Præsis 1 liter i et kræmmerhus men mindst ~
Fra : Søren Astrup

Dato : 18-02-03 16:39

Hjælp til matematikken.

Hvis vi har et kræmmerhus hvor der skal kunne være præsis en litter. Og det
ikke har nogen tykkelse.
Men skal bruge defferantial regning.

Volumen = ( pi/3 ) * r^2 * h =V
r = radius
h = højde

Arialet = pi * r * s
s = siden (= sqr(r^2 + h^2))

V=1
dvs.
1 = ( pi/3 ) * r^2 * h
h = 1/( ( pi/3 ) * r^2 )

A(r)= pi * r * s = pi * r * (sqr(r^2 + h^2)) = pi * r * (sqr (r^2 +
( 1/( ( pi/3 ) * r^2 ) )^2 ))

Mener det er rigtig så langt tid eller???
Men så går det jo fyldstændigt galt når det skal forkørtes og
diffenrenteres.... Og hvis jeg får graphmatika til at diffenrentere det for
mig kan jeg ikke udlede hvad "r" er.... Når A'(r) = 0
Håber der er nogle der kan hjælpe en forviret lille skoledreng! :)

Med venlig jilsen Aske Astrup

Fra : Henning Makholm

Dato : 18-02-03 17:24

Scripsit "Søren Astrup" <astrup-net@mail.dk>

> A(r)= pi * r * s = pi * r * (sqr(r^2 + h^2)) = pi * r * (sqr (r^2 +
> ( 1/( ( pi/3 ) * r^2 ) )^2 ))

> Mener det er rigtig så langt tid eller???

Umiddelbart er der vist ikke nogen fejl der råber til himlen. Men det
ville måske have været en anelse mindre skræmmende hvis du havde valgt
h som den uafhængige variabel i stedet.

> Men så går det jo fyldstændigt galt når det skal forkørtes og
> diffenrenteres....

Prøv følgende (i rækkefølge):

1. Flyt r ind under kvadratrodstegnet.

2. Udnyt at hvis f(x) = g(h(x)) og g er strengt voksende, har
f maksimum/minimum i samme x som h har maksimum/minimum i.

--
Henning Makholm "`Update' isn't a bad word; in the right setting it is
useful. In the wrong setting, though, it is destructive..."

Fra : Søren Astrup

Dato : 18-02-03 17:57

Det fik jeg ikke lige helt fat i...
Ved stadig ikke hvordan jeg skal gripe det an... :(

Men mange tak for interessen... :)

Med venlig hilsen Aske Astrup

Fra : Henning Makholm

Dato : 18-02-03 19:19

Scripsit "Søren Astrup" <astrup-net@mail.dk>

> Det fik jeg ikke lige helt fat i...

Nå. Så må du nok lave dine lektier selv. Jeg giver ihvertfald ikke
flere hints.

--
Henning Makholm "I didn't even know you *could* kill chocolate ice-cream!"

Fra : Søren Astrup

Dato : 18-02-03 19:54

Men kunne jo ikke finde ud af dem...
Men stadig tak!

Ses hygge Aske

Fra : Henning Makholm

Dato : 19-02-03 00:24

Scripsit "Søren Astrup" <astrup-net@mail.dk>

> Men kunne jo ikke finde ud af dem...

Suk.

Hvad får du når du har fulgt hint nummer 1?

--
Henning Makholm "Y'know, I don't want to seem like one of those
hackneyed Jews that you see in heartwarming movies.

Fra : Søren Vestergaard

Dato : 19-02-03 20:27

Hej
Nu fatter jeg ikke en hat af det i debaterer. Men jeg ville bare spørge om
man ikke kan holde 'alt' tasten nede og trykke 253, ligesåvel som at opløfte
til ^2, som i gør. Eller er der noget med at det ikke virker i newsgroups
eller html etc.

Mvh Søren

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 19-02-03 20:40

Søren Vestergaard skrev:

>Nu fatter jeg ikke en hat af det i debaterer. Men jeg ville bare spørge om
>man ikke kan holde 'alt' tasten nede og trykke 253, ligesåvel som at opløfte
>til ^2, som i gør.

Teoretisk jo, men det er dels en rest fra den tid hvor tegn over
127 var usikre, dels et resultat af at mange programmeringssprog
noterer potensopløftning på den måde, og måske vigtigst: det
virker for vilkårlige potenser. Din metode klarer kun potenser af
2 og 3. En anden - også logisk mulighed - er **, altså f.eks.
7**2 = 49

>Eller er der noget med at det ikke virker i newsgroups
>eller html etc.

I dag virker det både i debatgrupper og i HTML - men hvad vil du
gøre ved 5^38? Det er nok bedst med kun én måde at notere
potenser på.

.... ligtesom det er bedst med kun én måde at udforme indlæg på:
citat først og kommentar nedenunder.

