Iret kobber
Fra : Henry Vest

Dato : 25-02-03 16:34

Er der nogen måde hvorpå man kan få kobber til at ire hurtigere? Eller må
man bare være tålmodig og vente nogle år, hvis man skal have noget iret
kobber?

--
Henry Vest

Fra : Madsen

Dato : 25-02-03 19:27

"Henry Vest" <henry_vest@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Er der nogen måde hvorpå man kan få kobber til at ire hurtigere? Eller må
> man bare være tålmodig og vente nogle år, hvis man skal have noget iret
> [...]

´Smør det ind i lidt lodevand så skal du bare se!

Venlig hilsen

Madsen

Fra : Henry Vest

Dato : 25-02-03 19:59

Madsen skrev:

> ´Smør det ind i lidt lodevand så skal du bare se!

Tak for svaret - men jeg tillader mig lige at spørge dumt: Hvad er lodevand
og hvor får man fat i det henne?

--
Henry Vest

Fra : Madsen

Dato : 25-02-03 21:44

> Tak for svaret - men jeg tillader mig lige at spørge dumt: Hvad er
lodevand
> og hvor får man fat i det henne?
>
> --
> Henry Vest

Det bruges til at få lodningen til at løbe sammen. Det kan købes hos hver
velassorterit værktøjsforhandler.

Venlig hílsen

Madsen

Fra : Regnar Simonsen

Dato : 26-02-03 00:23

Henry Vest
> Tak for svaret - men jeg tillader mig lige at spørge dumt: Hvad er
lodevand
> og hvor får man fat i det henne?

Der findes forskellige typer af loddevand; normalt indeholder de en
opløsning af zinkchlorid, saltsyre og evt. ammoniumchlorid.

--
Hilsen
Regnar Simonsen

Fra : Philip Oest Møller

Dato : 25-02-03 20:04

> Er der nogen måde hvorpå man kan få kobber til at ire hurtigere? Eller må
> man bare være tålmodig og vente nogle år, hvis man skal have noget iret
> kobber?

Jeg så under reperation af et gammelt kobber tag at de nye og funklende
kobber plader blev smurt med ko urin , det fungerede godt og så er det jo
ganske uskadeligt for miljøet.

Med træ hilsen

Philip Oest Møller

"Man skal kun bekymre sig om nøjagtigheder,

Unøjagtighederne kommer af sig selv"

Fra : Torben Ægidius Mogen~

Dato : 26-02-03 09:43

"Philip Oest Møller" <Philip2022@hotmail.com> writes:

> Jeg så under reperation af et gammelt kobber tag at de nye og funklende
> kobber plader blev smurt med ko urin , det fungerede godt og så er det jo
> ganske uskadeligt for miljøet.

Jeg vil nu ikke kalde gylle helt uskadeligt for miljøet. Det er
tværtom en af de større miljøproblemer i Danmark.

   Torben

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 26-02-03 11:58

"Torben Ægidius Mogensen" wrote:

> Jeg vil nu ikke kalde gylle helt uskadeligt for miljøet. Det er
> tværtom en af de større miljøproblemer i Danmark.

Ja. Det hedder vist ajle når der ikke er fækalier (lort) i.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Henning Makholm

Dato : 26-02-03 15:44

Scripsit torbenm@diku.dk (Torben Ægidius Mogensen)

> Jeg vil nu ikke kalde gylle helt uskadeligt for miljøet. Det er
> tværtom en af de større miljøproblemer i Danmark.

Jo, men hvis man alligevel skal på tønden, opstår der vel næppe noget
*ekstra* miljøproblem af at man holder sit kobberemne ind i strålen
for at fremskynde forirringen, hvis det da ellers hjælper.

--
Henning Makholm "Så drikker jeg det hele. Det har en festlig smag."

Fra : Philip Oest Møller

Dato : 26-02-03 19:37

> Jeg vil nu ikke kalde gylle helt uskadeligt for miljøet. Det er
> tværtom en af de større miljøproblemer i Danmark.

Jo da, men i lidt andre mængder og så er det iøvrigt ikke gylle men alje,
altså uden afføringen, og i forhold til loddevand er det jo som saftevand.
Og du behøver ikke engang at købe det, koen giver det fra sig uden regning,
og bonden får sig et billigt grin, når du står med en opvaskebalje og venter
på godterierne .

Fra : zigge

Dato : 01-03-03 18:43

"Henry Vest" <henry_vest@get2net.dk> wrote in message
> Er der nogen måde hvorpå man kan få kobber til at ire hurtigere? Eller må
> man bare være tålmodig og vente nogle år, hvis man skal have noget iret
> kobber?

He, der er ellers mange fantasifulde forslag :) Blikkenslageren bruger
kærnemælk, måske skulle du prøve det? Husk at vaske kobberet af i GrundRens
først, ellers kan man tydeligt se fedtfingre ol. det første stykke tid...
Efter et par uger er de fint irede med kærnemælk.

//zigge