Beregning af Reynolds tal for system??
Fra : Kurt Dunder

Dato : 21-02-03 10:35

Hej
Jeg har et system, jeg sender luft igennem med et vist flow. I slutningen af
systemet sidder et rør, hvilket der ikke er nogen problemer i at beregne
Reynolds tal for. Foran røret er der en indsnævring og et vinkelformet
stykke (90°), dernæst er det et lige stykke, en indsnævring og igen et
bukket stykke (2*45°).
Det jeg selv mener giver størst bidrag til turbulencen er indsnævringerne.
Hvordan beregner man deT og kan man udregne Reynolds tal for hele
systemet???

Dunder

Fra : Uffe Holst

Dato : 21-02-03 16:52

In an article of 21 Feb 2003 Kurt Dunder wrote:

> [...]
> Det jeg selv mener giver størst bidrag til turbulencen er indsnævringerne.
> Hvordan beregner man deT og kan man udregne Reynolds tal for hele

Der er mange år siden, men dengang var jeg faktisk god til det. Men nu kan
jeg ikke huske noget.

Jeg kan dog henvise dig til L. Alfred Hansen og P. Søltoft: "Kemiske
Enhedsoperationer". Findes så vidt jeg husker også i en nyere udgave,
hvor kun Alfred Hansen var forfatter.

--
Uffe Holst