trådløs strømoverførelse
Fra : Jimmi W.

Dato : 11-02-03 23:29

Hej

Vil det kunne lade sig gøre at overføre strøm trådløst. På en måde ligesom
radiobølger??

Hvorfor, hvordan eller hvorfor ikke??

MVH
Jimmi

Fra : Sven Nielsen

Dato : 11-02-03 23:59

In article <3e497917$0$1739$ba624c82@nntp03.dk.telia.net>,
jimmi1311XXX@stofanet.dk says...

> Vil det kunne lade sig gøre at overføre strøm trådløst. På en måde ligesom
> radiobølger??

Ja, det kan sagtens lade sig gøre at overføre elektrisk energi trådløst.
Radiobølger er faktisk et eksempel på dette. Men det er jo ikke elektrisk
strøm bestående af ladede partikler man overfører. Energien bevæger sig i
stedet gennem elektriske og magnetiske felter.

Når man skal overføre større elektrisk effekt - f.eks. til en el-motor,
kan det gøres en induktiv energioverførsel. Det er i princippet ikke
anderledes end en transformator. Man sætter vekselspænding til en
primærspole. Derefter kan man via en sekundærspole tappe strøm uden
elektrisk ledende forbindelse. Dette er kun effektivt over korte
afstande. Det kan faktisk bruges i praksis, f.eks. bruges det til at
oplade en akkumulator i hver vogn på Crisplant Compact Sorteren.
Sekundærspolen sidder i vognen, og den oplades når vognen kører forbi den
stationære primærspole, som er fastmonteret på monorailen. Akkumulatoren
bruges efterfølgende til at drive en viskermotor, som trækker tværbåndet
på vognen.

Nedenstående links indeholder bl.a. et billede af det produkt, jeg
omtaler. Man benytter også en anden bemærkelsesværdig teknologi, nemlig
linearmotoren. Jeg har i øvrigt selv været med til at udvikle software
til at styre compact sorteren.

http://www.crisplant.com/visside.asp?pageid=74
http://www.crisplantinc.com/solution_finder/prod_serv.asp?solID=0&ps=P&pr
od_id=138&product=&catid=66&brand=4&browse=false
http://www.crisplant.com/visside.asp?pageid=87

Med venlig hilsen Sven.

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 12-02-03 13:03

Sven Nielsen wrote:

> [...]
> primærspole. Derefter kan man via en sekundærspole tappe strøm uden
> elektrisk ledende forbindelse. Dette er kun effektivt over korte

Hvis man skulle overføre energien over store afstande trådløst, kunne
man bruge en laserstråle (eller maserstråle).

I øvrigt er energioverførslen fra Solen til Jorden trådløs.

NB! Lys er »ligesom radiobølger«, frekvensen er bare højere (omkring
540 THz for synligt lys).

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Martin Larsen

Dato : 12-02-03 15:02

"Jeppe Stig Nielsen" <mail@jeppesn.dk> skrev i en meddelelse news:3E4A37F3.F378D618@jeppesn.dk...

> I øvrigt er energioverførslen fra Solen til Jorden trådløs.

Er du sikker på at der ikke er nogle superstrenge

Mvh
Martin

Fra : Max M

Dato : 12-02-03 15:13

Jeppe Stig Nielsen wrote:
> [...]

Hvis det er over længere afstande er det meget ineffektivt, da
energimængden falder med kvadratet på afstanden.

Energien bliver spredt ligesom en ballon der bliver pustet op. Energien
er så fordelt ud over overfladen på ballonen. Derfor vil energien være
meget spredt når man kommer langt væk.

Hmm ... hvis det er tydeligt hvad jeg mener.

At overføre energi trådløst til feks. en elektrisk tandbørste er noget
helt andet, da det formodentligt blot er to spoler der sidde tæt på
hinanden. Derfor kan det gøres næsten uden tab.

Så skal du overføre betydelige mængder energi over større afstande, er
du nødt til at bruge en form for energi der kan retningsstyres, så det
kan sende i en stråle.

--

hilsen/regards Max M Rasmussen, Denmark

http://www.futureport.dk/
Fremtiden, videnskab, skeptiscisme og transhumanisme

Fra : Sven Nielsen

Dato : 12-02-03 13:20

In article <3E4A37F3.F378D618@jeppesn.dk>, mail@jeppesn.dk says...

> Hvis man skulle overføre energien over store afstande trådløst, kunne
> man bruge en laserstråle (eller maserstråle).

Jeg tror, at du får svært ved at omdanne lysstrålen til f.eks. en
elektrisk strømkilde uden meget store energitab. Hvis du bare skal
anvende termisk energi, er det selvfølgelig ikke noget problem.

Med venlig hilsen Sven.

Fra : Regnar Simonsen

Dato : 12-02-03 22:59

Sven Nielsen skrev
> Jeg tror, at du får svært ved at omdanne lysstrålen til f.eks. en
> elektrisk strømkilde uden meget store energitab

Hvilken procentdel kan man komme op på ved den fotoelektriske effekt? - her
overføres hele fotonens energi jo til en elektron.

--
Hilsen
Regnar Simonsen

Fra : Ulrik Smed

Dato : 13-02-03 17:53

"Regnar Simonsen" <regnar.simo@image.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
effekt? - her
> overføres hele fotonens energi jo til en elektron.