--
Bertel

Fra : Martin Larsen

Dato : 19-02-03 21:59

"Bertel Lund Hansen" <nospamfor@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse news:i3n75v0cqjn71mqk3kbjuseenf4reukcrj@news.stofanet.dk...

> virker for vilkårlige potenser. Din metode klarer kun potenser af
> 2 og 3. En anden - også logisk mulighed - er **, altså f.eks.
> 7**2 = 49

Eller pow(7,2)

> ... ligtesom det er bedst med kun én måde at udforme indlæg på:
> citat først og kommentar nedenunder.

Yea

Mvh
Martin

Fra : Søren Vestergaard

Dato : 23-02-03 17:05

Ja tak, det er da klart nu Der kunne jo godt være en masse 'alt'+
talkombinationer men det ville nu nok blive lidt forvirrende i lændgen.

Hilsen Søren

Fra : Søren Astrup

Dato : 21-02-03 17:32

hmm... Mange takker for hjælpen... :) Her løst den nu...
Har desværre ikke skrevet før nu da jeg har haft en kemi prøve der også lige
skulle læses til....

Men jeg er stadig interesseret i at vide hvad dette betyder:

Forstår ikke lige hvordan jeg skal bruge det til at finde hvor f'(x) = 0

Men stadig tak! :)

Med venlig hilsen Aske Astrup

Fra : Henning Makholm

Dato : 21-02-03 18:13

Scripsit "Søren Astrup" <astrup-net@mail.dk>

> Forstår ikke lige hvordan jeg skal bruge det til at finde hvor f'(x) = 0

Opgaven går ikke ud på at sætte f'(x)=0. Den går ud på at finde et
minimum. At sætte f'(x)=0 er én måde at gøre det på, men det er ikke
nødvendigvis den letteste.

--
Henning Makholm "The great secret, known to internists and
learned early in marriage by internists' wives, but

Fra : Carsten Nielsen

Dato : 20-02-03 16:07

"S ren Astrup" <astrup-net@mail.dk> wrote in message news:<3e5265c5$0$13272$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...
> Det fik jeg ikke lige helt fat i...
> Ved stadig ikke hvordan jeg skal gripe det an... :(
>
> Men mange tak for interessen... :)
>
> Med venlig hilsen Aske Astrup

Hvis en funktion g(x) stiger hele tiden, dvs. når x vokser bliver y
også større , så er det sådan at max for f(x) = g(h(x)) ligger på det
x, hvor den funktion h(x) har sit maksimum.

Da g(x+1) > g(x) for alle x, vil den største værdi af h(x) give den
største g(h(x)) = f(x)

Så når du sætter r ind under kvardratrod tegnet, og kvardratrod (x+1)
er større end kvardratrod (X), må du kunne finde max for sqrt(x), det
x er så også det x der er max for funktionen

Ikke mere hjælp herfra.

Venligst

Carsten Nielsen

Fra : Henning Makholm

Dato : 20-02-03 16:22

Scripsit carsten_niel@hotmail.com (Carsten Nielsen)

> Da g(x+1) > g(x) for alle x,

Der findes funktioner med den egenskab der ikke er strengt
voksende. Fx g(x) = x + 2sin(x/2pi).

--
Henning Makholm "Ligger Öresund stadig i Middelfart?"

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 21-02-03 13:33

Henning Makholm wrote:

> Der findes funktioner med den egenskab der ikke er strengt
> voksende.

Ja, det er jo ikke for ingenting at en voksende funktion defineres
ved

x1 < x2 ==> g(x1) < g(x2)

Den geometriske betydning er at hver gang man tager to punkter på
grafen, så ligger det venstreste af dem lavere end det højre. Med
andre ord har sekanten udspændt af de to punkter strengt positiv
hældningskoefficient (lig med differenskvotienten).

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Søren Astrup

Dato : 21-02-03 18:09

Hmm! Jeg kan godt forstå sammenhænget i at hvis h(x) er bliver nødt til at
være på sit max for at f(x) kan blive max....

f(x) = g(h(x))

Men hvorfor:
f'(x)=0
når
h'(x)=0
det forstår jeg ikke.

Er det kun i dette tilfælde eller er det altid gældene...

Er der andre fif man lige burde få af vide! :)

Men mange tak for svaret...

Fra : Henning Makholm

Dato : 21-02-03 18:12

Scripsit "Søren Astrup" <astrup-net@mail.dk>

> Men hvorfor:
> f'(x)=0
> når
> h'(x)=0
> det forstår jeg ikke.

Du har en formel for differentialkvotienten af en sammensat funktion,
ikke? Hvad får du når du ganger g'(h(x)) med 0?

--
Henning Makholm "... and that Greek, Thucydides"

Fra : Søren Astrup

Dato : 21-02-03 18:34

Jeg får 0...
Alt gange med nul giver 0....