Bagerens flødeskum ?
Fra : Claus E Beyer

Dato : 23-02-03 20:19

Som barn fik jeg af de voksne at vide, at bagerens flødeskum ikke
var lavet af piskefløde, men at "almindelig fløde" var tilsat noget man
kaldte »gulddråber«, der gjorde at "almindelig fløde" kunne piskes.

Ovenstående har jeg egentligt ikke siden tænkt så meget over, indtil
jeg for et par dage siden hørte at »bagerens flødeskum« er lavet af

Claus

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 23-02-03 20:44

Claus E Beyer wrote:
> [...]
>
> Ovenstående har jeg egentligt ikke siden tænkt så meget over, indtil
> jeg for et par dage siden hørte at »bagerens flødeskum« er lavet af

http://www.varefakta.dk/ordlister/ordlistmaelk.htm#Ermol

Udover at spørge her, så tror jeg, det var værd at forsøge sig
i dk.kultur.mad+drikke . Jeg har ofte været imponeret over
skribenternes gastronomiske viden.

--
Jens Axel Søgaard

Fra : Søren Brix

Dato : 23-02-03 21:31

Claus E Beyer wrote:

> http://www.varefakta.dk/ordlister/ordlistmaelk.htm#Ermol
>
> Udover at spørge her, så tror jeg, det var værd at forsøge sig
> i dk.kultur.mad+drikke . Jeg har ofte været imponeret over
> skribenternes gastronomiske viden.

nej bagerens "flødeskum" er ikke lavet af ermol.....som jo iøvrigt er et
vegetabilsk piskbart produkt, men nogle bagere tilsætter det pga. at det
stabiliserer fløden (dvs skummet holder længere) og ydermere kan det også
give større volume = mere luft i fløden.

men et godt råd så køb jeres flødekager i en Føtex eller Bilka det er ren
fløde de bruger !!

mvh

Bageren

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 23-02-03 22:59

Søren Brix <>
> [...]
> give større volume = mere luft i fløden.
>
> men et godt råd så køb jeres flødekager i en Føtex eller Bilka det er ren

Ja, at bruge beskidt fløde er noget svineri

Man kan piske mælk til skum, men hvor hurtigt man så er tvunget til at spise
den, ved jeg ikke. Men det er nok lettere at række tungen ud af vinduet,
smagsmæssigt nok i samme kategori.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Per A. Hansen

Dato : 24-02-03 17:36

"Claus E Beyer" <cebeyer@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:b3b79i$1k5040$2@ID-62896.news.dfncis.de...
> [...]
>
> Ovenstående har jeg egentligt ikke siden tænkt så meget over, indtil
> jeg for et par dage siden hørte at »bagerens flødeskum« er lavet af

Vegetabilsk olie

Per A. Hansen

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 24-02-03 19:33

Per A. Hansen skrev:
> Vegetabilsk olie

Ermol kan være fremstillet af delvis hærdet kokosfedt eller
palmekerneolie.

Ordet skulle komme fra tysk: "ERsatzMOLkereiprodukt".
--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Per A. Hansen

Dato : 26-02-03 20:38

"Herluf Holdt, 3140" <herluf@worldonline.dk> skrev i en meddelelse news:bGt6a.94381$Hl6.9130442@news010.worldonline.dk...

> Ermol kan være fremstillet af delvis hærdet kokosfedt eller
> palmekerneolie.
>
> Ordet skulle komme fra tysk: "ERsatzMOLkereiprodukt".

Det har du ret i. Men oftest er der tale om sojaolie, idet ermol faktisk
er mejeriprodukt-erstatninger, hvor en del af mælkefedtet er erstattet af
et oftest vegetabilsk produkt.
Hvilket vegetabilsk fedtprodukt der anvendes afhænger af hvilke egenskaber
man ønsker.
Din forklaring på selve ordet kendte jeg ikke - et ganske pudsigt sammentræk af
ord!

Per A. Hansen