Usynlig kappe fra Japan
Fra : Ukendt

Dato : 14-02-03 16:37

Hej gruppe..

Har _hørt_ at japanerne har lavet en kappe der kan kamuflere sig til
omgivelserne.
Nogen der har hørt om dette eller måske et link?

Lyder interresant ;)

mvh
Benny

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 14-02-03 16:47

Benny skrev:

> Har _hørt_ at japanerne har lavet en kappe der kan kamuflere
> sig til omgivelserne.
> Nogen der har hørt om dette eller måske et link?

http://optics.org/articles/news/8/8/39/1
http://slashdot.org/article.pl?sid=02/09/03/1234219

// Klaus

Fra : Sune Storgaard

Dato : 14-02-03 17:21

Klaus Alexander Seistrup 's insignificant opinion was stated in:

> http://optics.org/articles/news/8/8/39/1
> http://slashdot.org/article.pl?sid=02/09/03/1234219

Ideen er da meget god, jeg undrer mig bare lidt over praktiske
anvendelsmuligheder.

Den er iøvrigt ikke helt perfekt, jeg blev smidt ud omgående og bademesteren
sagde at jeg skulle gå ind i dameomklædningen mere..

--
/Sune
Fac ut vivas!

Fra : Kim Kolmorgen

Dato : 18-02-03 22:48

On Fri, 14 Feb 2003 17:21:21 +0100, "Sune Storgaard" <speg-fjern@mail.dk> wrote:

>Ideen er da meget god, jeg undrer mig bare lidt over praktiske
>anvendelsmuligheder.

Det har da indtil flere gange været vist på TV ifm. med fremtidige muligheder
for miltær camouflage hvor de demonstrerede soldater der faldt i et med
baggrunden, men det har jo nok endnu større betydning for at skjule store
objekter som hele vognkolonner, skibe og fly fra optisk observation.

Ideen, svjh, er at udstyre forskellige (tøj)stoffer med indvævede lcd'er (e.l.)
og så lade et kamera filme hvad der er bag genstanden og vise det på forsiden,
altså ikke brug af blå/grøn "baggrund". Hvor tæt man er på en virkeliggørelse,
ved jeg af gode grunde ikke, men jeg mistænker at den demonstration der var i
udsendelsen, snarere benyttede den blå/grønne baggrund og ektern projektion end
en virkelig demonstration af teknologien.
--
Venlig Hilsen
Kim Kolmorgen

Fra : Dan MOrtensen

Dato : 14-02-03 22:16

On Fri, 14 Feb 2003 15:46:57 +0000 (UTC), Klaus Alexander Seistrup
<spam@magnetic-ink.dk> wrote:

>http://optics.org/articles/news/8/8/39/1
>http://slashdot.org/article.pl?sid=02/09/03/1234219

Jeg fik 2 filmklip en gang for nylig, og der troede jeg at det var
noget der var optaget med "blå baggrund", og så benytte næsten samme
farve til det der skal være usynligt.

--

/Dan MOrtensen

Fra : news.sunsite.dk

Dato : 15-02-03 00:02

> Har _hørt_ at japanerne har lavet en kappe der kan kamuflere sig til
> omgivelserne.
> Nogen der har hørt om dette eller måske et link?

Det har jeg, endda med et billede - men om det er en hoax er ikke muligt for
mig at afgøre!
http://shor.ter.dk/294848254

Mvh Thomas

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 15-02-03 00:42

news.sunsite.dk skrev:

>Det har jeg, endda med et billede - men om det er en hoax er ikke muligt for
>mig at afgøre!

Det lyder plausibelt når man læser teksten - men hvordan sikrer
man sig at alle 'kameraerne' peger rigtigt og ikke bare
fotograferer hulter til bulter?

--
Bertel

Fra : ML-78

Dato : 15-02-03 17:34

> Det har jeg, endda med et billede - men om det er en hoax er ikke muligt
for
> mig at afgøre!
> http://shor.ter.dk/294848254

Uden at være ekspert synes jeg billedet ser ret kunstigt ud. Skyggerne af de
tre personer man ser "gennem" jakken er ikke parallelle med andre skygger.
Desuden er der noget galt med perspektivet - de tre personers størrelse
passer ikke med det afstands- og størrelsesforhold, der antydes af
omgivelserne.

