Bjergenes alder
Fra : Ole

Dato : 22-02-03 13:31

Kan man sige hvor gammel det ældste bjerg er? og kan man sige at der har
været bjerge andre steder end hvor man kan se dem idag?

Ole

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 22-02-03 16:04

Ole skrev:
> Kan man sige hvor gammel det ældste bjerg er? og kan man sige
> at der har været bjerge andre steder end hvor man kan se dem
> idag?
Ja.

De fleste bjerge, som vi ser dem i dag, har været en eller flere ture
nede i den store "smeltedigel" i jordens kappe. Hvis du søger rundt
om på denne klode, vil du sikkert finde forstenet havbund af alle
aldre, højt, højt oppe i opfoldede bjerge.

Nogle af jordens ældste bjergarter kan i dag findes i Grønland.
Der er tale om nogle gnejser, som er metamorfoseret og størknet
for 3870 mio år siden. (fx Akiliasupracrustalerne på Akilia Ø).

Hvad der er særdeles spændende ved de gamle sedimenter i
Grønland, er at man dér har fundet spor af den kendte verdens
tidligste liv. (kulstofatomer i apatit, fundet i Isua, ca. 3810 mio
år gammelt).

Hvis du har interesse i emnet, kan det anbefales at besøge
Geologisk Museum i København. Du skal faktisk til Månen for at
finde ligeså gamle eller ældre bjergarter.
--
Med venlig hilsen Herluf Holdt
- som håber at nogle faggeologer vil komme med flere svar.

Fra : Ole

Dato : 22-02-03 22:29

"Herluf Holdt, 3140" <herluf@worldonline.dk> wrote in message
> Ole skrev:

Du skal have tak, hvor finder jeg de informationer på dansk som du her
skriver om?

Ole

Fra : Martin Larsen

Dato : 22-02-03 23:05

"Ole" <m@creationdays.dk> skrev i en meddelelse news:3e57eb8a$0$271$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...

> "Herluf Holdt, 3140" <herluf@worldonline.dk> wrote in message
>
> Du skal have tak, hvor finder jeg de informationer på dansk som du her
> skriver om?

Hvis ikke du har hørt om søgemaskiner kan du starte her:
http://www.geol.ku.dk/kortstudi.htm

Mvh
Martin

Fra : Ole

Dato : 22-02-03 23:12

"Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk> wrote in message
> "Ole" <m@creationdays.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis ikke du har hørt om søgemaskiner kan du starte her:
> http://www.geol.ku.dk/kortstudi.htm

Det er jeg ved, men jeg ved ikke hvor jeg skal starte og hvilke ord jeg skal
søge på

Ole

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 23-02-03 00:10

Ole skrev:
> Du skal have tak, hvor finder jeg de informationer på dansk som
> du her skriver om?
Du kan finde meget af det i SDE (Den Store Danske Encyklopædi).
Jeg har nu mest taget mine notater på Folkeuniversitetets
vintersemestre i geologi.

Men prøv at "google" efter "Minik Rosing Greenland".

Og her er et link til DR-programmet Viden Om:
<http://www.dr.dk/videnom/34sten/kapitelet.htm>
Andre søgeord:

Akiliasuprakrustaler
Akulleqbæltet
Amitsoqgnejser
Isua - kulstofatomer i apatit
Isuakasianiittoq - BIF (Banded Iron Formation)
--
Med venlig hilsen Herluf Holdt
Geologisk Museum er mange besøg værd.

Fra : Ole

Dato : 23-02-03 05:51

Tak skal du have

Ole

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 23-02-03 01:17

"Herluf Holdt, 3140" wrote:

> [...]
> om på denne klode, vil du sikkert finde forstenet havbund af alle
> aldre, højt, højt oppe i opfoldede bjerge.

Derfor uden har kontinenterne flyttede sig, og bjergene med.

> [...]
> Grønland, er at man dér har fundet spor af den kendte verdens
> tidligste liv. (kulstofatomer i apatit, fundet i Isua, ca. 3810 mio

Det er ikke rigtigt da kulstoffet er kommet ind i klippen på et
snere tidspunkt.