Fordelingen af lyn
Fra : Ole Ditlefsen

Dato : 27-02-03 11:35

Hvordan fordeler lynnedslag i Danmark sig over et år; - kan lynnedslag
forekomme i oktober?

Fra : Søren Kongstad

Dato : 27-02-03 11:40

Ole Ditlefsen <ord@post.tele.dk> wrote in

> Hvordan fordeler lynnedslag i Danmark sig over et år; - kan lynnedslag
> forekomme i oktober?

DMI har på http://www.dmi.dk noget tema om lyn

Der er blandt andet angivet noget om statistik der siger:

> I perioden 1991-98 blev omkring 5% af lynnedslagene i Danmark (8-13
> E,54,6-57,7 N) registreret i maj, omkring 85% i sommermånederne juni,
> juli og august, omkring 5% i september og de resterende ca. 5% i de
> kolde måneder oktober til og med april.

Jeg har ikke kunnet finde mere udspecificerede statistikker på DMI under
min 2 minutters søgning - men det burde vel svare dit spørgsmål?

Søren

Fra : Ulrik Smed

Dato : 27-02-03 19:45

"Ole Ditlefsen" <ord@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Hvordan fordeler lynnedslag i Danmark sig over et år; - kan
lynnedslag
> forekomme i oktober?

Jeg oplevede engang et kraftigt lyn i Ringe på Fyn en
nytårsaften, lige netop klokken 12. Det var det eneste der kom
den aften, og vi troede selvfølgelig først det var fyrværkeri,
men der var ikke noget at ta' fejl af. Det var vorherres eget
nytårsbrag!