kæledyr?
Fra : Jimmi W.

Dato : 25-02-03 23:27

Hej

Er der andre dyr end mennesket som holder kæledyr??

MVH
Jimmi W.

Fra : Ulrik Smed

Dato : 26-02-03 00:48

"Jimmi W." <jimmi1311Fjern_Dette@stofanet.dk> skrev i en
meddelelse news:3e5bedb2$0$1761$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...
> Hej
>
> Er der andre dyr end mennesket som holder kæledyr??

Det eneste tilfælde jeg har hørt om var gorillaen Koko, der havde
en kat som kæledyr. Man kan selvfølgelig sige at hunde og katte
har mennesker som kæledyr.

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 26-02-03 07:15

Jimmi W. skrev:

> Er der andre dyr end mennesket som holder kæledyr?

Kæledyr og kæledyr . . . nogle myrer holder bladlus.

// Klaus

Fra : Uffe Holst

Dato : 26-02-03 08:52

In an article of 25 Feb 2003 Jimmi W. wrote:

> Er der andre dyr end mennesket som holder kæledyr??

Hvis du med kæledyr mener sådan et skralv, der ikke tjener andet formål end
at det kan klappes og skal luftes et vist antal gange om dagen, så har
jeg ikke hørt om andre dyr, som holder kæledyr.

Der er derimod eksempler på tilfælde, hvor dyr holder dyr på grund af deres
produktion af sig selv eller et stof. Det mest kendte er nok det, der
allerede er nævnt, nemlig med myrerne og bladlusene. Men i disse tilfælde
er det jo ikke kæledyr. Grisene ude i svinestien er jo heller ikke kæledyr.

Der er sikkert flere eksempler, men jeg kan nu ikke lige komme på nogen.

--
Uffe Holst

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 26-02-03 12:02

Uffe Holst wrote:

> Hvis du med kæledyr mener sådan et skralv, der ikke tjener andet formål end
> at det kan klappes og skal luftes et vist antal gange om dagen, så har
> jeg ikke hørt om andre dyr, som holder kæledyr.

Kæledyr tjener vel ét eller andet psykologisk formål for deres ejere.
På den måde er det vel tale om en slags symbiose i biologisk forstand.

Naturligvis er der i naturen masser af dyr der lever i symbiose med
andre dyr, men jeg er enig i at man ikke kan tale om kæledyr i de
tilfælde.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Torben Ægidius Mogen~

Dato : 26-02-03 09:46

"Jimmi W." <jimmi1311Fjern_Dette@stofanet.dk> writes:

> Er der andre dyr end mennesket som holder kæledyr??

Der er eksempler, hvor dyr, der har mistet en unge "adopterer" en unge
fra en anden art. Det kan diskuteres om disse kan kaldes kæledyr.

   Torben

Fra : Ulrik Smed

Dato : 27-02-03 00:49

"Torben Ægidius Mogensen" <torbenm@diku.dk> skrev i en meddelelse

> Der er eksempler, hvor dyr, der har mistet en unge "adopterer"
en unge
> fra en anden art. Det kan diskuteres om disse kan kaldes
kæledyr.

Mon ikke der er en vis sammenhæng til vores kæledyrshold? Altså
at det er vores forældre-instinkt der kan få os til at knytte os
til et dyr.

Fra : Torben Ægidius Mogen~

Dato : 27-02-03 14:52

"Ulrik Smed" <ulsm@post1.tele.dk> writes:

> [...]
>
> Mon ikke der er en vis sammenhæng til vores kæledyrshold? Altså
> at det er vores forældre-instinkt der kan få os til at knytte os

Børn (som holder meget af kæledyr) har næppe noget udviklet
forældreinstinkt. Men kæledyr er måske substitutter for andre
medlemmer af "flokken", hvadenten det er børn, legekammerater eller
ældre beskyttere.

   Torben

Fra : Henning Makholm

Dato : 27-02-03 16:10

Scripsit torbenm@diku.dk (Torben Ægidius Mogensen)

> Børn (som holder meget af kæledyr) har næppe noget udviklet
> forældreinstinkt.

Børns fornemste opgave, evolutionært set, er at øve sig på at være
voksne. Kæledyr, dukker m.v. kan let forstås som en måde netop at
udvikle forældreinstinktet på.

--
Henning Makholm "We can build reactors, we can melt
ice. Or engineers can be sent north for

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 28-02-03 22:42

"Torben Ægidius Mogensen" wrote:

> [...]
> forældreinstinkt. Men kæledyr er måske substitutter for andre
> medlemmer af "flokken", hvadenten det er børn, legekammerater eller

Det er naturligt for større børn, at tage sig noget, af mindre børn.
Menneske børn har altså yngelplejeinstinkter. Det finder man ofte
hos arter som har få børn i forhold til antallet af voksne.

Fra : Martin Larsen

Dato : 01-03-03 00:38

"Peter Ole Kvint" <haabet@danbbs.dk> skrev i en meddelelse news:3E5FD7A8.6C2819EE@danbbs.dk...

> Det er naturligt for større børn, at tage sig noget, af mindre børn.
> Menneske børn har altså yngelplejeinstinkter.

Næh, det er snarere et familietilhørsforhold. Børn kan være
ret kyniske. Fx er det karakteristisk at lillesøster mener om
lillebror at han bør smides i skraldespanden.

Mvh
Martin

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 01-03-03 00:50

Martin Larsen skrev:

>Fx er det karakteristisk at lillesøster mener om
>lillebror at han bør smides i skraldespanden.

At slutte fra at hun udtaler det til hun rent faktisk mener det,
er der et stykke vej.

--
Bertel