Integration af 1/x * Ln(x)
Fra : MT Gr00b

Dato : 27-02-03 02:40

Hvordan skal integrerer jeg 1/x * Ln(x)

Jeg har prøvet med partiel integration - hvilket ikke førte nogle
vegne.

Ifølge Mathematica er resultatet: Integralet af Ln[x] / x ... ?

Please enlighten me - jeg er lidt på bar bund, når Mathematica ikke
engang vil gi' et svar hvor integraltegnet forsvinder... som det
plejer.

Skal det løses vha. substitution - er der så ikke en venlig sjæl der
udførligt vil vise fremgangsmåden på dette integrale.

Vh MT

Fra : Martin Larsen

Dato : 27-02-03 03:06

"MT Gr00b" <t@t.dk> skrev i en meddelelse news:keqq5v01sjbv90pb8hlnk8eektajs7glq2@4ax.com...

> Hvordan skal integrerer jeg 1/x * Ln(x)
>
> Jeg har prøvet med partiel integration - hvilket ikke førte nogle
> vegne.
>
> Ifølge Mathematica er resultatet: Integralet af Ln[x] / x ... ?

ln(x)^2/2

Prøv partiel igen.

Mvh
Martin

Fra : MT Gr00b

Dato : 27-02-03 04:07

On Thu, 27 Feb 2003 03:05:32 +0100, "Martin Larsen"
<mlarsen@post7.tele.dk> wrote:

>ln(x)^2/2
>
>Prøv partiel igen.

Partiel Integration:

(Integral = Integraletegn)

Integral ( f(x) * g(x) ) = F(x) * g(x) - Integral ( F(x) * g'(x) )

Sætter jeg 1/x = f(x) - får jeg så:

Ln(x) * Ln(x) - Integral ( Ln(x) * 1/x )

Så har jeg igen den samme integrand - så det er måske ikke 1/x der
skal sættes lig f(x) ?

Sætter jeg f(x) = Ln(x) skal jeg arbejde med en stamfunktion F(x) = x
* ln(x) - x .. Hvilket ikke ser ud til at lede på rette spor.

Så jeg gætter at f(x) sættes lig 1/x . Jeg kan så bare ikke komme
videre.'

Vh MT

Fra : Henning Makholm

Dato : 27-02-03 04:28

Scripsit MT Gr00b <t@t.dk>

> Sætter jeg 1/x = f(x) - får jeg så:

> Ln(x) * Ln(x) - Integral ( Ln(x) * 1/x )

> Så har jeg igen den samme integrand

Og så er du glad. Kald hele integralet for y i ligningen

integral(blablabla) = ln(x)² - integral(blablabla)

og løs den for y.

--
Henning Makholm "Nemo enim fere saltat sobrius, nisi forte insanit."

Fra : MT Gr00b

Dato : 27-02-03 05:47

On 27 Feb 2003 04:28:17 +0100, Henning Makholm <henning@makholm.net>
wrote:

>Scripsit MT Gr00b <t@t.dk>

>Og så er du glad. Kald hele integralet for y i ligningen
>
> integral(blablabla) = ln(x)² - integral(blablabla)
>
>og løs den for y.

Jeg er ikke med? :'-(

Måske lidt yderligere skæren ud i pap ville hjælpe...

Vh MT

Fra : Kim Hansen

Dato : 27-02-03 11:53

MT Gr00b <t@t.dk> writes:

> Jeg er ikke med? :'-(
>
> Måske lidt yderligere skæren ud i pap ville hjælpe...

Addition af integral(blablabla) på begge sider at = giver:

2 * integral(blablabla) = ln(x)²

--
Kim Hansen | |\ _,,,---,,_ | Det er ikke
Dalslandsgade 8, A708 | /,`.-'`' -. ;-;;,_ | Jeopardy.

Fra : Torben Ægidius Mogen~

Dato : 27-02-03 14:47

MT Gr00b <t@t.dk> writes:

> Jeg er ikke med? :'-(
>
> Måske lidt yderligere skæren ud i pap ville hjælpe...

integral(blablabla) = ln(x)² - integral(blablabla)

=> integral(blablabla) + integral(blablabla) = ln(x)²

=> 2*integral(blablabla) = ln(x)²

=> integral(blablabla) = ln(x)²/2

Pap nok?

   Torben

Fra : MT Gr00b

Dato : 10-03-03 18:49

On 27 Feb 2003 14:47:28 +0100, torbenm@diku.dk (Torben Ægidius
Mogensen) wrote:

> integral(blablabla) = ln(x)² - integral(blablabla)
>
>=> integral(blablabla) + integral(blablabla) = ln(x)²
>
>=> 2*integral(blablabla) = ln(x)²
>
>=> integral(blablabla) = ln(x)²/2
>
>Pap nok?

