Teleportation - /beam us up/
Fra : Per Rønne

Dato : 16-02-03 06:05

I Star Trek kan man se at besætningen stråles op og ned. Ren science
fiction, ikke?

I dag kan man på forsiden af Berlingske Tidende [og i Magasin] se at nu
er forskere på Niels Bohr Instituttet gået i gang med at teleportere
materie. De skal tidligere have haft succes med at teleportere en
lysstråle - men det er vel også noget andet.

Leder af forsøget er den amerikanske professor Eugene Polzik. Forsiden
indeholder derudover en reference til New Scientist.

Og overvejelser om at teleportere mennesker til Mars, i stedet for at
bruge et rumskib .

--
Per Erik Rønne

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 16-02-03 09:04

Per Rønne skrev:
> Og overvejelser om at teleportere mennesker til Mars,
> i stedet for at bruge et rumskib .

Spændende.
Men ærgerligt at vi stadig skal ånde med de gammeldags lunger.
Kan vi ikke gå over til fotosyntese med implanterede klorofyl-
grønkorn? Så kommer vi også til at ligne de grønne marsmænd.

Nå ja, ilt kan vel også teleporteres?
--
Med venlig hilsen Hr.luft
- og undskyld useriøsiteten. Det var jo en *for*sideartikel.

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 16-02-03 10:27

Hej Per

Det er da en 'gammel' nyhed?

Her er mere om entanglement teleportation:

-

The Quantum World: Review and discussion of implications of quantum
theory, popular article written by a physicist.:
http://www.idmon.freeserve.co.uk/

The Quantum World, EPR [Einstein, Podolsky, Rosen]:- Spooky
Connections[=entanglement]:
http://www.idmon.freeserve.co.uk/quant3.htm
Citat: "...Quantum theory upset Einstein because it gave him nothing
better to grapple with than frustrating probabilities. In 1936, he got
together with Boris Podolsky and Nathan Rosen to create the "EPR
paradox". It's ironic that the spooky EPR connection has now been used
in the lab to teleport photons, because the original reason for
inventing the EPR paradox was to show that one of the implications of
quantum theory was so unacceptable that it must be wrong or incomplete
in some respect. What the EPR trio couldn't accept was the idea that
measuring a photon in one place could have an instantaneous physical
consequence somewhere else -- all because quantum measurements are about
probabilities..."

The Quantum World, Parallel Power - Computing:
http://www.idmon.freeserve.co.uk/quant9.htm
Citat: "...What would you get if you crossed a Bose-Einstein condensate
with Schroedinger's cat? One big, chilly cat? A litter of identical but
indeterminate kittens? In fact, no: you would get a quantum computer.
But let's take that a little more slowly..."

-

To Big Bang or not to Big Bang:
http://cph.ing.dk/konf/root/rumfart/html/0227.all.html#232

Tid? Rum og stof i bevægelse?:
http://cph.ing.dk/konf/root/bagnet/html/0832.all.html#840

f.eks.:

27. september 2001 Dansk gennembrud i kvanteforskning:
http://www.comon.dk/index.php?page=news:show,id=9499
Citat: "... Kvantekommunikation og teleportation er rykket et skridt nærmere
Ph.d.-studerende Brian Julsgaard, forskningsadjunkt Alexander Kozhekin
og professor Eugene Polzik har demonstreret det såkaldte "entanglement"
af to objekter, som hver især består af omkring en trillion atomer.
Dermed kan et objekts tilstand transporteres fra et sted til et andet -
teleportation er en realitet, men endnu kun i lille målestok ..."

Web archive mirror: New Scientist, 28 June 1997: "Light's spooky
connections [=entanglement] set distance record":
http://web.archive.org/web/20010530160702/http://bse.newscientist.com/ns/970628/nlight_nf.html

-

Og kreativiteten har "fremtryllet" følgende:

UniSci, 26-Nov-2001 Holograms Based On 'Spooky Action At A Distance'
[=entanglement]:
http://unisci.com/stories/20014/1126013.htm
Citat: "...It's the interference of the possible paths that encodes the
holographic image of the hidden object, which is very spooky indeed. ..."

I princippet burde entanglement hologrammet betyde, at man kan "se"
indholdet af et sort hul, hvis ikke de entanglede måle fotoner er for
lang tid om at nå objekter indenfor det sorte hul.

-

Lidt mere i samme boldgade; ormehul rumtidsrejser:

Tidsrejser.....:
http://cph.ing.dk/konf/root/bagnet/html/1481.all.html#1482

mvh/Glenn

Fra : Per A. Hansen

Dato : 16-02-03 13:35

"Per Rønne" <per@ronne.invalid> skrev i en meddelelse news:1fqglyw.9ct7cvkyqh7fN%per@ronne.invalid...
> I Star Trek kan man se at besætningen stråles op og ned. Ren science
> fiction, ikke?

