At forskrække en sodavand
Fra : Anders

Dato : 13-02-03 22:38

Hej :)
Ej, egentlig ville jeg bare gerne vide, hvorfor sodavand egentlig bruser,
når man ryster dem?

Og hvorfor bliver man egentlig forskrækket? I dag sneg jeg mig op på min
lillebror og sagde hej, og så blev han sørme forskrækket.. Men hvorfor?

--
//Anders

Fra : Torben Simonsen

Dato : 13-02-03 22:47

"Anders" <gregersen@adslhome.dk> writes:

> Ej, egentlig ville jeg bare gerne vide, hvorfor sodavand egentlig bruser,
> når man ryster dem?

Den mekaniske påvirkning fra rystelserne får gasformig kuldioxid til
at blive frigjort fra sodavanden.

> Og hvorfor bliver man egentlig forskrækket? I dag sneg jeg mig op på min
> lillebror og sagde hej, og så blev han sørme forskrækket.. Men hvorfor?

Det er et overlevelsesinstinkt. Hvis et rovdyr sniger sig ind på dig,
og du pludselig opdager det, så går kroppen automatisk i "kampberedskab"
og gør sig klar til enten at slås eller flygte.

--
-- Torben.

Fra : Uffe Holst

Dato : 14-02-03 10:26

In an article of 13 Feb 2003 Torben Simonsen wrote:

> Det er et overlevelsesinstinkt. Hvis et rovdyr sniger sig ind på dig,
> og du pludselig opdager det, så går kroppen automatisk i "kampberedskab"
> og gør sig klar til enten at slås eller flygte.

Lyder jo som en plausibel forklaring, men når mennesker bliver forskrækkede
har jeg bestemt ikke indtryk af, at "kroppen automatisk går i
kampberedskab". Tværtimod vil personen have behov for lidt tid til at sunde
sig oven på forskrækkelsen, førend personen er i stand til at fortsætte sit
arbejde.

--
Uffe Holst

Fra : Max M

Dato : 14-02-03 11:12

Uffe Holst wrote:

> [...]
> sig oven på forskrækkelsen, førend personen er i stand til at fortsætte sit

Det er nok nærmere den samme reaktion man har når man pludselig holder
ved noget varmt. En refleks der automatisk forsøger at få en væk fra
"det farlige". Desuden udløser det også adrenalin, hvilket gør at man er
mere kampklar og i en kortere periode får flere kræfter.

--

hilsen/regards Max M Rasmussen, Denmark

http://www.futureport.dk/
Fremtiden, videnskab, skeptiscisme og transhumanisme

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 14-02-03 11:15

Max M skrev:

>Det er nok nærmere ...

Hvordan er din forklaring i modstrid med Torbens?

--
Bertel

Fra : Max M

Dato : 14-02-03 13:21

Bertel Lund Hansen wrote:

> Hvordan er din forklaring i modstrid med Torbens?

Hmmm ... det er den vist ikke. Så se på det som en uddybning ...

Fra : Karsten Krambs

Dato : 14-02-03 12:45

On 14 Feb 2003 09:25:57 GMT, "Uffe Holst" <uffe@eremitage.dk> wrote:

> [...]
>sig oven på forskrækkelsen, førend personen er i stand til at fortsætte sit

Dyr kan også blive forskrækket - de bliver ikke nødvendigvis kampklar
af den grund.

Karsten

Fra : Torben Simonsen

Dato : 14-02-03 18:04

Karsten Krambs <karsten_krambs@hotmail.com> writes:

> Dyr kan også blive forskrækket - de bliver ikke nødvendigvis kampklar
> af den grund.

Hmm, det kan der egentlig være noget om. Både (visse) dyr og (visse)
mennesker kan blive så forskrækkede, at de stivner eller måske endda
besvimer af forskrækkelsen. Ud fra et overlevelsesmæssigt synspunkt
er det jo ikke ligefrem nogen hensigtsmæssig reaktion.

Men jeg vil stadig mene, at de fleste af kroppens reaktioner på
en forskrækkelse har noget at gøre med at blive klar til at kæmpe
eller flygte: Adrenalin frigøres, pulsen stiger, musklerne spændes, etc.

--
-- Torben.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 15-02-03 00:02

Karsten Krambs skrev:

>Dyr kan også blive forskrækket - de bliver ikke nødvendigvis kampklar
>af den grund.

Næ, men mon ikke det er lidt som feber, altså en satsning. Man
sætter kroppen på højt alarmberedskab, og det er der nogen der
ikke kan klare.

--
Bertel

Fra : LazyJones

Dato : 15-02-03 23:52

From Bertel Lund Hansen <nospamfor@lundhansen.dk> came:

>Næ, men mon ikke det er lidt som feber, altså en satsning. Man
>sætter kroppen på højt alarmberedskab, og det er der nogen der
>ikke kan klare.

"Fight or flight"-instinktet kan vel næppe være andet end et instinkt
der forøger 'muligheden' for at gøre en af delene med succes.
Forøget blodcirkulation og adrenalin-promille forøger reaktions-evne
og styrke. Men man skal stadig beslutte hvad man vil...

Bagefter tager det som nævnt lidt tid at sunde sig. Der er jo en
grund til at vi ikke render rundt i alarmberedskab konstant, selvom
vi altså fungerer bedre i dén tilstand. Det er meget belastende for
kroppen.

--
2002 : Afghanistan
2003 : Iraq

Fra : Jakob Monstrup

Dato : 15-02-03 14:28

> Dyr kan også blive forskrækket - de bliver ikke nødvendigvis kampklar
> af den grund.

Somme tider kan det være en fordel at fryse. Hvis et rovdyr passerer tæt
forbi, så er man sværere at opdage hvis man ikke bevæger sig, end hvis man
sætter i fuld firspring.

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 16-02-03 16:59

Jakob Monstrup wrote:

> Somme tider kan det være en fordel at fryse. Hvis et rovdyr passerer tæt
> forbi, så er man sværere at opdage hvis man ikke bevæger sig, end hvis man
> sætter i fuld firspring.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Jakob Monstrup

Dato : 16-02-03 17:30

Nej. Det er en fordel at fryse (blive afkølet) da man så lugter mindre
kraftigt og ikke så nemt bliver opdaget.
Eller... ?

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 16-02-03 17:53

Jakob Monstrup wrote:

> Nej. Det er en fordel at fryse (blive afkølet) da man så lugter mindre
> kraftigt og ikke så nemt bliver opdaget.

Du må også tænke på at visse farlige dyr detekterer dig ud fra din
varmestråling, så her gælder det også om at være cool når man opdager
at de er nær én.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 17-02-03 02:31

Jakob Monstrup <jms@nomail.thanks> skrev i en

> Nej. Det er en fordel at fryse (blive afkølet) da man så lugter mindre
> kraftigt og ikke så nemt bliver opdaget.
> Eller... ?

Jatak!, men hvad så med det varme i bukserne?

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen