Rensning af plexiglas!!
Fra : MC

Dato : 18-02-03 09:08

Hej Gruppe.

Jeg har en plexiglas overflade jeg ønsker et rense efter et klister mærke
har efterladt klister på overfladen.

Hvad bruges til at fjerne dette klister??

Jeg er bange for at ødelægge overfladen ved at bruge f.eks. rense benzin
eller lign. findes der noget der kan bruges?

Hilsen Martin.

Fra : Jeppe Madsen

Dato : 18-02-03 10:02

MC wrote:

> [...]
>
>Jeg er bange for at ødelægge overfladen ved at bruge f.eks. rense benzin
>eller lign. findes der noget der kan bruges?

Klisteret på klistermærker er ofte polyvinylalkohol. Det er opløseligt i
vand, omend langsomt, bedre i varmt vand, og ikke i ret meget andet.
Lidt opvaskemiddel kan hjælpe.
Du må så håbe at det ikke er trukket ind i plexiglasset, så får du næppe
den oprindelige flade igen.
Vær meget forsigtig med at bruge organiske solventer af nogen art. Selv
om de ikke direkte opløser overfladen, kan de gøre den uklar.

Mvh
Jeppe

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 18-02-03 14:11

In dk.videnskab, MC <martin.christiansen@tellabs.com> says...
> Hvad bruges til at fjerne dette klister??

Madolie.

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Alan Thwaites

Dato : 18-02-03 14:32

"MC" <martin.christiansen@tellabs.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hilsen Martin.
>
> Grape Tonic ! Effektiv og harmløs ! (men spørge mig ikke hvordan det
virker medmindre der er lidt citrusolie i )
Alan.

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 18-02-03 15:43

MC skrev:
> Jeg er bange for at ødelægge overfladen ved at bruge f.eks
>. rense benzin eller lign. findes der noget der kan bruges?

Hvis de andre gode og miljøvenlige råd, som allerede er kommet,
ikke virker, kan du altid bruge isopropylalkohol.

Men pas på! - det er *meget* brandfarligt. Men det skader ikke
plastik eller plexiglas. Man køber det på apoteket i en dråbeflaske.
Der skal kun få dråber til. Jeg bruger det til at rense cd-hylstre
med. Et par dråber på en lillebitte snip af en køkkenrulle eller en
vatpind.

Du skal nok heller ikke "sniffe det". - Husk at lukke vinduet op.
--
Med venlig hilsen Herluf Holdt
- Det er forresten også det bedste

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 18-02-03 16:50

In dk.videnskab, Herluf Holdt, 3140 <herluf@worldonline.dk> says...
> plastik eller plexiglas. Man køber det på apoteket i en dråbeflaske.

Og betaler kassen for det...

Jeg køber det hos Matas.

Fra : Regnar Simonsen

Dato : 19-02-03 00:44

Jesper G. Poulsen skrev :
> Jeg køber det hos Matas.

Hvad med på tanken?
Er karburatorsprit ikke hovedsageligt isopropylalkohol - eller som det mere
korrekt hedder : 2-propanol (eller endnu bedre propan-2-ol)

--
Hilsen
Regnar Simonsen

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 19-02-03 10:48

In dk.videnskab, Regnar Simonsen <regnar.simo@image.dk> says...
> Er karburatorsprit ikke hovedsageligt isopropylalkohol - eller som det mere

Jo, men jeg vil aldrig bruge det til eksvis tonehoveder.

Fra : Ulrik Smed

Dato : 18-02-03 18:17

> [...]
klister mærke
> har efterladt klister på overfladen.
>
> Hvad bruges til at fjerne dette klister??

Kan det ikke 'duppes' af med et andet klistermærke?

Fra : MC

Dato : 21-02-03 11:29

Tak for de mange forslag, og vil nu prøve ad.

Hilsen Martin