Mere end nok pap. Jeg må indse at jeg er et paphoved til Integration
v. substitution. Jeg har læst min lærebogs beviser og eksempler
igennem en del gange, uden held. Er der nogle der har gode
henvisninger til forklaringer af integration v. substitution.

(at jeg er et paphoved til integration v. substitution forklarer dog
ikke at jeg ikke fattede Makholms store hint - det må være trætheden
der var undskyldnig).

Tak.

Vh,
MT

Fra : Jesper Harder

Dato : 27-02-03 03:02

MT Gr00b <t@t.dk> writes:

> Hvordan skal integrerer jeg 1/x * Ln(x)
>
> Jeg har prøvet med partiel integration - hvilket ikke førte nogle
> vegne.
>
> Ifølge Mathematica er resultatet: Integralet af Ln[x] / x ... ?

Husk at den naturlige logaritme hedder 'Log[x]' i Mathematica.

Jeg har ikke lige Mathematica ved hånden, men et andet glimrende
computeralgebrasystem, Maxima, kan sagtens beregne det:

(C1) integrate(log(x)/x, x);

             2
             LOG (x)
(D2)              -------
             2

Så mon ikke også Mathematica kan?

Fra : MT Gr00b

Dato : 27-02-03 03:31

On Thu, 27 Feb 2003 03:02:28 +0100, Jesper Harder
<harder@myrealbox.com> wrote:

>MT Gr00b <t@t.dk> writes:
>
>Husk at den naturlige logaritme hedder 'Log[x]' i Mathematica.

> [...]

Ah, det hjap. Var ikke lige klar over at den hed Log[x] i Mathematica.

Nu giver Mathematica også rigtigt-klingende resultat.

Jeg prøver med Martins råd og bruger partiel igen.

Vh MT

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 28-02-03 22:56

Jesper Harder wrote:

> Jeg har ikke lige Mathematica ved hånden, men et andet glimrende
> computeralgebrasystem, Maxima, kan sagtens beregne det:

> [...]

Jo, og som jeg tit har reklameret for, ligger den Mathematicas
integrationsfunktion frit tilgængelig via et webinterface på adressen
http://integrals.wolfram.com/
I dette tilfælde kan integranden fx indtastes som "1/x Log[x]".

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Philip Haargaard

Dato : 27-02-03 11:46

> [...]
>
> Skal det løses vha. substitution - er der så ikke en venlig sjæl der
> udførligt vil vise fremgangsmåden på dette integrale.

Hvad med en substitution, hvor t=ln(x)?

Philip

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 28-02-03 16:25

Philip Haargaard wrote:

> Hvad med en substitution, hvor t=ln(x)?

Ja, det er jo meget, meget lettere end partiel integration.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Martin Larsen

Dato : 28-02-03 22:13

"Jeppe Stig Nielsen" <mail@jeppesn.dk> skrev i en meddelelse news:3E5F7F56.BD8786A7@jeppesn.dk...

> Ja, det er jo meget, meget lettere end partiel integration.

Det kan da ikke være lettere at gå en omvej for at foretage
praktisk talt den samme partielle integration af 1*t

Mvh
Martin

Fra : Henning Makholm

Dato : 28-02-03 22:42

Scripsit "Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk>

> Det kan da ikke være lettere at gå en omvej for at foretage
> praktisk talt den samme partielle integration af 1*t

Hvorfor vil du bruge partiel integration til at integrere t dt?

--
Henning Makholm "And when we retire, we will write the gospels."

Fra : Martin Larsen

Dato : 28-02-03 22:54

"Henning Makholm" <henning@makholm.net> skrev i en meddelelse news:yahy940ccbg.fsf@pc-043.diku.dk...
> Scripsit "Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk>

> Hvorfor vil du bruge partiel integration til at integrere t dt?

Det kan man ikke, der står også 1*t . Vi forudsætter åbenbart
en person med minimal viden om stamfunktioner.

Mvh
Martin

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 28-02-03 23:01

Martin Larsen wrote:

> Det kan man ikke, der står også 1*t . Vi forudsætter åbenbart
> en person med minimal viden om stamfunktioner.

I den foreliggende kommunikation forudsættes fortrolighed med at
tallet 1 har egenskaben 1·t = t for alle t.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 28-02-03 22:48

Martin Larsen wrote:

> [...]

Okay, jeg overdrev lidt her. Begge måder er jo lette.

> Det kan da ikke være lettere at gå en omvej for at foretage
> praktisk talt den samme partielle integration af 1*t

Hvad mener du? Med den foreslåede substitution skal man integrere t
mht. t, og det giver jo ½t². Det må antages at være kendt.

Det er typisk en god idé at sunstituere ved at sætte t lig men noget
hvis differentialkvotient umiddelbart springer i øjnene. Jeg tænker på
at 1/x »råber« på at man sætter t=lnx.

Venligt af opgavestilleren at han ikke skrev integranden som (ln x)/x.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)