1200 Omdr. - hvor mange "G"
Fra : Jan Holm

Dato : 26-02-03 23:22

Hej

En utrolig kat http://ekstrabladet.dk/visartikel.iasp?pageID=195172

En tur i vaskemaskinen, fuldt program. Hvor mange "G" har den
været udsat for under en 1200 omdr's centrifugering ?

Mvh
Jan Holm

Fra : Regnar Simonsen

Dato : 26-02-03 23:37

Jan Holm
> En tur i vaskemaskinen, fuldt program. Hvor mange "G" har den
> været udsat for under en 1200 omdr's centrifugering ?

Det afhænger af kroppens placering i fht. rotationscentret; men hvis den
ligger ca. 30 cm herfra, får jeg ved en lille udregning, at påvirkningen har
været på 480 g (= temmelig meget).

--
Hilsen
Regnar Simonsen

Fra : Jan Holm

Dato : 26-02-03 23:56

> Det afhænger af kroppens placering i fht. rotationscentret; men hvis den
> ligger ca. 30 cm herfra, får jeg ved en lille udregning, at påvirkningen
> [...]

Hej Regnar

Tak for det, men så kommer der nogle tillægsspørgsmål.
Hvor mange g vil slå et menneske ihjel. Mener vi mister
bevidstheden omkring 20-30 g. Derfor virker det mildest
talt overnaturligt at katten skulle overleve turen, ok den kan
selvførlgelig have brugt 8 liv derinde ,-)

Mvh
Jan Holm

Fra : Regnar Simonsen

Dato : 27-02-03 00:15

Jan Holm :
> [...]
> talt overnaturligt at katten skulle overleve turen, ok den kan
> selvførlgelig have brugt 8 liv derinde ,-)

Det med de 20-30 g skal nok passe.
Katten har nok overlevet ved, at hovedet har været tæt ved centrum af
rotationen (hvorved g-påvirkningen har været en del mindre). Poter og hale
kan nok bedre tåle en voldsom acceleration.

--
Hilsen
Regnar Simonsen

Fra : Rado

Dato : 27-02-03 11:44

On Thu, 27 Feb 2003 00:14:52 +0100, "Regnar Simonsen"
<regnar.simo@image.dk> wrote:

>Katten har nok overlevet ved, at hovedet har været tæt ved centrum af
>rotationen (hvorved g-påvirkningen har været en del mindre).

Det kan jo også være at den bare har løbet meget stærkt i den rigtige
retning...

--
Rado

"The only real valuable thing is intuition."
- Albert Einstein

Fra : Per Tolbøll

Dato : 27-02-03 16:55

> [...]
> rotationen (hvorved g-påvirkningen har været en del mindre). Poter og hale
> kan nok bedre tåle en voldsom acceleration.

Hmmm, hvis historien ellers passer har katten formentlig bragt så meget
ubalance i tromlen, at centrifugeringen er stoppet (eller har kørt med meget
lave omdrejninger) på grund af rystelser.

(Har lige oplevet min egen maskine opføre sig sådan - dog ikke på grund af
en kat ...)

/Per

Fra : Søren Christensen \(~

Dato : 27-02-03 22:00

"Per Tolbøll" <per.tolboll@kolibrinet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> lave omdrejninger) på grund af rystelser.
>
> (Har lige oplevet min egen maskine opføre sig sådan - dog ikke på grund af

Ikke alle maskiner stopper pga kraftige rystelser. Min Bosh maskine har
indtil for et par uger siden
kørt med defekte støddæmpere. Hvilket bevirkede at når den nogle gange
skulle accelere kunne finde
på at flytte sig en halv meter! Og den stoppede bestemt ikke... *g*

Hygge

Fra : Brian Lund

Dato : 27-02-03 15:46

> Tak for det, men så kommer der nogle tillægsspørgsmål.
> Hvor mange g vil slå et menneske ihjel. Mener vi mister
> bevidstheden omkring 20-30 g.

F-16 piloter (og andre jagerfly) bliver udsat for op til 10 g, hvis de ikke
havde en trykdragt på og trak været på en bestemt måde, så ville de besvime!
(blackout)

Brian

Fra : Ukendt

Dato : 11-03-03 18:25

> [...]
ikke
> havde en trykdragt på og trak været på en bestemt måde, så ville de

Synes jeg så en udsendelse på Discovery om F16 piloter.. husker det som om
flyene er begrænset til 5-7G, ellers vil piloten besvime..
/Min 5øre

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 11-03-03 20:22

<ronson> wrote:
> Synes jeg så en udsendelse på Discovery om F16 piloter.. husker det som om
> flyene er begrænset til 5-7G, ellers vil piloten besvime..