Ikke helt - man kan teleportere nogle få atomer ad gangen.

> Leder af forsøget er den amerikanske professor Eugene Polzik. Forsiden
> indeholder derudover en reference til New Scientist.

Som vel nogenlunde svarer til Illustreret VidenskAB?

> Og overvejelser om at teleportere mennesker til Mars, i stedet for at
> bruge et rumskib .

Fidusen går lidt af denne transportform, hvis det tage nogle tusind år
at gennemføre flytning af en hel person

Per A. Hansen

Fra : Per Rønne

Dato : 16-02-03 14:05

Per A. Hansen <xxper.hansen@get2net.dk> wrote:

> Som vel nogenlunde svarer til Illustreret VidenskAB?

Sidstnævnte kender jeg fra tandlægens venteværelse. Førstnævnte kun fra
omtale.

> Fidusen går lidt af denne transportform, hvis det tage nogle tusind år
> at gennemføre flytning af en hel person

Det var vist nærmest et »ingeniørproblem«.

Men hovedbrugen skulla være forbedrede datamater. Kvantedatamater.
--
Per Erik Rønne

Fra : Jakob Harming

Dato : 16-02-03 17:38

Per Rønne skrev:

> [...]

Hvad er der ellers af gode magasiner? Jeg har haft abonneret på
NewScientist og syntes det var nogen ok artikler, kunne dog godt tænke
mig at de gik lidt mere i dybden i artiklerne i stedet for alle de
referencer. Illustreret videnskab læser man jo kun, hvis man lige har
fået det stukket i hånden og ikke har noget at lave de næste 20 min.

Jakob

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 16-02-03 14:07

Hej Per

Du kalder nogle trillioner atomer for få atomer?

Fra : Per A. Hansen

Dato : 16-02-03 20:15

"Glenn Møller-Holst" <glenn@c.dk> skrev i en meddelelse news:3E4F8CD9.1020805@c.dk...
Hej Per

>Du kalder nogle trillioner atomer for få atomer?

Nej. De forsøg jeg har set har drejet sig om få atomer/
molekyler.

> [...]

>Dermed kan et objekts tilstand transporteres fra et sted til et andet -
>teleportation er en realitet, men endnu kun i lille målestok ..."

Der er meget lang vej fra at kunne demonstrere "entanglement" -
( der jo er en ret ret så uforståelig opførsel af elementarpartiklerne,
men kan se det virker, men ingen kan vel forklare hvorfor)
- og til at flytte fysiske objekter. Det mangler vi endnu at se i praksis.
Noget andet er så at "beame" levende organismer så de efter teleportationen
stadig er levende! . Den tror jeg ikke man rigtigt kan handle ( endnu).

Den sidste linie med den lille målestok er jeg enig i - men det er da interessant
at man er kommet videre - om ikke andet vil det være af stor interesse at
finde ud af noget mere om kvantemekanik.

Per A. Hansen

Fra : Per Rønne

Dato : 16-02-03 20:33

Per A. Hansen <xxper.hansen@get2net.dk> wrote:

> Nej. De forsøg jeg har set har drejet sig om få atomer/
> molekyler.

De forsøg der omtales, og som man nu vil /forsøge/, omfatter småskyer.
Med trillioner af molekyler.
--
Per Erik Rønne

Fra : Simon Kristensen

Dato : 16-02-03 16:12

"Per A. Hansen" <xxper.hansen@get2net.dk> writes:

> Som vel nogenlunde svarer til Illustreret VidenskAB?

Overhovedet ikke. New Scientist udkommer hver uge og består mestendels
af populariserede udlægninger af nyere forskning. Der er tale om
rigtig forskning indenfor felter som fysik, kemi, biologi osv. Ikke om
papvidenskabelige vrøvleartikler om tankeoverførsel og hvordan man
bygger sin egen zombie, hvilket var niveauet sidst jeg læste
Illustreret Videnskab. Desuden kommenterer New Scientist på den
videnskabspolitiske situation - mestendels i Storbritanien. Der er
også job-annoncer for videnskabelige stillinger. Alt i alt er New
Scientist et blad, jeg læser med god samvittighed, mens Illustreret
Videnskab efter min opfattelse er kun et par grader over Ugens Rapport
i lødighed.

Jeg skal dog ikke gøre mig klog på alt det teleportations-halløj. Er
der ikke blot tale om, at man kan overføre egenskaber ved enkelte
partikler frem for rigtige partikler?

