(lidt) pinligt emne ?
Fra : Ole Pagh

Dato : 24-02-03 19:44

Efter en ikke særlig vellykket prostata operation har jeg måtte gå den tunge
vej til materialisten og købe en pakke 'Tena for men'

Der reklameres på pakken med "odour control" og det fungerer tilsyneladende
godt.

Mit spørgsmål er nu:
Hvad er det for noget kemi de har tilsat vattet i bleen ?

Er det noger man evt. selv kan eksperimentere med så man ikke kommer til at
lugte som et offentligt pissoir i højsæsonen hvis man en dag kommer af sted
uden andet hjælpemiddel end et stykke stof eller køkkenrulle.?

Det er måske mere et indlæg til dk.sundhed, men jeg tager chancen her.
mvh Ole

Fra : Henning Makholm

Dato : 24-02-03 21:09

Scripsit "Ole Pagh" <ole.pagh[fjern_dette]@privat.dk>

> Der reklameres på pakken med "odour control" og det fungerer tilsyneladende
> godt.
> Hvad er det for noget kemi de har tilsat vattet i bleen ?

Sandsynligvis noget bakteriedræbende som hæmmer de mikroorganismer der
omdanner urinstof til ammoniak (som er hvad der er ansvarlig for
pisse-i-port-lugten af gammelt urin).

--
Henning Makholm "Punctuation, is? fun!"

Fra : Uffe Holst

Dato : 25-02-03 09:28

In an article of 24 Feb 2003 Ole Pagh wrote:

> [...]
> godt.
>
> Mit spørgsmål er nu:
> Hvad er det for noget kemi de har tilsat vattet i bleen ?

Hvis du som jeg har læst en masse patenter om bleer, hygiejnebind og
lignende, så vil du blive overrasket over, hvad "vattet" egentlig kan dække
over.

Med hensyn til kemien, der bekæmper lugten, så er det sandsynligvis et
eller andet bakteriedræbende. Præcis hvad er ikke godt at vide. Du kan jo
forsøge at kontakte Tena og spørge dem.

> Er det noger man evt. selv kan eksperimentere med så man ikke kommer til at
> lugte som et offentligt pissoir i højsæsonen hvis man en dag kommer af sted
> uden andet hjælpemiddel end et stykke stof eller køkkenrulle.?

Toiletrens er sikkert godt til det formål. Så blot du kan finde et toilet
med en dunk toiletrens, så kan du klare dig. Fyld underhørmerne godt op med
en halv snes lag toiletpapir, stænk et dusin eller to dråber af toiletrens
ud på toiletpapiret og spred eventuelt dråberne ud med endnu et stykke
toiletpapir, som du efterfølgende bortkaster i toiletkummen. Herefter
trækkes underhørmene op, så de passer tilsluttende til kroppen.

Forvent dog ved denne fremgangsmåde, at der opstår kraftigt udslæt på
genitalierne. Så måske er toiletrens ikke særligt velegnet alligevel.

Dette bakteriedræbende middel, som Tena anvender, kan også meget vel være
uhensigtsmæssigt at få direkte på huden. Derfor er det sandsynligvis
indesluttet inde i den absorberende kerne, og det har derfor ikke direkte
hudkontakt.

Var jeg dig, ville jeg ikke begynde at eksperimentere med det. Blot lære
altid at have en ekstra eller to med dig, når du tager af sted.

--
Uffe Holst

Fra : zigge

Dato : 01-03-03 18:53

"Ole Pagh" <ole.pagh[fjern_dette]@privat.dk> wrote in message

> [...]
sted
> uden andet hjælpemiddel end et stykke stof eller køkkenrulle.?

Jeg ved godt at det ikke var hvad du spurgte om, men er der ikke noget med
at man kan få en lille gummifætter til at stikke ind i urinrøret for at
stoppe problemet? Ellers kunne du jo tage et kondom på, jeg ved at de er
testet til at kunne klare 25 liter vand!

//zigge