Andengradsligning
Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 27-02-03 17:58

Er der nogen, som kan huske hvornår man lærte om subj. i skolen? Jeg
mente i starten af 1g, men nogle venner mente i grundskolen - 9. el. 10.
klasse. Vi taler situationen omkring 1984 - ikke idag, hvis det skulle
være lavet om i mellemtiden.

hilsen
Uffe

Fra : Henning Makholm

Dato : 27-02-03 18:26

Scripsit "Uffe Kousgaard" <uffe@routeware.dk>

> [...]
> mente i starten af 1g, men nogle venner mente i grundskolen - 9. el. 10.
> klasse. Vi taler situationen omkring 1984 - ikke idag, hvis det skulle

Jeg mener svagt at huske at i min tid i grundskolen (som sluttede i
1989) var kvadratrødder noget avanceret noget som man lærte om i
udvidet matematik i 10. klasse. Man har nok også haft den generelle
løsningsformel for andrengradsligningen med.

I 1.g fik vi det hele gennemgået fra grunden, så vidt jeg husker.

--
Henning Makholm "Manden med det store pindsvin er
kommet vel ombord i den grønne dobbeltdækker."

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 27-02-03 18:39

"Henning Makholm" <henning@makholm.net> wrote in message
> [...]
> løsningsformel for andrengradsligningen med.
>
> I 1.g fik vi det hele gennemgået fra grunden, så vidt jeg husker.

Tja, det jeg ikke gik i 10. klasse, men de andre gjorde, så kan det jo
forklare vores forskellige erindringer.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 27-02-03 19:22

Uffe Kousgaard skrev:

>Er der nogen, som kan huske hvornår man lærte om subj. i skolen? Jeg
>mente i starten af 1g, men nogle venner mente i grundskolen - 9. el. 10.
>klasse.

Det var ikke obligatorisk pensum, så det kom an på hvad læreren
ønskede. Jeg gennemgik det i 9. klasse (og kvadratrødder i 2.
klasse), nogle af mine kolleger ventede til 10. (det kunne evt.
også afhænge af klassen), og andre gennemgik det slet ikke.

>Vi taler situationen omkring 1984 - ikke idag, hvis det skulle
>være lavet om i mellemtiden.

Jeg tror at de fleste har haft det i 9. eller 10. klasse.

--
Bertel

Fra : Finn Bindeballe

Dato : 27-02-03 20:13

hejsa der.....

jeg havde om det i 9 kl. og det har været i 1982. dengang hed det udvidet
matematik, hvis man kunne lidt mere end lægge 2 tal sammen....*S*
/Finn

Fra : Simon Kamber

Dato : 27-02-03 21:31

On Thu, 27 Feb 2003 17:58:26 +0100, "Uffe Kousgaard"
<uffe@routeware.dk> wrote:

> [...]
>mente i starten af 1g, men nogle venner mente i grundskolen - 9. el. 10.
>klasse. Vi taler situationen omkring 1984 - ikke idag, hvis det skulle
Tror nogle har det i 9. klasse, de fleste i tiende, og i alle tilfælde
møder man det i 1.g. Går selv i 1.g, har lært om det der, men hørte
kun lidt om andengradsligninger i 9., har ikke gået i 10.

Fra : Svend Emil

Dato : 01-03-03 21:38

"Simon Kamber >>mail.com>" <simon_kamber@hot<<<REMOVE> skrev i en meddelelse
> [...]
> møder man det i 1.g. Går selv i 1.g, har lært om det der, men hørte
> kun lidt om andengradsligninger i 9., har ikke gået i 10.

Mig præcis det samme :)
Har først rigtigt gennemarbejdet begrebet andengradsligning i 1.g i
gymnasiet.
--
--- Svend Emil (o: ---

Fra : Regnar Simonsen

Dato : 27-02-03 23:03

Hej
Vi havde om 2.grads-ligningen i 8. klasse - og vi skulle ikke blot kunne
løse den; men også udlede formlen for løsningerne.
Vores matematik lærer var en anelse ambitiøs - f.eks. havde vi 3 hæfter; et
til blækafleveringer, et til klade og et til udregninger. Både
blækafleveringen og kladehæftet blev afleveret, så der kunne gives
ordenskarakterer - selv udregningshæftet blev kommenteret. Vi skulle især
kunne de geomtriske beviser for indskrevne og omskrevne cirkler på fingrene
(+ selvfølgelig kunne konstruere dem med passer og lineal (uden inddeling)).
Vi taler her om matematik i 70-erne.

--
Hilsen
Regnar Simonsen

Fra : Karsten Madsen

Dato : 01-03-03 21:31

"Uffe Kousgaard" <uffe@routeware.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> mente i starten af 1g, men nogle venner mente i grundskolen - 9. el. 10.
> klasse. Vi taler situationen omkring 1984 - ikke idag, hvis det skulle

Ja, jeg gik i 10. i 1980/81, der havde vi andengradsligninger, dog ikke vha.
differentiale med ved hjælp at determitanantmetoden: x=(-b+sqrt(b^2-4ac))/2a
og x=(-b-sqrt(b^2-4ac))/2a