Venligst

Simon (der selv har citeret New Scientist i en videnskabelig
artikel

--
The good Christian should beware of mathematicians, and all those who
make empty prophecies. The danger already exists that the

Fra : Per Rønne

Dato : 16-02-03 16:15

Simon Kristensen <spam_me_senseless@simonsays.dk> wrote:

> Jeg skal dog ikke gøre mig klog på alt det teleportations-halløj. Er
> der ikke blot tale om, at man kan overføre egenskaber ved enkelte
> partikler frem for rigtige partikler?

Et interessant perspektiv. Teleporteres et menneske, vil der så blot
være tale om en kopi [en klon], mens den oprindelige person dør, eller
vil der være tale om at den pågældende person rent faktisk rejser?

Men her skal vi måske FUTe til en filosofisk eller religiøs grupper?
--
Per Erik Rønne

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 16-02-03 17:32

Simon Kristensen wrote:

> [...]
> mathematicians have made a covenant with the devil to darken the
> spirit and to confine man in the bonds of Hell. -- St. Augustin

Det er rart at der er så få »gode kristne« tilbage i vore dage.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Simon Kristensen

Dato : 17-02-03 10:43

Jeppe Stig Nielsen <mail@jeppesn.dk> writes:

> Det er rart at der er så få »gode kristne« tilbage i vore dage.

Ja - man kan faktisk løse en differential-ligning i fuld offentlighed
uden frygt for repressalier i vore dage

> --
> Jeppe Stig Nielsen <URL:http://jeppesn.dk/>. «
>
> "Je n'ai pas eu besoin de cette hypothèse (I had no need of that
> hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Jeg har tit tænkt over, hvad det er for en hypotese, den gode Laplace
ikke har haft brug for. Kan du gøre mig klogere?

Venligst

Simon

Fra : Brian Lund

Dato : 16-02-03 20:45

> [...]
> Illustreret Videnskab. Desuden kommenterer New Scientist på den
> videnskabspolitiske situation - mestendels i Storbritanien. Der er

Du har vist læst "en skør skør verden" istedet for Ill. videnskab :)?

Brian

Fra : Martin Petersen

Dato : 16-02-03 23:00

"Brian Lund" <vult2@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Du har vist læst "en skør skør verden" istedet for Ill. videnskab :)?

Er det ikke det samme blad med forskelligt omslag?

- Martin

Fra : Peter Makholm

Dato : 17-02-03 10:42

Simon Kristensen <spam_me_senseless@simonsays.dk> writes:

> Jeg har tit tænkt over, hvad det er for en hypotese, den gode Laplace
> ikke har haft brug for. Kan du gøre mig klogere?

Gud, hvis min hukommelse ikke narre mig.

--
Peter Makholm | The four letter word beginning with L?
peter@makholm.net | It's life, love, libc or lisp

Fra : Simon Kristensen

Dato : 17-02-03 10:50

Peter Makholm <peter@makholm.net> writes:

> Gud, hvis min hukommelse ikke narre mig.

Det anede mig - tak!

Simon

Fra : T. Liljeberg

Dato : 17-02-03 10:58

On Mon, 17 Feb 2003 10:41:48 +0100, Peter Makholm <peter@makholm.net>
wrote:

>Gud, hvis min hukommelse ikke narre mig.

Det er korrekt. Historien går noget i retning af, at Laplace havde
præsenteret sit verdensbillide til Napoleon, som derefter spurgte
hvordan Gud passede ind i den model.

Pascal havde en lidt anden vinkel på spørgsmålet i det i
risiko-analysen berømte "Pascal's wager".

Tom

--
Faber quisque fortunae suae.
- Appius Claudius

Fra : Simon Kristensen

Dato : 17-02-03 11:05

T. Liljeberg <liljeberg_t@cox.net> writes:

> [...]
> hvordan Gud passede ind i den model.
>
> Pascal havde en lidt anden vinkel på spørgsmålet i det i
> risiko-analysen berømte "Pascal's wager".

Det bedste gudsbevis udført af en matematiker må bestemt være
Eulers. Det gik noget i retningen af: "Min herre, [indsæt
vrøvleligning her] - ergo eksisterer Gud! Svar!" Opponenten måtte
skamfuld fortrække fra debatten. Advarsel: Denne teknik virker kun i
større forsamlinger

Venligst

Simon

Fra : Per Rønne

Dato : 17-02-03 14:13

> [...]

> vrøvleligning her] - ergo eksisterer Gud! Svar!" Opponenten måtte
> skamfuld fortrække fra debatten. Advarsel: Denne teknik virker kun i

Så prøv at læse Anselm af Canterbury's Proslogion.

