Hvem har et spektroradiometer? (I østjylla~
Fra : Søren Astrup

Dato : 22-02-03 17:37

Hey NG...

Ved godt den ikke hører 100 % ind under denne gruppe. Men tænkte at det var
folk her der havde kendskab til et sådan instrument.
Det skal have bølgelængdeintervallet 290 nm til 400 nm med 1 nm spring.

Apparatet skal bruges til testning af solcreme i et 2. års htx projekt.
Hvilket betyder at vi selv har meget få ressourcer til rådighed.

Men er der nogle der kender nogle private virksomheder eller offentlige
instition i Østjylland. (Århus) hvor de er i besiddelse at et sådan apparat.

Med venlig hilsen Anders Urbak, Morten Møller og Aske Astrup

Fra : Ulrik Smed

Dato : 22-02-03 19:21

"Søren Astrup" <astrup-net@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> folk her der havde kendskab til et sådan instrument.
> Det skal have bølgelængdeintervallet 290 nm til 400 nm med 1 nm

Hehe, jeg har bygget et selv, af en sensor jeg har fundet ved
huggeren i Mundelstrup. 180-830 nm dækker det. Opløsningen er
ikke så god som én nm, men dog ikke langt fra. Der er ca. 400
spring fordelt over hele området. Præcissionen er nok heller ikke
optimal, for resultatet vises analogt på et billedrør, og
bølgelængdeskalaen er et stykke pap underneden, så når afbøjning
og andet elektronik driver med temperaturen, så forskyder
billedet sig lidt i forhold til skalen...

Lyder ellers spændende med det solcreme projekt, jeg går selv og
roder lidt med at lyse igennem forskellige plastictyper med en
kviksølvslampe for at se hvordan dæmpningen er ved de forskellige
UV bølgelængder. Her er et eksempel på en måling af et
lysstofrør:
http://home19.inet.tele.dk/ulsm/temp/spectrum1.jpg
Skalaen er lavet lidt om siden det billede her.

Ulrik Smed, Århus

Fra : Ove Kjeldgaard

Dato : 22-02-03 20:28

"Ulrik Smed" <ulsm@post1.tele.dk> wrote:

>Hehe, jeg har bygget et selv, af en sensor jeg har fundet ved
>huggeren i Mundelstrup......

Så blev jeg fri for at skrive om dit herlige projekt

--
Med venlig hilsen, Ove Kjeldgaard
Natur og Friluftsliv: <http://hiker.dk>

Fra : Ulrik Smed

Dato : 23-02-03 01:17

"Ove Kjeldgaard" <ok@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Så blev jeg fri for at skrive om dit herlige projekt

Det ville jeg selv lige ha' fornøjelsen af, haha!

Fra : Søren Astrup

Dato : 24-02-03 19:04

Hej Ulrik.

Det lyder da lidt vildt at have bygget et selv.
Ville du være interesseret i at hjælpe tre unge drenge med deres projekt for
en god flaske rødvin. :)
Jeg spurgte min lærer i dag om de ellers havde de andre ting til forsøget.
F.eks. kuvette, som består af to 2 mm tykke Ø 70 mm blankpolerede kvarts
skiver. Men det havde vi desværre ikke. :(
Måle metoden kan findes på:
(http://www.mst.dk/presse/sol/SPF-metodebeskrivelse.doc)
Jeg håber da du gider og hjælpe os. Og vi er kede af at vi ikke kan give
mere end en symbolsk rødvin da vores skole ikke vil støtte "ud af huset
projekter".

Med venlig hilsen Morten Møller, Anders Urbak og Aske Astrup

Fra : Ulrik Smed

Dato : 24-02-03 20:44

> [...]
af huset
> projekter".
>
> Med venlig hilsen Morten Møller, Anders Urbak og Aske Astrup

Hej gutter!

Jahh, det ku' da godt være I kunne låne spektrometeret. Men I
skal nok ikke sætte forventningernen til ydelsen for højt. Der er
ikke nogen skala på til at vise intensiteten i absolutte mål, og
visningen er liniær i stedet for logaritmisk som man måske ville
foretrække. Men OK, til relative målinger af filtervirkning gør
det måske ikke så meget. Der er en rimelig præcis attenuator, og
valg af eksponeringstid (=følsomhed). Iøvrigt har jeg aldrig haft
det igang ret længe ad gangen, ca. en time eller deromkring,
kassen (spånplade) er helt lukket, så der er en potentiel muighed
for at det overopheder ved lang tids drift...

Jeg har heller ikke nogen kvartsglasskiver (går ud fra de skal
bruges til at påføre cremen så man kan gennemlyse den, jeg kunne
ikke læse .DOC filen uden Word, Wordpad gik ned da den forsøgte
:-/ ), men visse gennemsigtige plasticposer er også UV
gennemsigtige, også i UVC området. Tror de er lavet af
polyethylen. Kunne man bruge det til forsøget, eller bliver
tykkelsen af cremelaget for udefineret? Spektrometeret har
forresten en højst besyndelig retningsafhængig følsomhed i UV
området. Følsomheden er 'ringformet', så hvis lyset kommer lige
forfra bliver udslaget mindre end hvis det kommer en smule skævt
ind på føleren. For synligt lys er følsomheden størst lige
forfra. Forskellen mellem de to karakteristikker er formodentlig
gradvis.

