Pioneer 10 ??
Fra : Finn Bindeballe

Dato : 26-02-03 08:24

hejsa alle

jeg høret lige i radioen paa vej til arb, at pioneer 10 havde opgivet
'everet' ...dvs, der kom ikke data fra den mere...

den har været paa vej i 31 år, og jeg kunne godt tænke mig at vide hvor
den faar energi fra nu ?? altsaa strøm, for et solpanel virker vel ikke
der hvor den er nu......og batterier har den vel heller ikke med.

en anden ting de sagde var at det lod til at den blev bremset af en
eller anden kraft. hvordan maaler man det????

/Finn

Fra : Peter Makholm

Dato : 26-02-03 09:22

Finn Bindeballe <finnb@post6.tele.dk> writes:

> den har været paa vej i 31 år, og jeg kunne godt tænke mig at vide hvor
> den faar energi fra nu ?? altsaa strøm, for et solpanel virker vel ikke
> der hvor den er nu......og batterier har den vel heller ikke med.

Den har et lille atomkraftværk med, der generere støm.

> en anden ting de sagde var at det lod til at den blev bremset af en
> eller anden kraft. hvordan maaler man det????

Man har simpelt hen set på hvor sonden befinder sig i forhold til hvor
den burde befinde sig. Så kommer man frem til at den ikke er kommet
langt nok. Den manglende afstand svare vist nok til afstanden mellem
jorden og månen, så det er ikke særlig meget der er tale om.

For et par uger siden læste jeg en del om det. Der finden en række
gode tekster hvis man søger på google efter "Pioneer anomali". Der er
også forslag om en række forsøg der kan undersøge fænomenet. Problemet
er baer at man skal ud i 20 gange jordens afstand fra solen før
effekten kan måles på grund af andre krafter.

--
Peter Makholm | According to the hacker ethic, the meaning of life
peter@makholm.net | is not Friday, but it is not Sunday either

Fra : Finn Bindeballe

Dato : 26-02-03 10:40

> Man har simpelt hen set på hvor sonden befinder sig i forhold til hvor
> den burde befinde sig

Hvordan det ??? man kan vel ikke se den ?? jeg mener at den forlod vores
solsystem i 1983.... dvs 20 aar siden ....
godtnok har vi gode kikkerter....men vi kan ikke en gang se amerikanerenes
'måneskrot' herfra...saa kan vi vel heller ikke se en lille sonde laaaaangt
uden for vores solsystem???? eller hvad...

/Finn

Fra : Peter Jensen

Dato : 26-02-03 11:10

Finn Bindeballe wrote:

> [...]
> amerikanerenes 'måneskrot' herfra...saa kan vi vel heller ikke se en
> lille sonde laaaaangt uden for vores solsystem???? eller hvad...

Mon ikke vi kan se dens radiosignal? Det burde være til at pejle sig ind
på.

--
PeKaJe

Fra : Peter Jensen

Dato : 26-02-03 09:30

Finn Bindeballe wrote:

> jeg høret lige i radioen paa vej til arb, at pioneer 10 havde opgivet
> 'everet' ...dvs, der kom ikke data fra den mere...

Det var vist heller ikke meget mere end en stille bippen der kom fra den
de sidste par år. R.I.P.

> [...]
> hvor den faar energi fra nu ?? altsaa strøm, for et solpanel virker
> vel ikke der hvor den er nu......og batterier har den vel heller ikke

Hvis jeg husker ret, så har alle deep-space sonderne et "atom-batteri".
Princippet er at udnytte den termoelektriske effekt (peltier).
Varmekilden kan f.eks. være plutonium. Det sværeste er næsten at komme
af med varmen, da et vakuum er en god isolator. Energiudnyttelsen er
formentligt meget lille, men det betyder ikke så meget når der ikke
rigtigt er bedre alternativer.

> en anden ting de sagde var at det lod til at den blev bremset af en
> eller anden kraft.

Friktion?

> hvordan maaler man det????

