Om toiletruller
Fra : Rømer

Dato : 14-02-03 13:43

øh, et lidt ejendommeligt spørgsmål måske...

Men når man ser på en rulle toiletpapir, køkkenrulle eller andet papir på
rulle, så er kanten altid "helt" lige - det antyder at rullen er produceret
i lange ruller, der siden er skåret op i passende stykker.
Hvordan?
Hvis man står med en køkkenrulle er den temmelig blød - og begynder man at
skære i den giver papiret efter - det samme med toiletruller.
Jeg er med på, at kniven nok er meget skarp - men alle, der har prøvet at
skære eller klippe i papir, ved, at det døver en æg lynhurtigt.

Altså - hvordan laver man toiletruller/køkkenruller?

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 14-02-03 13:57

"Rømer" <fupkonto@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> skære eller klippe i papir, ved, at det døver en æg lynhurtigt.
>
> Altså - hvordan laver man toiletruller/køkkenruller?

Det samme kan undre mig med skumgummivaskeklude
Hvordan kan man skære så pænt tyndt ?
Gøres det med vaskekludene komprimeret ?

--
mvh/rg. From The Sum of all Fears:
Christian [In a Nuclear Arms depot in Russia, during an inspection]

Fra : Jon Larsen

Dato : 14-02-03 15:08

På Isover, kan de skære isoleringsmateriale over med trykluft. Mener de
sagde de kørte med et tryk på 3000 bar...

--
MVH.
Jon Larsen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 15-02-03 00:03

Jon Larsen skrev:

>På Isover, kan de skære isoleringsmateriale over med trykluft. Mener de
>sagde de kørte med et tryk på 3000 bar...

Papir kan skæres med en vandstråle. Jeg ved ikke hvilket tryk de
bruger.

--
Bertel

Fra : Ulrik Smed

Dato : 15-02-03 00:04

"Christian B. Andresen" <mailto:username@domain.country> skrev i
en meddelelse

> Det samme kan undre mig med skumgummivaskeklude
> Hvordan kan man skære så pænt tyndt ?
> Gøres det med vaskekludene komprimeret ?

Jeg plejer at skære skumgummi med en ståltråd med strøm til. Det
virker fremragende. Også perfekt til flamingo. Men nok ikke så
godt til WC-papir. Mon de bruger en vandskærer?

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 15-02-03 01:47

Ulrik Smed <ulsm@post1.tele.dk> skrev i en

> [...]
> virker fremragende. Også perfekt til flamingo. Men nok ikke så
> godt til WC-papir. Mon de bruger en vandskærer?

De bruger netop vandskærer! Så kan de sælge lokumspapir i 5-liters dunke.
Jeg vil foreslå en skærebrænder, da aske fylder endnu mindre og er meget
lettere
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Ove Kjeldgaard

Dato : 15-02-03 10:55

"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> wrote:

>De bruger netop vandskærer! Så kan de sælge lokumspapir i 5-liters dunke.
>Jeg vil foreslå en skærebrænder, da aske fylder endnu mindre og er meget
>lettere

Først og fremmest så kender jeg ikke svaret på toiletrulle problemet, men
vandskæring er ikke bare legetøj længere.

Vand med et tryk på over 3000 bar (tre tusind bar) kan evt. med lidt sand skære
i næsten alt. Og ved det tryk er vandmængden faktisk ikke ret stor.

Et enkelt link til vandskæring i maskinindustrien er her:
http://www.aalsrode.dk/DreamHC/Side16.html

--
Med venlig hilsen, Ove Kjeldgaard
Natur og Friluftsliv: <http://hiker.dk>

Fra : Ivar Madsen

Dato : 17-02-03 08:13

Ove Kjeldgaard skrev Lørdag den 15. februar 2003 10:54 i dk.videnskab:

> Vand med et tryk på over 3000 bar (tre tusind bar) kan evt. med lidt sand
> skære i næsten alt. Og ved det tryk er vandmængden faktisk ikke ret stor.

Men pga specielt køkken og WC papir's store sugeevne, så dur det nok ikke med
vandskæring. Dertil kommer at det ganteres ikke er billigt at anskaffe en
sådan maskine.

BTW så kan jeg ikke se hvorfor man ikke skulle få en jævn kant på
maskinoprullet papir.

Ivar Madsen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 17-02-03 08:43

Ivar Madsen skrev:

>BTW så kan jeg ikke se hvorfor man ikke skulle få en jævn kant på
>maskinoprullet papir.

Almindelige papirbaner bliver skåret med vand, men det sker
løbende - altså lige inden oprulningen. Kanten er ellers ujævn.

--
Bertel

Fra : Morten Therkildsen

Dato : 16-02-03 18:26

"Ulrik Smed" wrote
> Jeg plejer at skære skumgummi med en ståltråd med strøm til. Det
> virker fremragende. Også perfekt til flamingo.

Hvor meget strøm sætter du til sådan et stykke ståltråd for at skære i
flamingo?

Mvh. Morten

Fra : Ulrik Smed

Dato : 16-02-03 23:52

"Morten Therkildsen" <morten@REMOVEtherkildsen.com> skrev i en
meddelelse news:vPP3a.81$za3.47@news.get2net.dk...
> "Ulrik Smed" wrote
Det

> Hvor meget strøm sætter du til sådan et stykke ståltråd for at
skære i
> flamingo?

