om- og indskrevet trekant
Fra : Carlsen

Dato : 02-03-03 10:28

Først en stor tak for de mange svar der kommer når man spørger...

Mit nye problem/spørgsmål:

Findes der en formel til beregning af den i omkreds mindste indskrevne
trekant i en anden trekant?

-LC

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 01-03-03 15:32

"Carlsen" <carlsens@webspeed.dk> wrote in message
> Først en stor tak for de mange svar der kommer når man spørger...

Ja, det her kommer 19 timer før dit spørgsmål, så du skal nok rette dato
og/eller uret på din pc.

> Findes der en formel til beregning af den i omkreds mindste indskrevne
> trekant i en anden trekant?

Hvad er en indskreven trekant? Én, der rører alle 3 kanter i den ydre
trekant?

hilsen
Uffe

Fra : Carlsen

Dato : 01-03-03 17:20

"Uffe Kousgaard" <uffe@routeware.dk> skrev i en meddelelse
> "Carlsen" <carlsens@webspeed.dk> wrote in message
>
> Ja, det her kommer 19 timer før dit spørgsmål, så du skal nok rette dato
> og/eller uret på din pc.

*GG* er gjort!

> Hvad er en indskreven trekant? Én, der rører alle 3 kanter i den ydre
> trekant?

Jep...

Fra : Martin Larsen

Dato : 01-03-03 16:27

"Carlsen" <carlsens@webspeed.dk> skrev i en meddelelse news:3e60b29f$0$16096$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Først en stor tak for de mange svar der kommer når man spørger...
>
> Mit nye problem/spørgsmål:
>
> Findes der en formel til beregning af den i omkreds mindste indskrevne
> trekant i en anden trekant?

Umiddelbart vil jeg mene at den må have omkredsen
2*den mindste side.

Mvh
Martin

Fra : Martin Larsen

Dato : 01-03-03 17:03

"Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk> skrev i en meddelelse news:b3qjf3$7an$1@sunsite.dk...

> Umiddelbart vil jeg mene at den må have omkredsen
> 2*den mindste side.

Men i den ligesidede 3-kant kan du komme ned på 1.5

Mvh
Martin

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 01-03-03 17:17

"Carlsen" <carlsens@webspeed.dk> wrote in message
> Findes der en formel til beregning af den i omkreds mindste indskrevne
> trekant i en anden trekant?

Hvad med 2 gange den mindste højde i trekanten?

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 01-03-03 22:12

Carlsen wrote:

> Findes der en formel til beregning af den i omkreds mindste indskrevne
> trekant i en anden trekant?

Hmm... Som eksempel kan man betragte ligebenede trekanter.

Hvis de to lige ben er meget lange i sammenligning med den tredje side,
virker det som om man skal lægge den indskrevne trekant meget tæt på
denne tredje side. Så bliver den indskrevne trekants *halve* omkreds
tæt på længden af denne korteste side (jf. Martins indlæg).

Hvis de to ben er meget korte (kun lidt over halvt så lange) i forhold
til den tredje side, føles det som om man skal lægge den indskrevne
trekant tæt på den korte højde. Den indskrevne trekants halve omkreds
er så tæt på længden af denne korte højde (jf. Uffes indlæg).

I enhver trekant kan man indskrive en trekant ved at forbinde midt-
punkterne af de tre sider (en midtpunktstransversal-trekant). Dette
vil altid give en trekant der har halvt så stor omkreds som den op-
rindelige. For den ligesidede trekant er dette væsentligt bedre end
de vurderinger der er foreslået ovenfor.

Leder man på Weisstein (mathworld.wolfram.com), ser man at den opgave
du stiller, kaldes Fagnanos problem. Som omtalt på siden

http://mathworld.wolfram.com/FagnanosProblem.html

er løsningen på problemet at tage fodpunkterne for de tre højder og
forbinde dem. Dette dur naturligvis kun hvis trekanten er spidsvinklet
(engelsk: acute triangle).

Hvis trekanten er retvinklet eller stumpvinklet falder to af højderne
ikke inde i det indre af trekanten. I så fald skal man nok vende sig
mod Uffes filosofi og lade den indskrevne trekant smyge sig tæt op ad
den korte, indre højde (altså højden fra den store vinkel).

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 01-03-03 22:29

Jeppe Stig Nielsen wrote:

> Leder man på Weisstein (mathworld.wolfram.com), ser man at den opgave
> du stiller, kaldes Fagnanos problem.

Og så kan man søge på webben og finde ud af at det er I.F. Fagnano der
er tale om, og se andres geometriske beviser for løsningens korrekthed:

http://www.cut-the-knot.com/triangle/Fagnano.shtml

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)