Om løsninger af ligninger
Fra : Morten

Dato : 26-02-03 00:04

Hej.
Hvordan løser man ligninger af typen:
x * k^x = t,
hvor k og t er to virkårlige rationale konstanter.

Kom deværre til at skrive forkert.

Mvh.: Morten Thomsen

Fra : Henrik Christian Gro~

Dato : 26-02-03 00:19

"Morten" <vivaldi@mail.sonofon.dk> writes:

> Hej.
> Hvordan løser man ligninger af typen:
> x * k^x = t,
> hvor k og t er to virkårlige rationale konstanter.

Det kan man generelt ikke.

Løsningerne til den ligning kan sjældent udtrykkes ved almindelige
funktioner.

..Henrik

--
"The ultimate goal of mathematics is to eliminate all need for
intelligent though" - Graffiti af ukendt i 'Concrete Mathematics'

Fra : Morten

Dato : 26-02-03 00:59

"Henrik Christian Grove" <grove@sslug.dk> skrev i en meddelelse

> Det kan man generelt ikke.

Jeg skriver egentlig fordi, jeg sidder fast i en opgave
Opgaven går ud på at man for f(x) = 6x * 0,4^x som har F(x) = 6 * 0,4^x
(ln(0,4)^-2 + ln(0,4)^-1 * x) skal finde en øvre grænse t så man før et
areal på 6,95. Moa. skal ligningen løses:
6 * 0,4^x (ln(0^4)^-2 + ln(0,4)^-1 * x) = 6,95 .
Spørgsmålet er bare, hvordan kan dette gøres og er det overhovedet muligt
uden at bruge en numerisk metode (Newton-Raphson)?

Hilsen Morten

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 26-02-03 12:09

Henrik Christian Grove wrote:

> Det kan man generelt ikke.
>
> Løsningerne til den ligning kan sjældent udtrykkes ved almindelige
> funktioner.

Så kan man jo indføre en ny »ualmindelig« funktion beregnet til at
løse sådan en ligning:

http://mathworld.wolfram.com/LambertsW-Function.html

Husk på at den »almindelige« funktion der hedder logaritmefunktionen,
jo er indført på tilsvarende måde fordi man uden den ikke ville kunne
løse ligninger af typen

k^x = t

Det der gør Lamberts W-funktion »ualmindelig«, er nok bare at den som
regel ikke er indbygget i standardregnemaskiner.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Martin C. Petersen

Dato : 26-02-03 10:28

> Kom deværre til at skrive forkert.
Du kan bede serveren slette den forkerte meddelelse ved at markere den og
vælge Meddelelse > Slet meddelelse..

Martin