.

KMnO4 er derimod et ganske kraftigt oxidationsmiddel og sådanne stoffer
skal man generelt være noget påpasselig med.

--
Morten http://miljokemi.dk

Regnar Simonsen (06-03-2003)
Kommentar
Fra : Regnar Simonsen


Dato : 06-03-03 16:53

> KMnO4 er derimod et ganske kraftigt oxidationsmiddel og sådanne stoffer
> skal man generelt være noget påpasselig med.

Ja, det kan reagere ret voldsomt med andre kemikalier.
Jeg har dog en gang taget bad i 1 kg. KMnO4, der blev hældt ud i vandet i
badekarret.

--
Hilsen
Regnar Simonsen



Morten Bjergstrøm (06-03-2003)
Kommentar
Fra : Morten Bjergstrøm


Dato : 06-03-03 17:30

"Regnar Simonsen" <regnar.simo@image.dk> skrev:

>> KMnO4 er derimod et ganske kraftigt oxidationsmiddel og sådanne
>> stoffer skal man generelt være noget påpasselig med.
>
> Ja, det kan reagere ret voldsomt med andre kemikalier.
> Jeg har dog en gang taget bad i 1 kg. KMnO4, der blev hældt ud i
> vandet i badekarret.

Bruger man KMnO4 som badesalt? Eller er der en anden årsag?

--
Morten http://miljokemi.dk

Bertel Lund Hansen (06-03-2003)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 06-03-03 17:43

Morten Bjergstrøm skrev:

>Bruger man KMnO4 som badesalt?

Ja, hvis man vil være rødlilla i et par dage.

Jeg fik engang til en fastelavn tilbudt at få indsprøjtet noget
stads som kirurgerne bruger. Det farver levende væv grønt, men
efterlader dødt væv uændret. Det gør det nemt at se hvad der skal
skæres væk. Jeg turde dog ikke sige jatak, for det ville holde
sig i tre dage.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Morten Bjergstrøm (06-03-2003)
Kommentar
Fra : Morten Bjergstrøm


Dato : 06-03-03 18:02

Bertel Lund Hansen <nospamfor@lundhansen.dk> skrev:

>>Bruger man KMnO4 som badesalt?
>
> Ja, hvis man vil være rødlilla i et par dage.

Det er da også rigtigt.

> Jeg fik engang til en fastelavn tilbudt at få indsprøjtet noget
> stads som kirurgerne bruger. Det farver levende væv grønt, men
> efterlader dødt væv uændret. Det gør det nemt at se hvad der skal
> skæres væk. Jeg turde dog ikke sige jatak, for det ville holde
> sig i tre dage.

Det lyder da ellers ret festligt.

--
Morten http://miljokemi.dk

Erik G. Christensen (06-03-2003)
Kommentar
Fra : Erik G. Christensen


Dato : 06-03-03 19:10

"Morten Bjergstrøm" wrote:

> Bruger man KMnO4 som badesalt? Eller er der en anden årsag?

I forbindelse med hudsygdomme bruges det til rensning, i en
svag opløsning.
Det kaldes i fagsproget et "rødt" bad, og jeg har brugt det
i et år i forbindelse med PPP (Pustolusus Plasmo Planktar - ca

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Regnar Simonsen (06-03-2003)
Kommentar
Fra : Regnar Simonsen


Dato : 06-03-03 23:08


Morten Bjergstrøm
> Bruger man KMnO4 som badesalt? Eller er der en anden årsag?

Ja, det er gavnligt for visse hudsygdomme - i dette tilfælde et udbrud af
"Franske roser" for ca. 20 år siden. Man bliver ganske rigtigt noget brun i
huden; men det hjalp meget godt. I øvrigt var det vist ikke et kilogram, men
en liter.


--
Hilsen
Regnar Simonsen



Bertel Lund Hansen (06-03-2003)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 06-03-03 17:21

Carlsen skrev:

>Er Kaliumpermanganat så giftigt??? Jeg har hørt at man kan lægge lidt under
>en mad hvor efter man tisser farve?!

