Badeforhæng
Fra : Bjarne

Dato : 23-02-03 07:55

Hej
Hvordan er nu lige med det der badeforhæng der "klister" sig til mig når jeg
er i brusebad.
Er det temperaturforskel mellem "rummene" i og udenfor badeforhænget, eller
hvad ?
vh. B

Fra : Pettersen

Dato : 23-02-03 08:42

Bjarne:
> badeforhæng der "klister" sig til mig når jeg er i brusebad.
> Er det temperaturforskel mellem "rummene"

Både temperatur og luftfugtighed ændrer luftens massetæthed,
men selve brusningen sætter også kraftigt gang i luften.

Se hvad der sker under ændret temperatur, mængden og retningen.

Jeg vil tro at det er brusestrålens kraft og retning betyder mest.

Roald

Fra : ASKF

Dato : 23-02-03 09:05

Bjarne ytrede sig i <3e58701a$0$16172$edfadb0f@dread11.news.tele.dk> med
dette:

> [...]
>er i brusebad.
>Er det temperaturforskel mellem "rummene" i og udenfor badeforhænget, eller

Emnet var oppe at vende for et år siden, så prøv at læse tråden via
Google Groups:
<http://groups.google.com/groups?hl=en&lr=&ie=UTF-8&threadm=3c5b0d21%240%24233%24edfadb0f%40dspool01.news.tele.dk&rnum=1&prev=/groups%3Fhl%3Den%26lr%3D%26ie%3DISO-8859-1%26q%3Dbadeforh%25E6ng%26btnG%3DGoogle%2BSearch%26meta%3Dgroup%253Ddk.videnskab.*>
Allan Stig Kiilerich Frederiksen

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 23-02-03 17:53

Bjarne wrote:

> [...]
> er i brusebad.
> Er det temperaturforskel mellem "rummene" i og udenfor badeforhænget, eller

Nej, temperaturforhold har lille betydning; effekten er lige så stor
når man brusebader i koldt vand (læs: vand med samme temperatur som
rumtemperaturen).

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Per A. Hansen

Dato : 23-02-03 19:37

"Bjarne" <t150732@yahoo.co.nz> skrev i en meddelelse news:3e58701a$0$16172$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> [...]
> er i brusebad.
> Er det temperaturforskel mellem "rummene" i og udenfor badeforhænget, eller

Fænomenet har været genstand for masser af indlæg - også i
"Ingeniøren". I deres artikelarkiv kan du sikkert finde en
masse om spørgsmålet.
En af teorierne om Bernouille-effekt blev forkastet.
Man endte med en forklaring, der gik på den tungere,
koldere luft udenfor forhænget pressede det indad.

Per A. Hansen

Fra : Søren Christensen \(~

Dato : 25-02-03 18:14

"Per A. Hansen" <xxper.hansen@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

Man endte med en forklaring, der gik på den tungere,
koldere luft udenfor forhænget pressede det indad.

En bruser laver vel nogenlunde samme effekt som en ejektor??

Hygge

Fra : Jan Holm

Dato : 26-02-03 23:32

"Søren Christensen (4200)" <master.clio@12move.dk> skrev i en meddelelse
> En af teorierne om Bernouille-effekt blev forkastet.
> Man endte med en forklaring, der gik på den tungere,
> koldere luft udenfor forhænget pressede det indad.

Hmm, er det bare mig eller.. Jeg syntes da at det er ret
logisk. Det varme vand gør luften varm, varm luft stiger
op og ud af kabinen over forhænget. Skal der noget ud
skal der også noget ind, her vil det så været det kolde
lavtryk ved gulvet der kommer ind og "blæser" forhænget
med. Det er ren metereologi !! Effekten forstærkes
yderligere hvis der er en blæser i kabinen.

Kunne lige se Voldborg lave verjudsigt for et brusebad.

Mvh
Jan Holm