Hestekraft
Fra : chk

Dato : 20-02-03 02:16

En hestekraft er den mængde energi, det tager at trække en hest 100 meter på
et sekund

Er det virkelig sandt ?.

Og hvis det - Hvad så hvis hesten gør modstand og evt. hvad med vægten ?.

Mvh.

Chk

Fra : news.sunsite.dk

Dato : 20-02-03 15:43

> En hestekraft er den mængde energi, det tager at trække en hest 100 meter

> et sekund
>
> Er det virkelig sandt ?.

LOL! Det kan jeg ikke tro...
Kig her: http://www.howstuffworks.com/horsepower1.htm

What horsepower means is this: In Watt's judgement, one horse can do 33,000
foot-pounds of work every minute. So, imagine a horse raising coal out of a
coal mine as shown above. A horse exerting 1 horsepower can raise 330 pounds
of coal 100 feet in a minute, or 33 pounds of coal 1,000 feet in one minute,
or 1,000 pounds 33 feet in one minute. You can make up whatever combination
of feet and pounds you like. As long as the product is 33,000 foot-pounds in
one minute, you have a horsepower.

Mvh Thomas

Fra : Rudi Stegen

Dato : 20-02-03 15:52

Hej chk, du skrev i dk.videnskab:

> En hestekraft er den mængde energi, det tager at trække en hest
> 100 meter på et sekund

Det er en gammel joke, som nogen formentlig har fået galt i halsen og
serveret for bl.a. dig. en optræder bla.a. i samlingen er:
<http://www.selvsving.dk/Historier_100/page16.html>

> Er det virkelig sandt ?

Nej, som Thomas skriver.
Hestekræfter (HK) var egentlig lidt rodet a la pund o.m.a., da disse
gamle enheder var lidt forskellige fra målesystem til målesystem.
Bl.a. hér i landet - og formentlig alle lande med SI-systemet - var den
defineret til 75 kgm/s (altså kilogrammeter pr. sekund).

Senere har denne så ændret sig, så man definerer den som så og så mange
kW (vist omkring 736 W).

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Regnar Simonsen

Dato : 20-02-03 19:54

Rudi Stegen :
> [...]
> defineret til 75 kgm/s (altså kilogrammeter pr. sekund).
> Senere har denne så ændret sig, så man definerer den som så og så mange

Først : hestekraft er ikke en kraft, men en effekt - dvs. energiomdannelse
pr. sekund (måles i watt)

1 hestekraft = 735,499 W

Den er i øvrigt lidt forskellig fra den engelske "Horse power" : 1
horsepower = 745,700 W

Engelske heste er altså lidt stærkere end danske.

--
Hilsen
Regnar Simonsen

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 21-02-03 13:53

Rudi Stegen wrote:

> [...]
> defineret til 75 kgm/s (altså kilogrammeter pr. sekund).
>
> Senere har denne så ændret sig, så man definerer den som så og så mange

En hestekraft (i Danmark) er fortsat 75 kilopondmeter pr. sekund. For
at regne det om til watt, skal man vide hvilken tyngdeacceleration der
bruges til at omregne kilogram til en kraftenhed. Det er

g = 9,80665 N/kg

Derfor er

1 HK = 75 kp·m/s = 75·9,80665 N·m/s = 735,49875 W (eksakt)

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Rudi Stegen

Dato : 22-02-03 12:41

Hej Jeppe Stig Nielsen, du skrev i dk.videnskab:

> En hestekraft (i Danmark) er fortsat 75 kilopondmeter pr. sekund.

Pond ja, en smutter.

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 20-02-03 19:54

chk wrote:

> En hestekraft er den mængde energi, det tager at trække en hest 100 meter på
> et sekund
>
> Er det virkelig sandt ?.

Nej. Hestekraft er effekt, ikke energi. (Effekt er øjebliksværdi. Energi er
effekt integreret over tid)

Ca. 736W.

Og I USA (og andre steder?) Ca. 746 W.

Kan nogen forklare forskellen.?

--
Mvh. Jørgen

Prøv noget nyt, læs her: http://www.usenet.dk/

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 20-02-03 20:29

Jørgen Rasmussen wrote:

> Ca. 736W.
>
> Og I USA (og andre steder?) Ca. 746 W.
>
> Kan nogen forklare forskellen.?

Hej Jørgen

Forklaringen kan du finde her:

US horsepower:
http://www.unc.edu/~rowlett/units/dictH.html#horsepower

"EU" metric horsepower:
http://www.unc.edu/~rowlett/units/dictM.html#metric_hp

Er der ikke noget om, at amerikanske heste får flere væksthormoner end
EU's

mvh/Glenn