Stenhård aske i brændeovnen?
Fra : Finn Hybjerg Hansen

Dato : 13-02-03 14:11

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 13-02-03 14:21

Finn Hybjerg Hansen wrote:

> Mon nogen her kan bringe forklaringer på hvordan de opstår, og hvad de er
> lavet af?

Rester fra Columbia ?

Hvor tunge er de ? Er det en ny brændeovn ?

-Claus

Fra : Finn Hybjerg Hansen

Dato : 13-02-03 15:53

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 13-02-03 16:16

Finn Hybjerg Hansen wrote:

> Jeg har ikke vejet dem, men umiddelbart føles de lettere end sten.

Hmm. Det kan nok udelukke metal. Den grønne farve var ellers et hint
i den retning.

> Jahh, den er 3 år gammel. Hvorfor?

Det var fordi, jeg tænkte, at det måske kunne være noget fra selve
ovnen - overskydende plastik/metal/andet. Men hvis den er flere år
gammel, holder den teori ikke.

Jeg ville prøve at finde ud af, hvad klumperne er lavet af. De er
sikkert en blanding af almindelig aske og så et stof, der kitter
det hele sammen. Måske der er søm i træet som smelter drypvist ?
Måske har en af ungerne lagt en legetøjsbil øverst i ovnen ?

Så prøv at se, om de er vandopløselige. Massefylden ville også
være interessant at kende.

-Claus

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 13-02-03 16:40

Finn Hybjerg Hansen wrote:

> Hej
>
> (Jeg prøvet at spørge om dette i dk.fritid.husoghave, men trods mange
> forslag og tilkendegivelser, er en egentlig videnskabelig forklaring er
> ikke dukket op, så jeg blev forslået at spørge her, hvilket hermed er
> gjort)
>
> Jeg har af og til oplevet at der ligger nogle hårde flade stykker aske i
> brændeovnen, forskellige størrelser,

Det er glas, (glasur), det er asken, som er blevet for varm. Du må klage
til dem som laver oven over at den er for effektiv så temperaturen bliver for høj.

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 13-02-03 16:51

Peter Ole Kvint wrote:

> Det er glas, (glasur), det er asken, som er blevet for varm. Du må klage
> til dem som laver oven over at den er for effektiv så temperaturen bliver
> for høj.

Prøv at forklare hvad der ligger bag den process. Hvordan kan aske
blive til glas ?

-Claus

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 13-02-03 21:05

Claus Rasmussen wrote:

> Prøv at forklare hvad der ligger bag den process. Hvordan kan aske
> blive til glas ?

Det gør det bare når det bliver for varmt,
når stene smælter så bliver de flydende som lava.

Og når man vender et en brændt lerskål i aske.
og brænder den en gang til så får den glasur.

Fra : sune vuorela

Dato : 13-02-03 21:17

On Thu, 13 Feb 2003 16:50:49 +0100, Claus Rasmussen
<clr@cc-consult.dk> wrote:

>Prøv at forklare hvad der ligger bag den process. Hvordan kan aske
>blive til glas ?

Aske indeholder vidst nok ret store mængder siliciumoxider...

Glas er siliciumforbindelser

--
Sune

Fra : Henning Makholm

Dato : 13-02-03 21:51

Scripsit sune vuorela <nospam@vuorela.dk>

> Aske indeholder vidst nok ret store mængder siliciumoxider...

Hvor kommer siliciummen fra?

<http://www.uwsp.edu/papersci/biasca/ps350/Chemistry%20of%20Wood.htm>
siger at der højst er omkring 1% uorganiske sporstoffer i træ, og
silicium er ikke blandt de tre grundstoffer der nævnes.

<http://hubcap.clemson.edu/~blpprt/bestwoodash.html> indeholder en
oversigt over grundstoffordelingen i træaske. Silicium er heller ikke
nævnt her.

Her <http://www.bom.hik.se/~nhosi/abstract.htm> er et abstrakt fra en
svensk ph.d.-afhandling om askes kemi. Der står bl.a.:

| Secondary minerals calcite, portlandite and syngenite are formed
| during self-hardening of the wood ash.

Calcit og portlandit er henholsvis kalk og brændt kalk. Syngenit er et
kalium-calcium-sulfat.

--
Henning Makholm "En tapper tinsoldat. En dame i
spagat. Du er en lykkelig mand ..."

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 13-02-03 21:58

Henning Makholm wrote:

> [...]
> svensk ph.d.-afhandling om askes kemi. Der står bl.a.:

> Calcit og portlandit er henholsvis kalk og brændt kalk. Syngenit er et

Det kan være, vi er på sporet, men så vidt jeg kan læse, så drejer
den afhandling sig om flyveaske og lignende. Dvs. meget små partikler.