Jeg ku' forestille mig en ganske pæn effektivitet hvis der er
tale om smalbåndet infrarødt lys. Er der ikke noget med at
grundstofferne har forskellige bølgelængder hvor de er mest
effektive til at sætte elektroner i bevægelse ved lyspåvirkning?
Noget med båndgap spændingen i halvledere? Jeg læste noget om et
nyt stof man havde fundet ud af at bruge til solceller, som havde
en højere båndgap-spænding end siliciums 0.7V, og var derfor
betydelig mere effektiv som solcelle, fordi det udnyttede lys med
mindre bølgelængder bedre. Siliciumceller er så vidt jeg ved
bedst ved nær-infrarøde bølgelængder, men ikke så gode i det
synlige område hvor der er temmelig meget energi i sollys.

Ulrik Smed

Fra : Anton Norup Soerense~

Dato : 14-02-03 09:23

Her er et par links om relaterede forsøg:
Mikrobølge-powered modelfly
http://www.dfrc.nasa.gov/gallery/photo/Power-Beaming/HTML/EC02-0179-2.html

Projektør-powered modelfly
http://www.kurasc.kyoto-u.ac.jp/plasma-group/sps/milax-e.html

MVH
Anton

Fra : Ulrik Smed

Dato : 15-02-03 00:21

"Anton Norup Soerensen" <norup@rap.astro.ku.dk> skrev i en
meddelelse news:1045211005.878210@balder.adm.ku.dk...

> Her er et par links om relaterede forsøg:
> [...]

Wow, sejt! (men du fik vist lige byttet linksene

Her er noget om de solceller jeg skrev om:
http://www.lbl.gov/Science-Articles/Archive/MSD-full-spectrum-sol
ar-cell.html
En virknigsgrad på 70% ville ikke være dårligt!
Er det virkelig realistisk?

Fra : Martin Axelsen

Dato : 15-02-03 13:52

"Ulrik Smed" <ulsm@post1.tele.dk> wrote:

> Her er noget om de solceller jeg skrev om:

http://www.lbl.gov/Science-Articles/Archive/MSD-full-spectrum-solar-cell.htm
> En virknigsgrad på 70% ville ikke være dårligt!
> Er det virkelig realistisk?

Mener jeg så noget i Illustreret Videnskab for nogle år siden om en
cylindrisk (vistnok gas-)brænder, som havde nogle uhyre effektive solceller
indbygget - ja, jeg tror såmænd at virkningsgraden var omkring de 70%
også... (eller var det 70 Watt?)

Noget med millitær og transportabel el-generator

Jeg mener bare - hvis jeg husker rigtigt er det jo ikke SÅ revolutionerende
endda...

?

Mvh
Martin A

Fra : T. Liljeberg

Dato : 16-02-03 08:23

On Sat, 15 Feb 2003 00:21:01 +0100, "Ulrik Smed" <ulsm@post1.tele.dk>
wrote:

> [...]
>ar-cell.html
>En virknigsgrad på 70% ville ikke være dårligt!

Der er masser af teknologiske problemer med GaN-systemet, men
fundamentalt er der ikke noget i vejen med argumenterne i artiklen. Og
fordi der er meget stor overlap med de teknologier, der benyttes til
GaN-baserede LED og laserdioder, er der masser af indsats på området
og masser af incentive til at gøre det billigt.
En betydelig forskel mellem LED og laser applikationer i forhold til
solceller, er naturligvis det nødvendige areal. En LED eller laser er
mindre end 1mm^2, en solcelle skal for langt de fleste formål være
langt større. Men igen - det er teknologiske problemer, ikke
fundamentale, fysiske spørgsmål.

Tom

--
Faber quisque fortunae suae.
- Appius Claudius

Fra : Ulrik Smed

Dato : 16-02-03 23:58

"T. Liljeberg" <liljeberg_t@cox.net> skrev i en meddelelse

> ...Men igen - det er teknologiske problemer, ikke
> fundamentale, fysiske spørgsmål.

Ok, lyder jo ganske lovende 'på sigt'. Drømmer om at ha' sådan et
par kvadratmeter siddende på taget og hive en 1500-1700 watt ud
af dem i solskin!

Fra : Thomas Smedebøl

Dato : 12-02-03 13:55

De fleste elektriske tandbørster er også udmærkede eksempler på emnet.

Mvh Thomas

Fra : Ove Kjeldgaard

Dato : 12-02-03 17:25

"Thomas Smedebøl" <whisdow@hotmail.com> wrote:

>De fleste elektriske tandbørster er også udmærkede eksempler på emnet.

Og lidt i samme retning, men dog med lidt mere energi: Induktionskomfur.

--
Med venlig hilsen, Ove Kjeldgaard
Natur og Friluftsliv: <http://hiker.dk>

Fra : Niels Elgaard Larsen

Dato : 13-02-03 15:08

Thomas> De fleste elektriske tandbørster er også udmærkede eksempler på emnet.

Trådløse smartcards er et eksempel på mindre effekt over lidt længere afstande.

--
Niels Elgaard Larsen
email: elgaard@diku.dk <URL:http://www.agol.dk/elgaard>

Fra : Jonas Kofod

Dato : 12-02-03 13:16

Jeg mener at vide at bla. nye pacemakere bliver ladet op ved at strømmen
overføres trådløst.
Så altså ingen stikkontakt i armhulen

Fra : Jonas Kofod

Dato : 12-02-03 13:57

Hvis det skal være elektrisk overførsel og ikke "bare" i form af anden
energi - så må det jo være Lyn der er svaret.

De kan jo laves i laboratorier over begrænsede små afstande
Skal vi ud på de lange afstande afstande findes de jo i form af naturlige
lyn - men det kræver jo nok et spændingsfald lidt over de 220 V og
vekselstrøm tør jeg slet ikke tænke på