At farve plastic?
Fra : Martin Petersen

Dato : 03-03-03 01:35

Hejsa.

Kan det lade sig gøre at farve plastic? Altså ikke male det, men på en eller
anden måde (kemisk?) farve det, så det er fuldstændig som før, bare en anden
farve ( )?

Hvis det har noget at sige, er det plastic'en fra cdromdrevs fronte, samt
andet pc-relateret plastic, der skal farves. Desuden kunne jeg godt tænke
mig at min TFT-skærm var sort. Hvis man maler det, bliver det jo tykkere og
mere sårbart overfor ridser.

- Martin

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 03-03-03 07:28

"Martin Petersen" <knopfisk@[fjern]vvs.dk> skrev:

>Kan det lade sig gøre at farve plastic?
>Altså ikke male det, men på en eller anden måde (kemisk?) farve
>det, så det er fuldstændig som før, bare en anden farve ( )?

Ja, det skal bare smeltes og så skal farvestoffet tilsættes under
omrøring.

--
Bertel

Fra : Sune Storgaard

Dato : 03-03-03 09:34

Bertel Lund Hansen 's insignificant opinion was stated in:
vdt56v0bg663hir0fg4hrpm0ic4poj6v65@news.stofanet.dk

> Ja, det skal bare smeltes og så skal farvestoffet tilsættes under
> omrøring.

Ja gør som Bertel siger, monitoren ned i blenderen sammen med en bøtte
maling og 2 liter benzin...

Jeg tror ikke du kan få plastik til at suge noget som helst til sig, men
istedet for maling kan du måske prøve lak ? Har selv "autolakeret" et
kabinet engang med godt resultat.

--
/Sune
Fac ut vivas!

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 03-03-03 10:39

Sune Storgaard skrev:

> Jeg tror ikke du kan få plastik til at suge noget som helst til
> sig, men [...]

Mon ikke det kommer an på typen af plastik (og farve)? Hvis man fx
skærer rød peber på et af de der hvide plastikspækbrætter (er de
lavet af nylon?), er det næsten umuligt af vaske farven af igen.
Jeg kan godt forestille mig at der er udviklet farvestoffer der kan
absorberes af visse typer plastik.

// Klaus

Fra : Sune Storgaard

Dato : 03-03-03 11:09

Klaus Alexander Seistrup 's insignificant opinion was stated in:
45f613c4-971f-4efb-8f2f-a9facdb38ab5@news.szn.dk

> [...]
> lavet af nylon?), er det næsten umuligt af vaske farven af igen.
> Jeg kan godt forestille mig at der er udviklet farvestoffer der kan

Jeg skal ikke kunne udelukket det, rødbede saft og lign kan da ganske
rigtigt være svære at få af et spækbrædt, men husk på at der er masser af
riller, og det er jo i dem at farven sætter sig.

Det oprindelige indlæg lød
{
[...]
}

Man kan selvfølgelig skære 3000 løg på sit kabinet og dernæst en rødbede,
men igen jeg tror ikke resultatet bliver særlig pænt... Mit gæt er at lak
eller spray giver bedste resultat. Når plastik er stivnet, så er det ikke
så nemt at have med at gøre.

Linket Thomas Smedebøl gav gør også brug af spray.

--
/Sune
Fac ut vivas!

Fra : Thomas Smedebøl

Dato : 03-03-03 11:24

> Linket Thomas Smedebøl gav gør også brug af spray.

Som jeg forstod det oprindelige indlæg ønskede man at skifte farve på
plastik som hvis det var farvet fra fabrikkens side. Dette kan opnås med den
type toner jeg omtaler. Der lægges altså ikke et nyt lag maling udenpå, men
farven siver ind i plastikken som skifter farve men bevarer sin struktur.

Mvh Thomas

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 03-03-03 12:45

Sune Storgaard skrev:

> Jeg skal ikke kunne udelukket det, rødbede saft og lign kan da
> ganske rigtigt være svære at få af et spækbrædt, men husk på at
> der er masser af riller, og det er jo i dem at farven sætter sig.

Det har ikke så meget med rillerne at gøre, og rødbedesaft er ikke
så slemt endda - i det mindste ikke på den type af hvide spækbrætter
jeg tænker på. Langt værre er det med farve fra rød peber, carry og
paprika.