Det er nok ikke med en politiradar

Jeg vil gætte på at signaler sendes med jævne mellemrum. Hvis
tidsforsinkelsen ikke bliver lige meget længere for hver periode kan man
vel konkludere at hastigheden er ændret. Alternativt kan man måle
dopplerforskydningen, men det tror jeg ikke er nøjagtigt nok.

--
PeKaJe

Fra : Peter Makholm

Dato : 26-02-03 09:51

"Peter Jensen" <jdogh001@sneakemail.com> writes:

> Friktion?

Mod hvad?

Det kan selvfølgelig skyldes at rummet ikke er så tomt som vi
forestiller os. Jeg ved dog ikke om det ikke burde have være opdaget
på andre måder (en større spredning af lyset fra stjerner?)

> [...]
> vel konkludere at hastigheden er ændret. Alternativt kan man måle
> dopplerforskydningen, men det tror jeg ikke er nøjagtigt nok.

Jeg tror faktisk at man anvender begge metoder.

<http://arxiv.org/PS_cache/gr-qc/pdf/0205/0205059.pdf> er *vidst* nok en
12 sides nogenlunde forstålig artikle om problemet og hvordan man kan
undersøge det nærmere.

--
Peter Makholm | Perhaps that late-night surfing is not such a
peter@makholm.net | waste of time after all: it is just the web

Fra : Peter Jensen

Dato : 26-02-03 11:08

Peter Makholm wrote:

> Mod hvad?

Godt spørgsmål.

> Det kan selvfølgelig skyldes at rummet ikke er så tomt som vi
> forestiller os. Jeg ved dog ikke om det ikke burde have være opdaget
> på andre måder (en større spredning af lyset fra stjerner?)

Er der nogen der har lyst til at beregne friktionskraften af
interstellart brint på en rumsonde ved de hastigheder det drejer sig om?
Mon ikke også tyngdepåvirkninger fra f.eks. solen har en del at sige?

Nu ved jeg ikke lige hvor langt væk sonden er, men er det ikke et godt
stykke uden for solsystemet? Skulle der ikke være en ret tæt
koncentration (i astronomisk skala) af støv og is? Kunne dette i så fald
evt. have givet sonden dødsstødet?

> Jeg tror faktisk at man anvender begge metoder.

Hmm ... Ja, det er vel et ret snæverbåndet signal der sendes, så
dopplerforskydning kan vel måles ret sikkert. Jeg ville bare mene at der
er mange andre kilder til unøjagtig frekvens, så som aldrende
komponenter og temperaturen (en mikrostrip bliver vel lidt kortere ved
lavere temperaturer, hvilket påvirker egenskaberne).

På den anden side kan man heller ikke være sikker på at signalerne
sendes med samme periode længere, da frekvensgivende komponenter andre
steder i elektronikken også kunne være blevet påvirkede.

--
PeKaJe

Fra : Peter Makholm

Dato : 26-02-03 11:24

"Peter Jensen" <jdogh001@sneakemail.com> writes:

> Mon ikke også tyngdepåvirkninger fra f.eks. solen har en del at sige?

Tyngdepåvirkningen er en kendt kraft som netop ikke kan forklare
anomalien. En af de mulige forklaringer er netop at tyngdekraften ikke
opføre sig som vi regner med på lange afstande.

> Nu ved jeg ikke lige hvor langt væk sonden er, men er det ikke et godt
> stykke uden for solsystemet?

Det genere mig egentligt lidt at sonden skulle være 'uden for
solsystemet'. Det er stadigvæk krafter der stammer fra Solen der står
for langt de største krafter på sonden og den er også langt fra
Oort-skyen som vidst også må regnes til solsystemet.

Jeg kan ikke lige finde noget sikker kilde til hvor langt pioneer 10
er fra solen, men en lidt usikker kilde der siger at afstanden i
midten af 90'erne var 26AU (altså 26 gange gennemsnitsafstanden mellem
solen og jorden).

--
Peter Makholm | Emacs is the only modern general-purpose
peter@makholm.net | operating system that doesn't multitask

Fra : Filip Larsen

Dato : 26-02-03 15:13

Peter Makholm skrev

> [...]
> er fra solen, men en lidt usikker kilde der siger at afstanden i
> midten af 90'erne var 26AU (altså 26 gange gennemsnitsafstanden mellem

I følge NASA News[1] var Pioneer 10 82 AE fra jorden ved sidste kontakt.

