Relativitet og kemi
Fra : Peter Jørgensen

Dato : 25-02-03 15:18

Sidder og læser i en kemibog... Følgende er nyt for mig - sikkert også for
andre i gruppen: Sådan celebreret kemi som gulds gule farve og kviksølvs
lave smeltepunkt skyldes primært relativistiske effekter!

Den ikke-relativistiske Schrödinger-ligning giver ingen basis for at forstå
disse ting - man er nødt til at bruge den relativistiske Dirac-ligning.

Reference: P. Pykköö, Chemical Reviews 88 (1988), 563.

-Peter

Fra : Regnar Simonsen

Dato : 26-02-03 00:14

Hej

Peter Jørgensen skrev :
> [...]
> andre i gruppen: Sådan celebreret kemi som gulds gule farve og kviksølvs
> lave smeltepunkt skyldes primært relativistiske effekter!

Øhh - kan vi ikke lige få et hint om, hvilke relativistiske effekter, der er
på spil - jeg går ud fra, at det må dreje sig om, en kombination af speciel
relativitetsteori og elektrodynamik (eller hvad?)

--
Hilsen
Regnar Simonsen