strømforskel...
Fra : Carlsen

Dato : 14-02-03 15:31

En mere dybdegående forklaring af strømforskel som tab af potentiel energi
pr. ladning?

Er der forskel på strømmens fysiske placering i/på lederen ved hhv jævn- og
vekselstrøm??

LC

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 13-02-03 15:35

"Carlsen" <carlsens@webspeed.dk> wrote in message
> Er der forskel på strømmens fysiske placering i/på lederen ved hhv jævn-
og
> vekselstrøm??

Jeg memer at have lært at jo højere frekvens jo længere ud mod overfladen
går strømmen, det vil sige at man til UHF kan bruge et rør, og der er samme
ledningsevne.
Jeg er dog ikke sikker på at jeg husker rigtigt.

--
mvh/rg. From The Sum of all Fears:
Christian [In a Nuclear Arms depot in Russia, during an inspection]

Fra : Torben Simonsen

Dato : 13-02-03 17:52

"Christian B. Andresen" <mailto:username@domain.country> writes:

> [...]
> ledningsevne.
> Jeg er dog ikke sikker på at jeg husker rigtigt.

Du husker rigtigt. Fænomenet kaldes strømfortrængning (eller "skin effect"
på engelsk).

--
-- Torben.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 13-02-03 22:01

Torben Simonsen skrev:

>Du husker rigtigt. Fænomenet kaldes strømfortrængning (eller "skin effect"
>på engelsk).

.... og kan udnyttes til et forsøg hvor man rører ved en
spændingskilde på flere millioner volt og holder et lysende
lysstofrør i den anden hånd.

--
Bertel

Fra : Torben Simonsen

Dato : 13-02-03 22:21

Bertel Lund Hansen <nospamfor@lundhansen.dk> writes:

> ... og kan udnyttes til et forsøg hvor man rører ved en
> spændingskilde på flere millioner volt og holder et lysende
> lysstofrør i den anden hånd.

Hmm, det har da vist ikke så meget med strømfortrængning at gøre.

--
-- Torben.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 13-02-03 23:08

Torben Simonsen skrev:

>Hmm, det har da vist ikke så meget med strømfortrængning at gøre.

Jo da. Man kan overleve fordi strømmen løber på overflade af
huden og ikke går gennem de vitale organer.

--
Bertel

Fra : Torben Simonsen

Dato : 13-02-03 23:23

Bertel Lund Hansen <nospamfor@lundhansen.dk> writes:

> Jo da. Man kan overleve fordi strømmen løber på overflade af
> huden og ikke går gennem de vitale organer.

Hvor høj frekvens foregår det eksperiment ved? Strømfortrængningen
er størst i gode ledere. Indtrængningsdybden er proportional med
kvadratroden af ledningsevnen. I en uendelig god leder kan der slet
ikke eksistere noget E-felt inden i lederen. Men menneskekroppen er
*ikke* nogen specielt god leder, så frekvensen skal ekstremt højt op,
før en AC-strøm kun løber på overfladen.

--
-- Torben.

Fra : Ole Geisler

Dato : 13-02-03 22:55

On Thu, 13 Feb 2003 22:01:24 +0100, Bertel Lund Hansen
<nospamfor@lundhansen.dk> wrote:

>... og kan udnyttes til et forsøg hvor man rører ved en
>spændingskilde på flere millioner volt og holder et lysende
>lysstofrør i den anden hånd.

Jeg tror der er noget du har misforstået.
--
Ole Geisler, fejlfinder af Guds naade
Aut. baatnakke, flueknepper og alvidende limsten

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 13-02-03 23:18

Ole Geisler skrev:

>Jeg tror der er noget du har misforstået.

Det tror jeg ikke. Jeg har i øvrigt set et foto af forsøget
udført af en fysiklærer. Strømmen havde en frekvens på flere
millioner herz.

--
Bertel

Fra : Torben Simonsen

Dato : 13-02-03 23:26

Bertel Lund Hansen <nospamfor@lundhansen.dk> writes:

> Det tror jeg ikke. Jeg har i øvrigt set et foto af forsøget
> udført af en fysiklærer. Strømmen havde en frekvens på flere
> millioner herz.

Det er ikke nok. En mikrobølgeovn fungerer ved et par gigahertz,
og mikrobølgerne i en sådan ovn kan som bekendt godt trænge et
par centimeter ind i et stykke kød.

--
-- Torben.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 14-02-03 07:27

Torben Simonsen skrev:

>Det er ikke nok.

Det er jeg nu nogenlunde sikker på. Eksperiomentet og fænomenet
er omtalt i et af fysiklærerforeningens hæfter, og det er måske
10 (15?) år siden jeg så det.

>En mikrobølgeovn fungerer ved et par gigahertz,
>og mikrobølgerne i en sådan ovn kan som bekendt godt trænge et
>par centimeter ind i et stykke kød.

Ja, men de producerer heller ikke strøm. Du mener måske at
fænomenet er uafhængigt af bølgetypen, og i så tilfælde må jeg
melde pas. Jeg ved ikke ret meget om fænomenet, men jeg husker
artiklen i hæftet, og jeg er ret sikker på at jeg ville kunne
huske forskel på millioner og milliarder.