[1] http://amesnews.arc.nasa.gov/releases/2003/03_25HQ.html

Mvh,
--
Filip Larsen

Fra : Karsten Madsen

Dato : 28-02-03 15:30

> [...]
> solen og jorden).
> Peter Makholm | Emacs is the only modern general-purpose

Pioneer 10 distance from Sun : 82.39 AU Speed relative to the Sun: 12.222
km/sec
kilde : http://spaceprojects.arc.nasa.gov/Space_projects/pioneer/PNStat.html

/karsten

Fra : Finn Bindeballe

Dato : 26-02-03 12:22

> [...]
> er fra solen, men en lidt usikker kilde der siger at afstanden i
> midten af 90'erne var 26AU (altså 26 gange gennemsnitsafstanden mellem

jeg saa en artikkel, der stod at den er 22 mia km væk........

/Finn

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 26-02-03 12:29

Finn Bindeballe wrote:

> jeg saa en artikkel, der stod at den er 22 mia km væk........

Det skal nok passe. I øvrigt er 1 AU = 0,15 mia. km = 0,15 Tm (tera-
meter).

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 26-02-03 13:15

Jeppe Stig Nielsen wrote:

> Det skal nok passe. I øvrigt er 1 AU = 0,15 mia. km = 0,15 Tm (tera-
> meter).

Det viser sig nu at den er knap så langt væk:

http://heavens-above.com/solar-escape.asp

Altså ca. 12 mia. km eller 12 Tm.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Torben Ægidius Mogen~

Dato : 26-02-03 09:50

> [...]

> den faar energi fra nu ?? altsaa strøm, for et solpanel virker vel ikke
> der hvor den er nu......og batterier har den vel heller ikke med.

Pioneer får sin energi fra et radioaktivt materiale, der henfalder.

> en anden ting de sagde var at det lod til at den blev bremset af en
> eller anden kraft. hvordan maaler man det????

Man kan måle dens position og sammenligne denne med den forventede
position, givet de kendte tyngdepåvirkninger.

   Torben Mogensen

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 26-02-03 11:19

"Finn Bindeballe" <finnb@post6.tele.dk> wrote in message
> jeg høret lige i radioen paa vej til arb, at pioneer 10 havde opgivet
> 'everet' ...dvs, der kom ikke data fra den mere...

Ævred hedder det

Se f.eks. http://lexopen.fateback.com/BogstavZ1ae.html nederst på siden

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 26-02-03 12:38

Finn Bindeballe wrote:

> jeg høret lige i radioen paa vej til arb, at pioneer 10 havde opgivet
> 'everet' ...dvs, der kom ikke data fra den mere...

Er de nu helt sikre på at den ikke viser sig at være i live alligevel
senere? Det har før været frygtet at man havde hørt det sidste fra den.
Læs om den via dette link:

http://directory.google.com/Top/Science/Technology/Space/Missions/Unmanned/Deep_Space/Pioneer/

Desværre kan jeg ikke selv komme igennem til webserveren
spaceprojects.arc.nasa.gov lige nu.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Martin Larsen

Dato : 26-02-03 19:49

"Finn Bindeballe" <finnb@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse news:3E5C6B80.576ABAC1@post6.tele.dk...
> hejsa alle
>
> jeg høret lige i radioen paa vej til arb, at pioneer 10 havde opgivet
> 'everet' ...dvs, der kom ikke data fra den mere...

At opgive ævred, betød i landsbyfællesskabets tid at fjerne hegnene
om stubmarkerne så kreaturerne kunne gå frit omkring. Det forstås at
det kunne være en vanskelig beslutning, hvis man havde en mark der
være bedre end gennemsnittet. (Således forstår jeg det ihvertfald).
Det er vist en anden betydning du bruger

Mvh
Martin

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 26-02-03 20:20

Martin Larsen skrev:

>Det er vist en anden betydning du bruger

Ja, han bruger den normale betydning.

--
Bertel