På 25 side »beviser« han logisk Guds eksistens. Jeg har den faktisk i en
pdf-fil, jeg kan sende til interesserede.

Et referat efter hukommelsen af et referat jeg har læst er:

1. Kan du forestille dig noget mere fuldendt end Gud?
2. Kan være fuldendt hvis det ikke eksisterer?
3. Ergo eksisterer Gud .
--
Per Erik Rønne

Fra : news.sunsite.dk

Dato : 17-02-03 15:34

> [...]
>
> 1. Kan du forestille dig noget mere fuldendt end Gud?
> 2. Kan være fuldendt hvis det ikke eksisterer?

Tegn mig en fuldent cirkel og jeg vil begynde at tro!

Mvh Thomas

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 18-02-03 14:05

Per Rønne wrote:

> 1. Kan du forestille dig noget mere fuldendt end Gud?
> 2. Kan være fuldendt hvis det ikke eksisterer?
> 3. Ergo eksisterer Gud .

Filosoffer punkterer det argument ved at gøre opmærksom på at eksistens
ikke er en egenskab (en egenskab ved Gud).

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 18-02-03 14:11

"T. Liljeberg" wrote:

> Det er korrekt. Historien går noget i retning af, at Laplace havde
> præsenteret sit verdensbillide til Napoleon, som derefter spurgte
> hvordan Gud passede ind i den model.

Det er også den historie jeg kender.

På den tid har det nok været usædvanligt ikke at nævne Gud i det mindste
i forordet til en videnskabelig monografi.

Man behøver ikke at forstå Laplaces bemærkning som et udtryk for ate-
isme; den kan også bare betyde at han finder spørgsmålet irrelevent i
sammenhængen. Altså Gud står uden for spørgsmålet om kosmos' indretning.

Hvorvidt Laplace faktisk var ateist, må historikere svare os på.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 17-02-03 18:24

Per Rønne wrote:

> [...]
> materie. De skal tidligere have haft succes med at teleportere en
> lysstråle - men det er vel også noget andet.

Artiklerne kan findes via denne søgning:

http://www.berlingske.dk/soeg?s=Eugene+Polzik

Citat fra den ene artikel "Det rene science fiction
":
"...Det er ikke stof, vi forsøger at flytte. Det, vi flytter, er kvante
informationen om stof...."

Det beskrives også hvordan det tænkes at kunne overføre information fra
kilde objektet til destination "atomaffald" puljen, så resultatet bliver
destinationsobjektet.

mvh/Glenn

Fra : N/A

Dato : 19-02-03 19:52

Fra : Henning Makholm

Dato : 19-02-03 19:52

Scripsit Carsten Svaneborg <zqex@nowhere.on.the.net>

> Problemet er blot at man skal placere B på Mars, før A's informationer
> kan sendes til B.

> Kan vi sende et rumskib med B til Mars, så vi kan overføre A, og
> ødelække både A og B i processen, så kunne vi jo lige så godt
> sende A med raketten, og droppe alt bøvlet.

Hvis man kan bruge et B som det er mindre kompliceret at holde i live
undervejs på turen end en astronaut, kunne det stadig være interessant.

(Men så vidt jeg forstår presserumlerierne, kan B dø af dekoheræns
undervejs, og så er det måske alligevel lettere at lade astronaten
tage turen).

--
Henning Makholm "Punctuation, is? fun!"

Fra : Carsten Svaneborg

Dato : 20-02-03 16:16

Henning Makholm wrote:
> (Men så vidt jeg forstår presserumlerierne, kan B dø af dekoheræns
> undervejs, og så er det måske alligevel lettere at lade astronaten
> tage turen).

Selv i lyset af recent events, ville jeg nok satse pengene på
flyveturen, fremfor at sætte min penge på teleportationsteknikken,
vi ved alle hvad der sker hvis der kommer en flue i maskineriet.

--
Mvh. Carsten Svaneborg
http://www.softwarepatenter.dk

Fra : Simon Kamber

Dato : 22-02-03 20:25

On Thu, 20 Feb 2003 16:16:28 +0100, Carsten Svaneborg
<zqex@nowhere.on.the.net> wrote:

>Selv i lyset af recent events, ville jeg nok satse pengene på
>flyveturen, fremfor at sætte min penge på teleportationsteknikken,
>vi ved alle hvad der sker hvis der kommer en flue i maskineriet.
Yep, lad os beame en flue til mars:D Forresten tror jeg ikke
teleportation til mars er en prioritet LIGE nu, en tur til den anden
side af kloden er nok mere brugbar kommercielt.