Anden verdenskrig og atombomben
Fra : Ole

Dato : 15-02-03 15:52

Hej i gruppen
Hvor langt var Hilter fra at lave en atombombe. Einstein flygtede jo og
dannede grunlaget for den. Hitler ville vel nok have tabt krigen aligevel da
USA var lidt forand. Og dette forspring var, tror jeg, nok afgørende for
krigen hvis den havde fortsat?

Det undrer mig samtidig at de fleste (selvfølgelig kun set med teknologiske
øjne), feks. Irak, ikke har atomvåben, da de forekommer mig lette at lave
for et land, som ihærdigt prøver at lave dem. Opfindelsen er trodsalt ved at
være 'gammel'.

Mvh
Per

Fra : Ole

Dato : 15-02-03 15:55

Hov den skulle have været i dk.videnskab.historie.

Mvh
Per

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 15-02-03 16:10

Ole skrev:

>Hov den skulle have været i dk.videnskab.historie.

Ja, det skulle den da også. Jeg gensender lige mit svar til den
gruppe - med et komplet citat af dit indlæg.

--
Bertel

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 15-02-03 16:08

Ole skrev:

>Hvor langt var Hilter fra at lave en atombombe.

Jeg ved det ikke.

>Einstein flygtede jo og dannede grunlaget for den. Hitler ville
>vel nok have tabt krigen aligevel da USA var lidt forand.

USA spillede ikke så stor en rolle for krigen endda - ud over at
det primært var dem der sloges mod japanerne som ellers kunne
have gjort livet surt for de allierede. Hitlers tropper var
tyndet slemt ud hen mod slutningen, det var faktisk rene drenge
de sidste af dem. Han selv var syg og mismodig, og flere fra hans
stab var mest til sinds at stoppe krigen. På det tidspunkt hvor
bomben kunne have været færdig, ville krigen være tabt under alle
omstændigheder.

>Og dette forspring var, tror jeg, nok afgørende for krigen hvis
>den havde fortsat?

Den kunne ikke fortsætte. Der var faktisk andre tidspunkter hvor
andre beslutninger havde en reel chance for at ændre dens forløb.
Der var vist noget med nogen avancerede ubåde der blev opgivet
(ikke sikker), og der var i hvert fald nogle jetfly som Hitler
ikke regnede for vigtige, og som muligvis kunne have vendt hans
held. Men den mest afgørende beslutning efter min vurdering var
at han ville gå imod Rusland samtidig med at han kæmpede mod de
andre på flere fronter. På det tidspunkt havde han ellers en
ikke-angrebspagt med Stalin, så hans ryg var fri. Det var en dum
og katastrofal beslutning at bryde den. Det blev ikke bedre af at
han beordrede kamp uden overgivelse eller flugt da hans tropper
var spærret inde ved Stalingrad.

> [...]
>for et land, som ihærdigt prøver at lave dem. Opfindelsen er trodsalt ved at

Det kan ikke være viden der er problemet. Mon ikke det er
adgangen til plutonium der er afgørende? Men jeg ved det ikke.

--
Bertel

Fra : Per A. Hansen

Dato : 16-02-03 10:38

"Ole" <plarsenn@privat.dk> skrev i en meddelelse news:3e4e53de$0$242$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> [...]
> USA var lidt forand. Og dette forspring var, tror jeg, nok afgørende for

De var meget langt fra den.
Det var ikke Einstein, der havde noget med den at gøre, men Heisenberg.
Han lavede en stor fejlberegning m.h.t. kritisk masse for U-235 og derfor
blev den opgivet.
Tysklands største kapacitet på området var ikke Otto Hahn, der ganske
vist fik en nobelpris, men det var Lise Meitner, der var den største
kapacitet. Hun flygtede til Sverige.
Så gik der jo også kuk i det tunge vand fra Norge, der endte på bunden
af Tinn-sjøen.

Per A. Hansen