Ca. 2-3 ampere. Men det er meget ca. Jeg bruger en gammel
bil-lader og en variotrafo foran. Og så justere afhængig af
ståltrådens længde og tykkelse. En konstantstrømsgenerator havde
nok været smartere, så skulle man ikke kompensere for længden.

Fra : Dan MOrtensen

Dato : 15-02-03 11:16

On Fri, 14 Feb 2003 13:42:48 +0100, "Rømer" <fupkonto@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>skære eller klippe i papir, ved, at det døver en æg lynhurtigt.
>
>Altså - hvordan laver man toiletruller/køkkenruller?
Ved det ikke, men mon ikke det bliver "mast" over, mellem en
stålvalse, og en meget hård (og døv) kniv. Kniven er en skive der
kører modsat valsen, og disse er presset sammen med mange kg's tryk.
Der hvor kniven og valsen rører hinanden vil alt materiale blive mast
over. Dette giver en meget lige kant. Der køres måske 10 ruller ved
siden af hinanden, og det yderste smides væ (kantafskæring).

Man kan sagtens køre over 100m/mn med denne opstilling..

Sådan gør vi på Fibertex ;.)'

--

/Dan MOrtensen

Fra : Jon Larsen

Dato : 15-02-03 13:06

Jeg kom til at tænke på at de nok skære papiret over INDEN de ruller det
op.....Så de køre fra en stor valse med bredt stykke papir og skære dem op i
mindre baner videre over til flere mindre valser..

Fra : Dan MOrtensen

Dato : 15-02-03 14:06

On Sat, 15 Feb 2003 13:05:51 +0100, "Jon Larsen"
<jon-soegaard@larsen.tdcadsl.dk> wrote:

>Jeg kom til at tænke på at de nok skære papiret over INDEN de ruller det
>op.....Så de køre fra en stor valse med bredt stykke papir og skære dem op i
>mindre baner videre over til flere mindre valser..

Ja, men ikke flere mindre valser. Det er sikkert den samme. Man sætter
så bare flere pap-rør på en "dorn" og ruller op parallelt.

Koblet sammen med automatisk udskiftning af dorn, og start på nyt sæt
ruller, man man vist lave(!) rigtig mange ruller i timen.

--

/Dan MOrtensen

Fra : Jon Larsen

Dato : 15-02-03 14:34

> Ja, men ikke flere mindre valser. Det er sikkert den samme. Man sætter
> så bare flere pap-rør på en "dorn" og ruller op parallelt.

Orv ja.. den havde jeg ikke lige set... det er selvfølgelig det smarteste
;-D

Fra : Ove Kjeldgaard

Dato : 15-02-03 15:21

> [...]

>op.....Så de køre fra en stor valse med bredt stykke papir og skære dem op i
>mindre baner videre over til flere mindre valser..

Papiret er rullet op først og skåret bagefter.
En oprulning efter opskæring vil ikke give den helt glatte side på rullen.

Og så til noget lidt/meget OT, men det har dog med toiletpapir at gøre:
http://www.hum.auc.dk/~trankjer/tarme.htm

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 16-02-03 17:27

In dk.videnskab, Jon Larsen <jon-soegaard@larsen.tdcadsl.dk> says...
> Jeg kom til at tænke på at de nok skære papiret over INDEN de ruller det

Har du aldrig set ruller hvor man kan se et skæremønster på siden af
rullen (svarende til at det skærende værktøj har forskubbet sig lidt i
forhold til rullen under skæring) ?

Rullerne bliver skåret ud mens de ligger stille.

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Nicolai L. Petersen

Dato : 15-02-03 15:39

In article <3e4ce4a0$0$13228$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, Rømer wrote:
> [...]
>skære eller klippe i papir, ved, at det døver en æg lynhurtigt.
>
>Altså - hvordan laver man toiletruller/køkkenruller?

Som gammel Næstved beboer og med mere end et besøg på maglemølle
papirfabrik, kan jeg sige at man laver en rulle der er ca 2m lang med
toiletpapiret på og derefter skærer dem over i den rigtige længde,
dette gøres med en roterende skarp klinge, der bliver slebet
automatisk for hver rulle der skæres over og det går lynhurtigt.

--
Regards
Nicolai L. Petersen

Fra : Kenneth G

Dato : 16-02-03 11:46

Efter at havde læst den lange list af forklaringer, gik jeg på toilette og
se en rulle hvor røret er halvt så langt som rullen var bred.

Så der faldt den med vandskæringen hvis pladask på gulvet.

Kenneth

Fra : Martin Larsen

Dato : 16-02-03 14:01

"Kenneth G" <post@venlig.dk> skrev i en meddelelse news:3e4f6b8d$0$24699$d40e179e@nntp02.dk.telia.net...
> Efter at havde læst den lange list af forklaringer, gik jeg på toilette og
> se en rulle hvor røret er halvt så langt som rullen var bred.
>
> Så der faldt den med vandskæringen hvis pladask på gulvet.

Det er måske en Max Havelar rulle? Normale ruller ser ikke
sådan ud.

Mvh
Martin