F-16 + pilot klarer fint 9 'G' - med passende træning + g-dragt anlagt.

--
med venlig hilsen,
Hans

Fra : Klaus G.

Dato : 28-02-03 19:13

> Det afhænger af kroppens placering i fht. rotationscentret; men hvis den
> ligger ca. 30 cm herfra, får jeg ved en lille udregning, at påvirkningen
har
> været på 480 g (= temmelig meget).

Jeg tror den historie er fake, eller også er det 5fjer som er blevet til
5høns. Jeg tror ikke på en kat kan udsættes for så mange g, uden at dø.
Desuden har der været vand, sæbe, og sikkert andre kemikalier indblandet...

--
Klaus G. / Seth-Enoch

Fra : William d'foe

Dato : 28-02-03 20:04

> [...]
> 5høns. Jeg tror ikke på en kat kan udsættes for så mange g, uden at dø.
> Desuden har der været vand, sæbe, og sikkert andre kemikalier

Nu har der sikkert været en del vasketøj med i maskinen, hvilket kan betyde
at katten kan ligge på tøjet og derved faktisk ligge i selve centrum af
tromlen. Hvis den er præcis i centrum, så er den cirkel, som katten bevæger
sig rundt i, måske kun 5 cm i radius(kattens egen "radius"). Effekten bliver
heler ikke at alt blodet løber til benene eller hovedet, men istedet at det
løber ud mod overfladen og altså huden. Hvad det præcis gør ved katten skal
jeg ikke kunne sige.

Historien siger jo heller ikke at katten var i fin form bagefter. Hvad
kemikalier angår, så var der vel ikke andet end vaskemiddel og evt.
blødgører med i maskinen. Jeg ved ikke hvor giftigt det er at drikke lidt
vaskevand. Vil tro det er forholdsvis mildt, da der ikke er børnesikringer
på vaskepulveret.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 01-03-03 00:12

Klaus G. skrev:

>Jeg tror den historie er fake

Ditto, men jeg har også lidt svært ved at tro på de 480 G.

--
Bertel

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 02-03-03 11:51

Jeg kan tilføje at vores kat fik næsten samme tur
i 1995, dog uden centrifugering, (30' kulør vask)

Da min mor opdaget nogle underlige katte pive lyde fra
vaskemaskinen fik hun hurtigt slukket for maskinen, da
hun omsider fik revet lågen op
kom der er meget våd og omtumlet kat ud sammen med
20 liter vand.

katten første Miaauw kom i form af en sæbebobbel
men efter en tur hos dyrlægen, hvor den fik en indsprøtning
imod vaskepulverts inzymer, var den klar igen.

Dyrlægen afsluttende bemærkning var,
"Det var sku den reneste og mest velduftende kat han
nogensinde hade haft i behandling"

Efter den tur droppede katten, det med at hoppe
op i vaskemaskinen, men dens kærlighed for hårde hvidevare
afsluttede ikke, nu var det tørretumblerens der blev
dens foretrukne hule.

Jan Rasmussen

Fra : Steen Eiler Jørgense~

Dato : 12-03-03 11:42

"Bertel Lund Hansen" <nospamfor@lundhansen.dk> wrote

> Ditto, men jeg har også lidt svært ved at tro på de 480 G.

1200 omdr. pr. min. = 20 omdr. pr. sek. => w = ~63 rad. pr. sek.

Centrifugalaccelerationen er givet ved a = r w²

Under antagelse af, at tromlens radius er 25 cm (0,25 m) fås:

a = 0,25 x 63² = ~990 m/s²

Da 1 G = 9,8 m/s² fås en acceleration på a = ca. 100 G.

--
Steen Eiler Jørgensen
"Time has resumed its shape. All is as it was before.

Fra : Jens Christian Gram

Dato : 12-03-03 11:54

Fra : Steen Eiler Jørgense~

Dato : 13-03-03 10:19

"Jens Christian Gram" <jussi@jussi.dk> skrev

> en omdrejning er på 2 pi, hvilket vil sige at w = 126 rad pr. sek.,
> hvilket giver en acceleration på ca. 400 G

Argh! Undskyld! Jeg overgiver mig! Du har ret!

(Pinligt... Nu tør jeg aldrig poste til dk.videnskab mere...)

--
Steen Eiler Jørgensen
"No, I don't think I'll ever get over Macho Grande.

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 12-03-03 17:45

Jens Christian Gram wrote:

> en omdrejning er på 2 pi, hvilket vil sige at w = 126 rad pr. sek.,
> hvilket giver en acceleration på ca. 400 G

Når Carsten Svaneborg tidligere har anbefalet at regne i enheder hvor
2pi = 1 , så er det vel rimeligt at også 2pi = pi ?

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)