Magnesium
Fra : Peter

Dato : 26-02-03 12:47

Hej NG!

Er det muligt om nogen herinde ved, om magnesium "reagerer" på ultraviolet
lys, hvis man placerer eksempelvis 1.stk aluminium, zink osv. ved siden af
magnesium.Udskiller magnesium sig fra andre metaller, udseendesmæssigt?

MVH

Peter

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 26-02-03 14:35

Peter skrev:

>Er det muligt om nogen herinde ved, om magnesium "reagerer" på ultraviolet
>lys, hvis man placerer eksempelvis 1.stk aluminium, zink osv. ved siden af
>magnesium.

Aner det ikke.

>Udskiller magnesium sig fra andre metaller, udseendesmæssigt?

Ja, det nedbrydes i overfladen ('ruster') så det får et
karakteristisk udseende. Zink holder sig rimeligt blankt, og
alumunium ser anderledes ud.

--
Bertel

Fra : Regnar Simonsen

Dato : 26-02-03 18:37

Hej

Peter skrev :
> [...]
> magnesium.Udskiller magnesium sig fra andre metaller, udseendesmæssigt?

Det kommer an på, hvad du mener med "useendesmæssigt" (man kan jo ikke se
ultraviolet lys direkte).
Hvis det er noget du, skal bruge til stofidentifikation, kan man udnytte, at
de forskellige metaller har et forskelligt løsrivelsesarbejde ved den
"fotoelektriske effekt" - f.eks. for Al er det 4,28 eV, hvor det for Mg er
3,66 eV. Dvs de vil reagere forskelligt ved bestråling.

--
Hilsen
Regnar Simonsen

Fra : Peter

Dato : 27-02-03 00:07

> [...]
> "fotoelektriske effekt" - f.eks. for Al er det 4,28 eV, hvor det for Mg er
> 3,66 eV. Dvs de vil reagere forskelligt ved bestråling.

det jeg er inde på er lidt ligesom på et diskotek, hvor hvidt tøj oplyses af
dette "neonlys" eller hvad det er..... i forhold til en sort trøje

Peter

Fra : Brian Lund

Dato : 27-02-03 15:50

> det jeg er inde på er lidt ligesom på et diskotek, hvor hvidt tøj oplyses
af
> dette "neonlys" eller hvad det er..... i forhold til en sort trøje
>
> Peter

Det hedder at det "fluorescerer" eller hvordan det staves ;)
Jeg tror ikke at der er nogen metaller der fluorescerer i ren form... (det
magnesiumsbånd jeg har sker der ihvertfald intet med under mit blacklight
rør)

Brian

Fra : Peter

Dato : 28-02-03 00:21