Hældning af polygoner
Fra : Klaus Petersen

Dato : 26-02-03 13:48

Hej NG.

Jeg leder efter en måde, hvor jeg kan bestemme hvor meget et 3 dimensionelt
polygon's hælder i akserne X og Y... hvis vi siger Z aksen er højden, Y er
dybde og X er bredden...

Da polygoner ikke nødvendigvis er helt flade, kan jeg ikke greje hvordan man
gør.

Skal man finde en gennemsnitlig linje igennem polygonet .. eller...?

Jeg håber dette her giver en smule mening.

Polygonet er forresten konvekst, hvis det har nogen betydning.

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 26-02-03 14:01

Klaus Petersen wrote:

> Da polygoner ikke nødvendigvis er helt flade, kan jeg ikke greje hvordan man
> gør.
>[...]
> Polygonet er forresten konvekst, hvis det har nogen betydning.

Betyder dette at polygonen er konveks, mon ikke at den er »helt flad«,
altså indeholdt i en plan? I så fald er det jo nok at kigge på hæld-
ningen af denne plan (planen er udspændt af tre (ikke helt tåbeligt
valgte) hjørner i polygonen).

Ellers må du forklare nærmere hvilken type polygon du tænker på.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Klaus Petersen

Dato : 27-02-03 13:52

> [...]
> altså indeholdt i en plan? I så fald er det jo nok at kigge på hæld-
> ningen af denne plan (planen er udspændt af tre (ikke helt tåbeligt

Tak for svaret.

I langt de fleste tilfælde vil polygonet være fladt og have en hældning i
kun een af akserne. Typisk består de af 4-6 kanter, så det er relative små
polygoner (tilgengæld er der mange :o] ).

Det behøver ikke at være særligt præcist, da det kun skal bruges til en
udskillelsesmetode, hvor jeg skal fjerne de stejle polygoner fra de
ikke-stejle.
(det er jo så lige hvordan man definerer "stejlt" - men det er vel en +/- 45
graders hældning).

Hvordan vil du så udregne hældningen af planet, hvis vi nu antager at
polygonet kan ligge i et sådant?

Og hvornår er hjørnerne "tåbeligt" valgt? :o}

Fra : Stein A. Stromme

Dato : 27-02-03 16:58

[Klaus Petersen]

> [...]
| graders hældning).
|
| Hvordan vil du så udregne hældningen af planet, hvis vi nu antager at

Velg tre hjørner og kall dem P=(p1,p2,p3), Q=(q1,q2,q3) og
R=(r1,r2,r3). Sett ai=qi-pi og bi=ri-pi, for i=1,2,3. Beregn
størrelsen

a1 b2 - a2 b1
sqrt((a1b2-a2b1)^2+(a1b3-a3b1)^2+(a2b3-a3b2)^2)

dette er vertikalkomponenten av enhetsnormalen på planet,
mao. cosinus til planets helningsvinkel.

| Og hvornår er hjørnerne "tåbeligt" valgt? :o}

Hvis de er nær ved å ligge på rett linje vil nevneren der over være
nær null, og beregningen blir mindre numerisk stabil. Etter all
sannsynlighet ligger tre av dine hjørner ikke på en rett linje!

SA
--
Stein Arild Strømme +47 55584825, +47 95801887
Universitetet i Bergen Fax: +47 55589672

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 28-02-03 16:05

"Stein A. Stromme" wrote:

> Hvis de er nær ved å ligge på rett linje vil nevneren der over være
> nær null, og beregningen blir mindre numerisk stabil. Etter all
> sannsynlighet ligger tre av dine hjørner ikke på en rett linje!

Det var også det jeg havde i tankerne. Principielt risikerer man jo at
tre af hjørnerne ligger på linje, men hvis polygonen er konveks, kan
dette problem jo slet ikke opstå. Så min kommentar var ikke så relevant.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Klaus Petersen

Dato : 01-03-03 11:55

> Det var også det jeg havde i tankerne. Principielt risikerer man jo at
> tre af hjørnerne ligger på linje, men hvis polygonen er konveks, kan
> dette problem jo slet ikke opstå. Så min kommentar var ikke så relevant.

Næh, måske ikke. Men det er da ret at vide hvis jeg skulle for brug for det
i en anden samhæng engang. I denne samhæng er det ikke særlig relavant, da
polygonerne er mere "pæne" - orienteret mod uret, garanteret simple /
konvekse og bestående af relative få kanter.

Fra : Ole Ditlefsen

Dato : 26-02-03 21:57

Klaus Petersen wrote:
> [...]
> polygon's hælder i akserne X og Y... hvis vi siger Z aksen er højden, Y er

OPGAVE
Jeg tror du skal arbejde med polære koordinater. Et punkt (x,y,z) kan
alternativt udtrykkes polært (a,b,r) dvs to vinkler, a og b, og en
længde r. Du efterspørger nu de to vinkler a og b.

LØSNING
Tag dit polygon og transformer det til nulpunktet, så planen for
ploygonet går gennem (0,0,0). Nu kan du vælge et punkt på planen og
udtrykke det ved (a,b,r). Vinkler er a og b er din løsning

Mvh Ole