--
Bertel

Fra : Torben Simonsen

Dato : 14-02-03 10:10

Bertel Lund Hansen <nospamfor@lundhansen.dk> writes:

> Det er jeg nu nogenlunde sikker på. Eksperiomentet og fænomenet
> er omtalt i et af fysiklærerforeningens hæfter, og det er måske
> 10 (15?) år siden jeg så det.

Var personen ikke isoleret fra jord? Hvis din teori om, at fænomenet
skulle bygge på strømfortrængning, er korrekt, så skulle man kunne
røre ved en højspændingskilde med en frekvens på nogle MHz og
samtidig have jordforbindelse - uden at få stød af det. Det ville
jeg ikke have lyst til at forsøge.

De fysiologiske virkninger af "elektrisk stød" er selvfølgelig forskellige
afhængigt af, om man får stød med DC, 50 Hz eller et par MHz.
Vores nervesystem reagerer forskelligt på de forskellige frekvenser.
På mange måder ligger lysnettet normale 50 Hz i det mest ubehagelige
område, da denne frekvens er vældig god til at få hjertet til at gå
i flimmer. Men man kan sagtens tage skade af "stød" ved en frekvens
på nogle MHz. I dette tilfælde udmønter de fysiologiske skader sig
blot mere ved opvarmning af vævet og den slags.

> Ja, men de producerer heller ikke strøm. Du mener måske at
> fænomenet er uafhængigt af bølgetypen, og i så tilfælde må jeg
> melde pas.

Bølgetypen? Begge dele er elektromagnetiske bølger. Der er ingen
forskel på, om de befinder sig i dielektrikummet i et antennekabel
eller i en mikrobølgeovn. I antennekablet bliver bølgen bare "guidet"
til at bevæge sig i kablets retning, mens bølgerne i ovnen bevæger
sig lidt mere rodet rundt.

> Jeg ved ikke ret meget om fænomenet, men jeg husker
> artiklen i hæftet, og jeg er ret sikker på at jeg ville kunne
> huske forskel på millioner og milliarder.

Mit gæt er, at forsøgspersonen er isoleret fra jord. Der løber
en højfrekvent strøm gennem personen, men strømstyrken er meget
lav. Lysstofrøret lyser, fordi det i princippet fungerer som
en antenne (den anden ende af lysstofrøret var ikke forbundet
til noget, vel?).

--
-- Torben.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 14-02-03 10:49

Torben Simonsen skrev:

>Var personen ikke isoleret fra jord?

Det husker jeg ikke, men det kan godt være.

>lav. Lysstofrøret lyser, fordi det i princippet fungerer som
>en antenne (den anden ende af lysstofrøret var ikke forbundet
>til noget, vel?).

Nej, det var ikke forbundet.

--
Bertel

Fra : kjaer

Dato : 14-02-03 16:21

"Bertel Lund Hansen" <nospamfor@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse news:fqep4v0mp17f35j6sb3pf3a8dtfsf1jq43@news.stofanet.dk...

> Det husker jeg ikke, men det kan godt være.

> Nej, det var ikke forbundet.

Nogen skolelærer kan baske så meget med ørerne, at det ser ud som om der er lys i pæren, men det er en illusion.

Fra : Jakob Harming

Dato : 14-02-03 20:38

"Bertel Lund Hansen" <nospamfor@lundhansen.dk> wrote in message

> Det husker jeg ikke, men det kan godt være.

> Nej, det var ikke forbundet.

Dette forsøg
http://outreach.web.cern.ch/outreach/public/nl/physics_fair/Exp15.html ?

Jakob

Fra : Ole Geisler

Dato : 14-02-03 10:52

On Thu, 13 Feb 2003 23:17:35 +0100, Bertel Lund Hansen
<nospamfor@lundhansen.dk> wrote:

>Det tror jeg ikke. Jeg har i øvrigt set et foto af forsøget
>udført af en fysiklærer. Strømmen havde en frekvens på flere
>millioner herz.

Uanset at en person er aldrig så godt isoleret vil et spændingssving
på flere "millioner volt" ved "flere millioner Hz" uvægerligt give en
strøm pga. den uvægerlige kapacitive kobling til omgivelserne.

Her er et par gummistøvler ikke nok.

Og det har forøvrigt heller intet med strømfortrængsfænomenet at gøre.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 14-02-03 11:12

Ole Geisler skrev:

>Uanset at en person er aldrig så godt isoleret vil et spændingssving
>på flere "millioner volt" ved "flere millioner Hz" uvægerligt give en
>strøm pga. den uvægerlige kapacitive kobling til omgivelserne.

Jeg skal ikke kunne forklare det i detaljer, men jeg husker med
sikkerhed at der blev talt om en spæning på nogle millioner volt
og nogle millioner herz. Jeg kan se billedet for mig med personen
der står med et lysende lysstofrør i hånden. Det var vist noget
med en teslaspole der sørgede for at strømmen var højfrekvent.

--
Bertel

Fra : Regnar Simonsen

Dato : 13-02-03 17:03

Carlsen skrev
> En mere dybdegående forklaring af strømforskel som tab af potentiel energi
> pr. ladning?

Strømstyrke : Ladning pr. tid, der passerer et givet tværsnit af lederen.
Spændingsforskel : Energitab pr. ladning

Der er ikke forskel på strømstyrken hen langs en leder.

--
Hilsen
Regnar Simonsen

Fra : jakob ashtar

Dato : 13-02-03 20:30

volt = joule pr. coloumb (energi pr. ladning)