-Claus

Fra : Henning Makholm

Dato : 13-02-03 22:06

Scripsit Claus Rasmussen <clr@cc-consult.dk>

> Det kan være, vi er på sporet, men så vidt jeg kan læse, så drejer
> den afhandling sig om flyveaske og lignende. Dvs. meget små partikler.

Jo, men den beskrivelse stemmer også meget godt med asken i mine
forældres brændeovn. "Flyveaske" vil vist bare sige at partiklerne er
så små at de vil blæse væk hvis man bare lægger dem i en slaggebunke.

Under alle omstændigheder bør den kemiske sammensætning (eller
ihvertfald de til rådighed værende grundstoffer) vel ikke afhænge af
partikelstørrelsen.

--
Henning Makholm "I ... I have to return some videos."

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 13-02-03 22:19

Henning Makholm wrote:

> Under alle omstændigheder bør den kemiske sammensætning (eller
> ihvertfald de til rådighed værende grundstoffer) vel ikke afhænge af
> partikelstørrelsen.

Næ, der var jo liige noget dér Forresten: Er der nogen af
de stoffer, der kan give en grønlig farve, som OP taler om ?

-Claus

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 14-02-03 20:07

Claus Rasmussen wrote:

> Næ, der var jo liige noget dér Forresten: Er der nogen af
> de stoffer, der kan give en grønlig farve, som OP taler om ?

Det er så ment bare kobber.

Fra : sune vuorela

Dato : 13-02-03 22:27

On 13 Feb 2003 21:50:51 +0100, Henning Makholm <henning@makholm.net>
wrote:

>Scripsit sune vuorela <nospam@vuorela.dk>

>Hvor kommer siliciummen fra?

medmindre at man vasker sit brænde sidder der jord og lignende fast på
det. det ryger med i brændeovnen.

Og der skal vidst ikke sidde ret meget pr stykke brænde for at det
blvie til 'en del' ved længere tids fyring...

Men kalk og brændt kalk er nok en stor del af asken også. Kalken
bliver vidst nok til brændt kalk ved opvarmining:

CaCO3 => CO2 + CaO

Dog først ved 899 grader...

--
Sune

Fra : Henning Makholm

Dato : 13-02-03 22:32

Scripsit Henning Makholm <henning@makholm.net>

> Calcit og portlandit er henholsvis kalk og brændt kalk.

Fjols mig. Portlandit er læsket kalk. Det havde jeg også søgt mig frem
til, men jeg evnede ikke at skrive korrekt af. Tumpe.

--
Henning Makholm "Nej, hvor er vi altså heldige! Længe
leve vor Buxgører Sansibar Bastelvel!"

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 13-02-03 21:58

sune vuorela skrev:

>Aske indeholder vidst nok ret store mængder siliciumoxider...

Det må da komme an på hvad man har brændt af. Er der silicium i
træ?

Der er i de strå der står ved stranden for de har en kiselkant
som er ret skarp.

--
Bertel

Fra : Søren Saxtorph

Dato : 13-02-03 23:27

> Jeg har af og til oplevet at der ligger nogle hårde flade stykker aske i
> brændeovnen, forskellige størrelser, se disse billeder :

Det er helt givet en aske slagge.
Slaggen dannes fordi temperaturen i ovnen overstiger smeltetemperaturen for
asken som typisk ligger mellem 1200 - 1400° C alt efter dets kemiske
sammensætning, urenheder som silisium osv.
Det betyder dog ikke at hele din ovn opnår denne temperatur, men den er
tilstrækkelig høj til at antænde asken og lokalt over få cm, kan denne høje
temperatur opnås.

Hvis en askedynge bliver tilstrækkelig stor (flere meter i diameter) kan den
sågar selvantænde og derved udgøre et miljømæssigt problem. Dette ses dog
typisk i de store kulindustriområder i Hjaria i Indien.

MVH
Carina Saxtorph

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 14-02-03 07:20

Søren Saxtorph skrev:

>Hvis en askedynge bliver tilstrækkelig stor (flere meter i diameter) kan den
>sågar selvantænde

Fra kold tilstand? Eller hænger det sammen med at den hobes op
mens den er varm?

--
Bertel

Fra : Søren Saxtorph

Dato : 15-02-03 22:31

> Fra kold tilstand? Eller hænger det sammen med at den hobes op
> mens den er varm?

Det er regnet fra kold tilstand. (I brændeovnen er der dog tale om et
betydeligt varmetilskud, derfor behøver mængden af aske ikke at være af
samme proportioner som aske fra kulindustrien)
Det er et stort problem for opmagasinering af aske i kulindustrien, hvor
specielle
beregninger for kritiske temperaturer afgør hvor store dyngerne kan være.
( kan ikke
lige huske de specifikke tal).
Problemet kendes sågar for opmagasinering af en lang række organiske
materialer som
korn, halm og bildæk foruden kul.