Det med betalingen skal I ikke tænke på (drikker forresten ikke
alkohol), I kan godt låne meteret gratis, hvis I ikke splitter
det ad, haha! Og hvis I falder over en plasttype der spærre for
UVC, men leder for A og B, så er jeg interesseseret i at høre om
det (også fra andre her i gruppen).

Fra : Astrup

Dato : 24-02-03 22:18

Hey Ulrik.

Jeg vil lige prøve og snakke med de andre og evt en lære så skriver jeg lige
tilbage på et tidspunkt! :)

Med venlig hilsen Aske Astrup

Fra : Ulrik Smed

Dato : 25-02-03 00:59

"Astrup" <mr_bean007@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> Hey Ulrik.
>
> Jeg vil lige prøve og snakke med de andre og evt en lære så
skriver jeg lige
> tilbage på et tidspunkt! :)

Fint!

Har lige opdaget at plexiglas har min ønskede egenskab med UVA og
B og C! Det havde jeg ikke forventet! Nogen der ved om der
er forskel på plexiglas? Altså forskellige materialer? Jeg troede
faktisk det spærrede fuldstændig for hele UV spekteret, men jeg
målte lige efter nu her, og blev ganske forbavset.

Fra : Søren Astrup

Dato : 25-02-03 18:09

Nu har jeg snakket med men lære og de havde vist en kvarts kuvette som vi
kunne bruge...
Men hvordan og hvorledes gør vi???
(Vi håber da også du lige kan hjælpe os med en gennemgang af dit apparatur)

Men vi takker stadig for din velvillighed! :)

Med venlig hilsen Morten Møller, Anders Urbak, Aske Astrup

Fra : Ulrik Smed

Dato : 25-02-03 20:55

> Nu har jeg snakket med men lære og de havde vist en kvarts
kuvette som vi
> kunne bruge...
> Men hvordan og hvorledes gør vi???

Jeg forestiller mig at man gennemlyser en kendt tykkelse af
cremen og sammenligner med det direkte lys, og registrerer
dæmpningen ved de forskellige bølgelængder. Hvad har i forresten
af UV lyskilde? Jeg bruger en gammel højfjeldssol, men den lyser
kun i nogle meget smalle frekvensbånd. Heldigvis er der netop et
kraftigt bånd i hver af de tre UV områder, altså UVA, UVB og UVC.
Men dens lys er ikke særlig stabilt, så den er nok ikke så god
til målinger hvor der stilles bare rimelige præcissionskrav.

> (Vi håber da også du lige kan hjælpe os med en gennemgang af
dit apparatur)

Hehe, det er meget let at bruge, de to knapper der er på det har
jeg allerede nævnt. Der er en vælger for eksponeringstid som kan
stilles til 20,40,80,160 og 320 millisekunder. Det ændrer
følsomheden tilsvarende, længere eksponeringstid giver bedre
følsomhed, ligesom når man fotograferer. Den anden knap er en
attenuator med 16 stillinger som dæmper signalet i lineære spring
fra 1/16 til fuld styrke. Men der er som sagt ingen absolut
lysstyrkeskala på. Det er vist det man behøver at vide for at
bruge det.

> Men vi takker stadig for din velvillighed! :)

Selv tak!

Nå, hvis der er nogen der synes vi 'privatsludrer' lidt for meget
her i gruppen, så brok jeg lige. Men der kunne jo også være nogen
synes det er meget interessant...

Fra : Søren Astrup

Dato : 25-02-03 22:22

Tænkte nu mere på hvordan og hvorledes vi finder ud af at låne det...
Skal vi lave forsøgene ude ved dig eller hvor apperatet nu står eller?
(Det med lyskilden ved jeg ikke om vi har nogen... Men prøver at spørge! Men
der nå jo være forskel på pære størelsen osv..)
Men du tjækker din mail løbene... Så nåste gang skriver jeg bare direkte
så...

Vi snakkes...

Med venlig hilsen Aske Astrup (& gruppe)

Fra : zigge

Dato : 23-02-03 23:48

"Søren Astrup" <astrup-net@mail.dk> wrote in message

> Men er der nogle der kender nogle private virksomheder eller offentlige
> instition i Østjylland. (Århus) hvor de er i besiddelse at et sådan
apparat.

Jeg går ud fra at i har spurgt fysisk institut på Aarhus Universitet...

//zigge

Fra : Søren Astrup

Dato : 24-02-03 18:47

Nej det har vi ikke...

Tror du de har sådan et...Og tror du evt. at det er noget vi kunne blive
hjulpet lidt med at bruge eller? Hvordan har de det med gæster?
Har du evt et hjemmeside/tlf nr eller andet??

Med venlig hilsen Aske Astrup

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 24-02-03 20:25

"Søren Astrup" wrote:

> Tror du de har sådan et...Og tror du evt. at det er noget vi kunne blive
> hjulpet lidt med at bruge eller? Hvordan har de det med gæster?
> Har du evt et hjemmeside/tlf nr eller andet??

Se www.phys.au.dk.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)