For et år siden skrev Bolette Nielsen i <news:dk.kultur.mad+drikke>
om problemet med et spækbræt der var blevet misfarvet af tomatpuré:

<http://groups.google.com/groups?selm=a60gc4%242dg9%241%40news.cybercity.dk>

Så vidt jeg husker endte historien med at hun sendte spækbrækket ind
til Eva, hvorpå de sendte et nyt spækbræt til hende.

> Man kan selvfølgelig skære 3000 løg på sit kabinet og dernæst
> en rødbede, men igen jeg tror ikke resultatet bliver særlig
> pænt...

Mit indlæg var ikke ment som en opfordring til at farve sit kabinet
med grøntsager eller krydderier, men derimod en oplysning om at
visse typer af plastik tager ganske pænt imod visse typer af farve.

// Klaus

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 03-03-03 10:45

Sune Storgaard skrev:

>Jeg tror ikke du kan få plastik til at suge noget som helst til sig, men
>istedet for maling kan du måske prøve lak ? Har selv "autolakeret" et
>kabinet engang med godt resultat.

Mon ikke en skrap tus kan gøre det? Men det er måske svært at
lægge det jævnt på.

--
Bertel

Fra : Thomas Smedebøl

Dato : 03-03-03 10:47

> [...]
eller
> anden måde (kemisk?) farve det, så det er fuldstændig som før, bare en

Jeg mener man kan tone det. Det svarer lidt til at bejdse træ - men hvor du
kan få farverne ved jeg ikke, måske en autoshop (bildillen eller andre).

Se resultatet af en farvning her:
http://www.gideontech.com/guides/vinyldye/index02.shtml

Mvh Thomas

Fra : Henry Vest

Dato : 03-03-03 10:45

Martin Petersen skrev:

> Desuden kunne jeg godt tænke
> mig at min TFT-skærm var sort.

Kan du ikke bare slukke for den?

--
Henry Vest

Fra : Martin Petersen

Dato : 03-03-03 14:29

Jeg takker for et par seriøse og knap så seriøse indlæg.

I skal være velkommen til at komme med flere forslag, selvom det ser ud til
at Thomas Smedebøl har givet mig det jeg skal bruge.

- Martin

Fra : LR

Dato : 06-03-03 12:00

Prøv at eksperimentere med farvestof opløst i acetone.

Lasse

Fra : Martin Axelsen

Dato : 10-04-03 19:59

> [...]
> mig at min TFT-skærm var sort. Hvis man maler det, bliver det jo tykkere

Da jeg gik på HTX havde vi nogle skabeloner med skolens navn som alle nye
computere, skærme og andet inventar blev behandlet med.

Det foregik sådan at skabelonen blev klistret på fronten af PC'en, og så
blev der smurt en tyktflydende blåsort masse ud over skabelonen. Det hele
skulle så stå i en times tid eller to, og så var der tekst på udstyret, vel
at mærke uden ændring af overfladen, så massen har altså trukket ind i
plastic'en.

Uden at have læst på Thomas Smedebøls link vil jeg gætte på at det er det
samme farvestof

Umiddelbart fil jeg gætte på at massen indeholdt methylenblåt, som er et af
verdens kraftigste farvestoffer, hvis man spiste en mængde svarende til et
nålehovede ville det kunne spores i blodet uger efter. Hvis man æder mere
kan man opleve sig selv tisse blåt
_

Min far var engang til en fest hvor hele selskabet havde været ude og plukke
nogen svampe (husker ikke lige hvilke det var). En eller anden bildte så
hele selskabet ind at der var en anden giftig svamp der var svær at kende
fra den ufarlige, og at man ville pisse blåt før man kradsede af, hvis man
kom til at spise den... ja så var de jo advarede

Nogen havde så sprøjtet en ganske lille smule methylenblåt i en frikadelle
med en kanyle før stegning, det er kun vandopløseligt, så frikadellen bliver
ikke blå selvom man steger den, men den stakkels uvidende person der spiser
den får sig en slem overraskelse når vedkommende skal på toilettet
Efter en time kom en af gæsterne ud fra toilettet, ligbleg i hovedet.....

Prøv ikke dette derhjemme medmindre du kender dine gæster meget godt!

Mvh.
Martin Axelsen