diff lign.
Fra : mlp

Dato : 16-02-03 12:49

Hej ng

Er der nogen der kan give mig lidt input til løsningen af følgende diff.
ligning:

y´ = y*x + y/x, som går gennem punktet (1,1)

Jeg har splittet den op og løst y´ = y*x: y =0,6065*e^½x^2
og y´= y/x: y = x

Men er jeg på rette vej ? og hvordan kommer jeg videre ?

/martin

Fra : Martin Larsen

Dato : 16-02-03 14:23

"mlp" <mlp@REMOVEkielsbjerg.dk> skrev i en meddelelse news:b2ntr0$9rr$1@sunsite.dk...
> [...]
> og y´= y/x: y = x
>
> Men er jeg på rette vej ? og hvordan kommer jeg videre ?

Mon ikke der findes en løsningsformel til en lineær homogen
differentialligning af 1. orden ?

Mvh
Martin

Fra : Henrik Christian Gro~

Dato : 16-02-03 14:55

"Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk> writes:

> Mon ikke der findes en løsningsformel til en lineær homogen
> differentialligning af 1. orden ?

Jo, men hvis man ikke kender den kan ligningen løses ved seperation af
de variable.

..Henrik

--
"The ultimate goal of mathematics is to eliminate all need for
intelligent though" - Graffiti af ukendt i 'Concrete Mathematics'

Fra : Henning Makholm

Dato : 16-02-03 14:41

Scripsit "mlp" <mlp@REMOVEkielsbjerg.dk>

> y´ = y*x + y/x, som går gennem punktet (1,1)

> Jeg har splittet den op og løst y´ = y*x: y =0,6065*e^½x^2
> og y´= y/x: y = x
> Men er jeg på rette vej ?

Det tror jeg ikke. Den opdeling synes umiddelbart kun at kunne bruges
hvis de enkelte led af højresiden kun afhænger af x, og det er jo ikke
tilfældet.

Umiddelbart ville jeg skrive højresiden om til y(x+1/x) og
så se om jeg ikke havde en færdig formel der kunne bruges
til en differentialligning af den form (hint, hint).

--
Henning Makholm "... popping pussies into pies
Wouldn't do in my shop

Fra : Martin Lambert Peder~

Dato : 16-02-03 18:23

> [...]
> så se om jeg ikke havde en færdig formel der kunne bruges
> til en differentialligning af den form (hint, hint).

Tak for hjælpen Henning (og i andre), det var lige hvad jeg havde brug for.

Jeg får løsningen til: y = (e^½x^2)*0,6065x

Det ser rimelig korrekt ud i forhold til de oplysninger jeg har.

Mvh
Martin

Fra : Martin Larsen

Dato : 16-02-03 18:51

"Martin Lambert Pedersen" <mlp@REMOVEkielsbjerg.dk> skrev i en meddelelse news:3e4fc8ed$0$135$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> Tak for hjælpen Henning (og i andre), det var lige hvad jeg havde brug for.
>
> Jeg får løsningen til: y = (e^½x^2)*0,6065x
>
> Det ser rimelig korrekt ud i forhold til de oplysninger jeg har.

Du får næppe 13 for den løsning

Mvh
Martin

Fra : Martin Lambert Peder~

Dato : 16-02-03 18:49

> "Martin Lambert Pedersen" <mlp@REMOVEkielsbjerg.dk> skrev i en meddelelse

> Du får næppe 13 for den løsning

11 er også OK

.... Hvad er der galt ?

/Martin

Fra : Martin Larsen

Dato : 16-02-03 19:10

Fra : Martin Larsen

Dato : 16-02-03 19:15

"Martin Lambert Pedersen" <mlp@REMOVEkielsbjerg.dk> skrev i en meddelelse news:3e4fcf0d$0$144$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> ... Hvad er der galt ?

Undskyld jeg sludrer vist. Jeg undrede mig over konstanten
som er e^-.5

Mvh
Martin

Fra : Martin Lambert Peder~

Dato : 16-02-03 19:12

> Undskyld jeg sludrer vist. Jeg undrede mig over konstanten
> som er e^-.5

?? jeg er ikke helt med...

/Martin

Fra : Martin Larsen

Dato : 16-02-03 21:00

"Martin Lambert Pedersen" <mlp@REMOVEkielsbjerg.dk> skrev i en meddelelse news:3e4fd46d$0$130$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> ?? jeg er ikke helt med...

Integrationskonstanten som du har bestemt ved hjælp af
betingelsen (1,1)

Mvh
Martin

Fra : Martin Lambert Peder~

Dato : 16-02-03 21:04

> Integrationskonstanten som du har bestemt ved hjælp af
> betingelsen (1,1)

Ja OK, så kan det være det alligevel giver 13 :)

/Martin