Jeg er ikke ekspert i hvilke temperaturer der bør være i brændeovne og kan
derfor ikke give et konkret råd til hvordan det undgås i en sådan. Jeg har
kun undersøgt naturlige tilfælde hvor organisk materiale er antændt spontant
(dvs uden menneskelig indgriben).
Det kræver tilstedeværelsen af rigelige mængder ilt, et findelt organisk
materiale med god cirkulation og så ser det ud til at fugtighed øger chancen
for antændelse.

(så måske hjælper det at fjerne asken lidt oftere og måske undgå for megen
luftgennemstrømning??)

MVH

Carina Saxtorph

Fra : Finn Hybjerg Hansen

Dato : 14-02-03 09:25

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 14-02-03 13:46

Finn Hybjerg Hansen wrote:

> Efter at være nået ind til den del af brændestablerne, der kun indeholder
> elm, er problemet forværret, for ikke at sige opstået.

Træ brænder ved forskellige temperaturer. Og de forskellige størrelser
af træet kan også have indflydelse på temperaturen.

Jeg tror på Carinas forklaring om slagger (altså almindelig aske, der
smelter), så du bør nok henvende dig til den, du har købt ovnen af, og
beklage dig over, at den brænder ved en for høj temperatur.

-Claus

Fra : Finn Hybjerg Hansen

Dato : 14-02-03 09:46

Fra : Søren Saxtorph

Dato : 15-02-03 22:57

> Se det lyder måske som en plausibel forklaring. Jeg må så også konkludere
> at der er meget mere af disse urenheder i mit elme brænde, end der har
> været i mit eg og ask, som slet ikke har give slagger klumper.

De forsøg jeg har læst om spontan antædelse af kul og aske viser, at jo
flere urenheder
som svovl og silicium jo lavere er antændelsestemperaturen. (det højere
indhold af urenheder i kul giver i øvrigt en lavere brændværdi og en større
mængde aske.)
Hvis dit elmebrænde giver en større mængde aske end det øvrige træ, kan det
måske forklares
ved større indhold af ikke brandbare mineraler (urenheder) i dette træ.??

> Og spørgsmålet er så hvordan jeg undgår det, for stykkerne river faktisk
> lidt af bunden med sig når jeg fjerner dem, og jeg vil jo ikke ødelægge
> min ovn.

Hmm... jeg er ikke lige mester i ovne og deres funktion. Jeg ville nok
henvende mig til fabrikanten for råd.

Ellers må jeg vende tilbage efter at have undersøgt om min litteratursamling
beskriver problemet.

MVH

Carina Saxtorph

Fra : Finn Hybjerg Hansen

Dato : 14-02-03 15:32

Fra : Dan MOrtensen

Dato : 14-02-03 22:13

On Thu, 13 Feb 2003 14:11:07 +0100, Finn Hybjerg Hansen
<fhh@kom.auc.dk> wrote:

Hej.

Jeg har dem også i pillefyret, men det brænder jo nok også ved en
højere temperatur (glas, alu, kobber smelter).

>Det må næsten være noget i træet, men hvad? Det træ vi brænder har tørret
>i mindst 2 år, og der kommer aldrig andet end rent tørt træ i vores
>brændeovn, hverken ved optænding eller fyring. Vi bruger mest eg, bøg, ask
>og elm.

Øv, det ligner mest noget affald, der er kommet med.

>(Jeg havde en mistanke om at det kun skete med ege brænde i ovnen, men det
>er nu afkræftet, idet de næste brændestabler kun indeholder elm, og jeg i
>stigende grad får klumperne. Jeg tror måske først de dannes om natten når
>ovnen står og bliver koldere end mellem påfyldningerne om dagen, men ved
>det ikke. Jeg vil i den komende tid prøve at kigge bedre efter hvergang
>jeg lægger nyt brænde på.)

Mon det kan være - som du selv er inde på - afkølingen om natten, hvor
der så opstår "kondens" i asken, og det så "smelter" sammen - eller
"støber" sig sammen. Det kunne også godt passe med kobber-udtrækket
(ir).

Jeg havde dem egentlig også i det gamle halmfyr, hvor der er store
temperaturskift i kedlen. Der kunne jeg nogen gange tage næsten alt
asken ud i et stykke

--

/Dan MOrtensen

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 16-02-03 00:54

Dan MOrtensen <dd@bagggesen.tld> skrev i en
> [...]
>
> Jeg havde dem egentlig også i det gamle halmfyr, hvor der er store
> temperaturskift i kedlen. Der kunne jeg nogen gange tage næsten alt

Hvis der skulle kunne blive 12-1400 grader, ville vi så ikke være tæt på en
kernenedsmeltning? Det er næppe situationen. Mon ikke der er tale om kondens
i stedet? Prøv at fyre uafbrudt i nogen dage, så opstår det nok ikke.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Finn Hybjerg Hansen