Derfor kan det jo godt være giftigt. Køkkensalt er f.eks. også
giftigt.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Jeppe Stig Nielsen (07-03-2003)
Kommentar
Fra : Jeppe Stig Nielsen


Dato : 07-03-03 14:22

"Søren Kjærsgaard" wrote:
>
> Sukker?

Du er ikke bange for at starte diskussionen om hvorvidt sukker nu er
ufarligt?

--
Jeppe Stig Nielsen <URL:http://jeppesn.dk/>. «

"Je n'ai pas eu besoin de cette hypothèse (I had no need of that
hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Brian Lund (05-03-2003)
Kommentar
Fra : Brian Lund


Dato : 05-03-03 15:58

> Er der nogen iblandt jer som kan komme med forslag til UFARLIGE (han er
klog
> nok til at vide at han ikke skal drikke det) kemikalier som evt. kunne
give
> nogle farvede krystaller eller forslag til simple forsøg på at få
> krystallerne til at hæfte sig til andre ting?
>
> Jeg går gerne i Matas og køber ind, men det ville være ekstra sjovt hvis
man
> kan bruge alm. husholdningsartikler.

Kaliumnitrat (saltpeter) kan til tider fås i Matas

Jeg kan slet ikke huske hvad de sælger i Matas, så længe siden jeg har været
der :)

Men salte som er opløselige i vand danner krystaller af en art. Prøv med
nogen forskellige, helst nogen som er i farve, det er meget sjovere at se
på.


Brian



Peter Ole Kvint (05-03-2003)
Kommentar
Fra : Peter Ole Kvint


Dato : 05-03-03 20:51

sukker


Peter Jensen (06-03-2003)
Kommentar
Fra : Peter Jensen


Dato : 06-03-03 00:29

M. Graversen wrote:

> Er der nogen iblandt jer som kan komme med forslag til UFARLIGE (han
> er klog nok til at vide at han ikke skal drikke det) kemikalier som
> evt. kunne give nogle farvede krystaller eller forslag til simple
> forsøg på at få krystallerne til at hæfte sig til andre ting?

Da jeg lærte om krystaller i folkeskolen fik vi to eksempler der skulle
illustrere hvordan langsom krystallisering giver store krystaller, mens
hurtig krystallisering gav små.

Til det første forsøg brugte vi kobbersulfat. Det fik lov at stå i
vinduet til næste uge. Det blev også nogle pæne krystaller på et par
centimeters længde.

Det andet forsøg blev vist lavet med sølvnitrat. Det er så vidt jeg
husker ganske tungtopløseligt ved stuetemperatur, men ved lettere
opvarmning kunne vi få opløst temmeligt meget i et reagensglas. Når man
så holder glasset under den kolde hane kan man se nogle ganske pæne
krystalgrene danne sig på få sekunder. Det skal dog siges at
krystallerne ikke ser ud af meget uden vand, og det er ikke ligefrem
nemt at få dem ud af glasset uden opvarmning ...

Jeg mindes at sølvnitrat er sundhedsskadeligt, men vi fik da lov til at
bruge det som folkeskoleelever, så helt slemt har det nok ikke været.

Et andet sjovt forsøg er "den kemiske have". Her bruger man fortyndet
vandglas (hvis jeg husker ret). Du skal så bare smide et lille
krystalkorn ned i blandingen og se stalagmitterne vokse. Det bliver
bedre med farvede krystaller, så som nogle crom-salte.
--
PeKaJe



Regnar Simonsen (06-03-2003)
Kommentar
Fra : Regnar Simonsen


Dato : 06-03-03 16:57

Peter Jensen skrev :
> Det andet forsøg blev vist lavet med sølvnitrat. Det er så vidt jeg
> husker ganske tungtopløseligt ved stuetemperatur

Sølvnitrat er meget letopløseligt (og dyrt).

I stedet kan anvendes alun (=kaliumaluminumsulfat), der let giver store
flotte krystaller (dog uden farve).