ML-78

Fra : Jakob Monstrup

Dato : 15-02-03 18:45

> [...]
> Desuden er der noget galt med perspektivet - de tre personers størrelse
> passer ikke med det afstands- og størrelsesforhold, der antydes af

Dette skyldes jo alt sammen måden billedet er lavet. Et kamera bag personen
med kappen.
Dette kamera ser naturligvis ikke verden fra samme position som det kamera
der ser manden med kappen..derfor "forvrængningen"

Fra : Klaus G.

Dato : 15-02-03 00:29

"Benny" <ingenemail> wrote in message
> [...]
> omgivelserne.
> Nogen der har hørt om dette eller måske et link?

Det virker på den måde at der står et kamera og filmer baggrunden, og så
projektere den det ud på det som nu skal være "gennemsigtigt". Så der går
nok et par år eller 10 før du kan rende rundt ude i den lokale plantage og
lege predator :)

--
Klaus G. / Seth-Enoch

Fra : sune vuorela

Dato : 15-02-03 11:11

On Sat, 15 Feb 2003 00:29:04 +0100, "Klaus G."
<klaus_godt@hotmail.com> wrote:

> [...]
>nok et par år eller 10 før du kan rende rundt ude i den lokale plantage og

Har i forresten set James Bonds bil fra den nye james bond film?

--
Sune

Fra : Ulrik Jensen

Dato : 15-02-03 11:33

Hej

sune vuorela <nospam@vuorela.dk> writes:
> Har i forresten set James Bonds bil fra den nye james bond film?

Ja den kan jo nogle tricks :)

--
Ulrik Jensen
ulrik@qcom.dk - http://www.minefilm.tk

Fra : rofe@mailme.dk

Dato : 15-02-03 19:56

Jeg har set et tilsvarende klip hvor en mand står med en bold/kasse der gør
det samme,
og hvor han efterfølgende tager den "usynlighedskappe" på.

Dog er jeg ret kritisk over for ægteheden af det, for bolden/firkanten ikke
viser manden
som den burde, går ud fra den tager billeder af det bagvedliggende og
projektere om forna,
men i stedet det der er bag manden (en reol).

Lidt mystisk!

Med venlig hilsen
Ronni
rofe@mailme.dk

Fra : Ivar

Dato : 15-02-03 22:35

Benny skrev:

> Har _hørt_ at japanerne har lavet en kappe der kan kamuflere sig til
> omgivelserne.

Er det dette optiske bedrag, du søger ?

http://www.star.t.u-tokyo.ac.jp/projects/MEDIA/xv/oc.html

Ivar

Fra : rofe@mailme.dk

Dato : 15-02-03 23:14

Yeps!

Havde bare glemt hvor jeg havde fået filmen fra, det var dog ikke fra dette
link.

/Ronni

Fra : Martin Axelsen

Dato : 14-04-03 21:59

Hehe: http://www.star.t.u-tokyo.ac.jp/projects/MEDIA/xv/images/bone2.mpg
smart lavet

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 17-02-03 13:23

> [...]
> omgivelserne.
> Nogen der har hørt om dette eller måske et link?

Som jeg forstår det kan det kun lade sig gøre hvis man har adgang til
optagelser eller anden computer manipulation. Altså ikke helt realtime
camuflage.

Jeg forstår det sådan som at Saddam ikke ville få nogen særlig gavn af at
bruge dem til at camuflere hans Scuds.

--
mvh/rg. From The Sum of all Fears:
Christian [In a Nuclear Arms depot in Russia, during an inspection]

Fra : Jakob Monstrup

Dato : 17-02-03 14:02

> Jeg forstår det sådan som at Saddam ikke ville få nogen særlig gavn af at
> bruge dem til at camuflere hans Scuds.

Heh. Han må da have haft ok success med det siden usa siger han har dem men
ingen kan finde dem.