Eletriskfelt - 'udbredelseshastigheden'?
Fra : Kim Noer

Dato : 20-02-03 14:56

Davsen der..

Hvilken ligning fortæller mig hvilken hastighed det eletriskefelt udbreder
sig med, fra en given ladning?

--
I doubt, therefore I might be.

Fra : Martin C. Petersen

Dato : 20-02-03 15:33

> Hvilken ligning fortæller mig hvilken hastighed det eletriskefelt udbreder
> sig med, fra en given ladning?
Tænker du på hvor hurtigt informationen, om at der er en sat en
ladningsfordeling op, udbreder sig?
I så fald er svaret c (hvis det altså er i vakuum)..

Dette kan vises ud fra maxwell's ligninger..

Martin

Fra : Kim Noer

Dato : 20-02-03 16:51

"Martin C. Petersen" <mcp@phys.au.dk> wrote in message

> Dette kan vises ud fra maxwell's ligninger..

Uha. Der er grim enhed, my0 - vakuumpermeabilitet, hvad fortæller den, hvor
meget der bliver 'tilladt' i vakuum?

--
I doubt, therefore I might be.

Fra : Martin C. Petersen

Dato : 20-02-03 18:05

"Kim Noer" <kn@nospam.dk> skrev i en meddelelse
> Uha. Der er grim enhed, my0 - vakuumpermeabilitet, hvad fortæller den,
hvor
> meget der bliver 'tilladt' i vakuum?
Det kan man godt sige - my indgår som udgangspunkt i udtrykket for B-felter
fra "stationære" strømme (ændrer sig ikke i tiden) lige som epsilon indgår
for statiske ladninger.
epsilon og my er materialeafhængige konstanter, hvor der om
elektromagnetiske bølgers fart i mediet gælder:
v^2 = 1/(epsilon*my)

my0 og epsilon0 er bare værdierne i vakuum..

Martin

Fra : Sven Nielsen

Dato : 20-02-03 15:52

In article <3e54e703$0$155$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>,
mcp@phys.au.dk says...

> Tænker du på hvor hurtigt informationen, om at der er en sat en
> ladningsfordeling op, udbreder sig?
> I så fald er svaret c (hvis det altså er i vakuum)..
> Dette kan vises ud fra maxwell's ligninger..

I et medie (dielektrikum) er udbredelseshastigheden v = c / sqr(e) ,
hvor e er dielektricitetskonstanten. Dette kan også vises ud fra
Maxwells ligninger.

NB. Dielektricitetskonstanten er frekvensafhængig. F.eks. er den for
vand ved stuetemperatur omkring 80 for frekvensen 0, men omkring 1,8 for
frekvenser i det synlige område.

Med venlig hilsen Sven.

Fra : Martin C. Petersen

Dato : 20-02-03 19:38

"Sven Nielsen" <sven@SPAMNOTscientist_NOSPAM_.com.SPAMTRAP> skrev i en
meddelelse news:MPG.18bf09de7d6cf49e98968a@read.news.dk.uu.net...
> I et medie (dielektrikum) er udbredelseshastigheden v = c / sqr(e) ,
> hvor e er dielektricitetskonstanten. Dette kan også vises ud fra
> Maxwells ligninger.
Jeg ved godt at my ~ my_0 for det meste, men der er vel eksempler på at det
ikke gælder (?), og så må man bruge:
v = 1/sqrt(my*epsilon)...

Martin

Fra : Sven Nielsen

Dato : 20-02-03 22:40

In article <3e552086$0$130$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>, mcp@phys.au.dk
says...

> Jeg ved godt at my ~ my_0 for det meste, men der er vel eksempler på at det
> ikke gælder (?), og så må man bruge:
> v = 1/sqrt(my*epsilon)...

Du kan ikke sige, at my ~ my_0, da my (den relative permeabilitet) og
epsilon (den relative permittivitet) normalt er dimensionsløse, i hvert
fald sådan som jeg er vant til, at de er definerede, og som det er
standard i litteraturen. I stedet for ville jeg sige, at my ~ 1, hvilket
gælder for alle stoffer, undtaget ferromagnetiske stoffer. De er til
gengæld elektriske ledere, og altså kan elektromagnetiske bølger ikke
udbredes i dem. Så i praksis holder det at sige, v = c / sqr(epsilon).
Principielt har du selvfølgelig ret, men jeg sagde jo også, at det var
gældende i dielektrika.

Desuden gælder der sammenhængen

c = 1 / sqrt(my_0 * epsilon_0). I SI-systemet har man fastlagt my_0 til
værdien 4e-7 * pi H/m.

I visse supermagnetiske legeringer kan my være større end en million.

Med venlig hilsen Sven.

Fra : Martin C. Petersen

Dato : 20-02-03 23:30

> [...]
> udbredes i dem. Så i praksis holder det at sige, v = c / sqr(epsilon).
> Principielt har du selvfølgelig ret, men jeg sagde jo også, at det var
I min elektrodynamik bog (Griffiths, "Introduction to electrodynamics")
bruges notationen
epsilon_r = epsilon/epsilon_0
mens der ikke er nogen definition af en relativ permeabilitet.

Permeabiliteten er defineret som
my := my_0(1+chi_m)
hvor chi_m er den magnetiske susceptibilitet

Men ud over definitionen er vi enige

Martin