--
Hilsen
Regnar Simonsen



Jeppe Stig Nielsen (07-03-2003)
Kommentar
Fra : Jeppe Stig Nielsen


Dato : 07-03-03 14:21

Regnar Simonsen wrote:
>
> I stedet kan anvendes alun (=kaliumaluminumsulfat), der let giver store
> flotte krystaller (dog uden farve).

Ja, det er vist almindeligt at bruge alun til denne art hobby-krystal-
dyrkning.

--
Jeppe Stig Nielsen <URL:http://jeppesn.dk/>. «

"Je n'ai pas eu besoin de cette hypothèse (I had no need of that
hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Morten Nilsson (10-03-2003)
Kommentar
Fra : Morten Nilsson


Dato : 10-03-03 07:20

Jeppe Stig Nielsen wrote:
>
> Regnar Simonsen wrote:
> >
> > I stedet kan anvendes alun (=kaliumaluminumsulfat), der let giver store
> > flotte krystaller (dog uden farve).
>
> Ja, det er vist almindeligt at bruge alun til denne art hobby-krystal-
> dyrkning.
>
> --
> Jeppe Stig Nielsen <URL:http://jeppesn.dk/>. «
>
> "Je n'ai pas eu besoin de cette hypothèse (I had no need of that
> hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

De udfældede krystaller må indeholde en del vand - er det ikke muligt at
farve vandet med frugtfarve inden udkrystallisering af f.eks. alun ?
Hvordan opbevares krystallerne efter fremstilling ? - ingen sjove svar
som "ikke under vand" o.lign. ! - Kan man evt. lakere dem ?

Bertel Lund Hansen (10-03-2003)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 10-03-03 11:52

Morten Nilsson skrev:

>De udfældede krystaller må indeholde en del vand - er det ikke muligt at
>farve vandet med frugtfarve inden udkrystallisering af f.eks. alun ?

Nej. Krystallerne dannes 'på molekyleniveau' og man smugler ikke
sådan lige et frugtfarvemolekyle ind mellem saltmolekylerne. Men
man kan finde to salte med samme krystalstruktur. Så kan det lade
sig gøre at indlejre f.eks. et rosa krystal i et farveløst.

>Hvordan opbevares krystallerne efter fremstilling ? - ingen sjove svar
>som "ikke under vand" o.lign. ! - Kan man evt. lakere dem ?

Ja, det anbefales i den bog om krystaller som jeg har. Det er en
gammel sag, men hvis du kan finde den, er den god:

Gyldendals Kvantebøger
Krystallernes verden
af A. Holden og P. Singer

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Carsten Svaneborg (10-03-2003)
Kommentar
Fra : Carsten Svaneborg


Dato : 10-03-03 12:25

Bertel Lund Hansen wrote:
>> De udfældede krystaller må indeholde en del vand - er det ikke muligt at
>> farve vandet med frugtfarve inden udkrystallisering af f.eks. alun ?
> Nej. Krystallerne dannes 'på molekyleniveau' og man smugler ikke
> sådan lige et frugtfarvemolekyle ind mellem saltmolekylerne.

Det er nu et meget godt eksperiment, blot for at vise at
krysalisering er kan bruges til at rafinere opløsninger.

Det kunne være meget morsomt hvis man kunne blande to former
for salte, få mystisk farvet vand ud af det, og så laaangsomt
lade dem krystalisere tilbage til krystaller med to forkellige
farver.

Desværre kan det nok ikke lade sig gøre, fordi hver stof vil
virke som forurening for det andet, og man derfor vil få en
masse små krystaller, istedet for få store.


> Men man kan finde to salte med samme krystalstruktur. Så kan det
> lade sig gøre at indlejre f.eks. et rosa krystal i et farveløst.

Forøvrigt er det krystal vand der er årsagen til at kobbersulfat
krystaller er blå, hvis man varmer dem forsigtigt, så fordamper
vandet og de bliver hvide, tilsætter man igen lidt vand, bliver
de igen blå.

--
Mvh. Carsten Svaneborg
http://www.softwarepatenter.dk


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste